Baby på museum

Med mor på museum: Barnets første fernis

Hvordan er det at have sin baby med på museum? Det undersøger Josefine Reinholdt Kjærgaard her i blogindlægget, hvor hun reporterer fra en fernisering på kunsthallen Gl. Holtegaard i Nordsjælland.

Min datter Valda er otte uger gammel, og jeg fornemmer på hende, at udflugterne til Fields og Amagercenteret ikke vækker samme begejstring, som de gør på hendes spolerede mor. Derfor konkluderer jeg, at Valda må være interesseret i det rolige kulturmiljø frem for pulserende shoppingture. Hun lytter koncentreret, når hendes far synger dystre amerikanske folk-sange for hende og stirrer alvorligt på et lille Picasso-tryk, som hænger over hendes seng. Hun er synligt moden til en raffineret fernisering, så vi planlægger en tur til åbningen af Gl. Holtegaards forårsudstilling ”Window to China”.

Det er den amerikanske kunstner Robert Rauschenberg, der står bag værkerne, Valda og jeg skal se, når champagnen er sippet og kanapeerne smagt. Rauschenberg er berømt som frontløber for popkunsten med sine abstrakte ekspressionistiske værker, og regnes som en af USA’s vigtigste kunstnere i det 20. århundrede. Udstillingen består af to fotografiske serier med titlerne ”The Lotus Series” og ”Study for Chinese Summerhall”. Begge serier er skabt med fotografier, han tog på en rejse til Kina i 1982.

Easygoing baby ankommer

Valda har hylet hele dagen. Jeg tænker på, om det skyldes indkøbet af tilbuds-bleer med Danmarksflag og fodboldmotiv til hende? Valda går mest i kønsneutrale nøddefarver, så den slags sporty fodboldæstetik har jeg fuld forståelse for, det godt kan være svært at forlige sig med for den lille kræsne størrelse. Fint vi sigter mod Gl. Holtegaards indblik i Rauschenbergs fotografiske praksis kl. 17, så balancen kan genoprettes i det vise babyvæsen. Og for den sags skyld også i moderen, der efter at have fået så meget skæld ud, gerne vil ud og føle sig klog foran lærreder igen.

Metro- og busturen forløber godt. En af de mange velsignelser ved Valda er, at jeg kan have hende med alle steder. Hun er en ægte easygoing baby. Måske har det at gøre med, hun to dage efter sin fødsel blev transporteret fra Herlev sygehus hjem til Amager med bus, s-tog og skift til metro på Nørreport Station afsluttet af en regnfuld travetur over, hvad der som nybagt mor føltes som stenbroens samlede mængde brosten i en bumpende barnevogn.

Faktaboks

Josefine Reinholdt Kjærgaard er 28 år. Hun bor i en lille etværelses lejlighed med masser af hjerterum sammen med sin mand Lasse og deres lille datter Valda fra november 2016.

Josefine er cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling og arbejder som freelance kulturskribent.

Sammenlignet med den tur har vores daglige udflugter lige siden været en fornøjelse. Også denne timelange rejse med metro og bus på Helsingør-motorvejen. På busstrækningen får jeg endda fisket en vådserviet op af pusletasken og kradset noget indtørret mudder af barnevognsstellet. Efter en fugtig gåtur fra bussen møder vi en fyldt parkeringsplads og en strøm af mennesker, som søger op mod det varme lys fra barokvillaens vinduer.

Velkomsttale

Tag de små med på museum

Stuegang

De første billeder jeg ser – alene – på udstillingen er fra ”The Lotus Series”. Serien består af 12 fotokollager, som Rauschenberg lavede i forbindelse med OL i Beijing i 2008. Kollagerne er spredt gennem stuerne. De er store, sammensat af fotografier fra Rauschenbergs rejse i 1982. Motiverne er blandt andet bygninger, vægudsmykninger, dyreskulpurer, cykler, vogne og toge.

Der er en lotusblomst på hver af kollagerne. Den tilføjer et glimt af naturens harmoni til de ellers urbane fotos, og er den røde tråd mellem kollageværkerne. Der er ikke noget umiddelbart opmærksomhedspåkaldende ved billederne. Ikke noget, der provokerer eller drager. Men de har rolige kompositioner og afdæmpede farver. De giver ro frem for at larme. Det ville Valda sikkert værdsætte, hvis hun åbnede gluggerne.

I det midterste rum på Gl. Holtegaard hvor man kan kigge ud af dobbeltdørene og se barokhavens spejlakse, hænger serien ”Study for Chinese Summerhall”. Det er store, flotte farvetryk af ti fotografier fra 1982-rejsen. Hvert enkelt af de ti billeder er næsten ligeså velbalanceret som barokhaven foran dem. Der optræder kun et menneske, og han har ryggen til. Så motiverne fremstår tavse, tidsløse og meget smukke i al den mennesketomme ensomhed. En bemærkelsesværdig kontrast til spektaklet fra de mange fernisereringsgæster.

LÆS OGSÅ: 15 hyggelige ting I kan lave i vinterferien

Min romantiske forestilling om at lille Valda velovervejet ville beskue værkerne og forlade ferniseringen som en beriget baby, er efterhånden smuldret. Ferniseringslivet kan nu også være stærk kost for voksne, er min erfaring, men når det er Rauschenbergs Kina-oplevelser, der er på væggene, kan roen alligevel indfinde sig.

LÆS OGSÅ: Udendørslege: Hvad skal vi lave?

LÆS OGSÅ: DIY: Festlige fastelavnskostumer til børnene

LÆS OGSÅ: Derfor bliver dit barn pludselig besat