Mød filminstruktøren Sofia Coppola

Mød filminstruktøren Sofia Coppola

Sofia Coppola har for længst bevist, at hun er meget mere end sit berømte efternavn. I sin nye film The Bling Ring går hun bag om en flok teenageres besættelse af Louboutin-stiletter, Rolex-ure og Paris Hilton. Eurowoman har talt med den 42-årige filminstruktør om en kendisdyrkelse, hun har svært ved at forstå, og om, hvad der gør hendes film til noget særligt.

Sofia Coppolas film er kendt for at være underspillede, ærlige og mest af alt intime. Hun er anerkendt og prisbelønnet for sin evne til at fortælle essensen af sine historier i billeder og med stemningsfuld musik og nære dialoger. Eller helt uden dialoger i meget intense scener. Derfor føles det egentlig helt forkert at tale i telefon med den 42-årige filminstruktør. For det virker, som om Sofia Coppola er som sine film. Intens og oprigtig, ja, men også, som om det meste ligger i alt det, hun ikke siger. I pauserne, hvor hun lader til nøje at overveje næste sætning, i de små suk og i den dybe, rolige stemmeføring, der afslører en blanding af selvsikkerhed og beskedenhed. Hun griner ikke en eneste gang. Hun bander ikke. Og hun taler hverken hurtigere eller højere på noget tidspunkt.

Der er umiddelbart langt fra denne mystiske, poetiske og drømmende filminstruktør, og ikke mindst hendes tidligere film, til hovedpersonerne i hendes nyeste film The Bling Ring.

Filmen er baseret på den virkelige historie om en gruppe teenagere, der i 2008 og 2009 stjal for over 17 mio. kroner designertøj, Rolex-ure og kontanter hos en lang række kendte i Hollywood – bl.a. tv- og realitystjerner som Paris Hilton, Audrina Patridge (The Hills) og Rachel Bilson (Orange County), skuespillere som Lindsay Lohan og kendispar som Brian Austin Green og Megan Fox og Orlando Bloom og Miranda Kerr. Alt sammen i jagten på at komme tættere på den livsstil, deres forbilleder dyrkede. Sofia Coppolas filmatisering bygger på artiklen The Suspects Wore Louboutin af journalisten Nancy Jo Sales, som blev bragt i Vanity Fair i 2010. Filminstruktøren har desuden nærlæst udskrifter af journalistens oprindelige interviews med de unge, studeret politirapporter og selv talt med to af de unge i sin research til filmen.

“Da jeg læste artiklen og interviewene og lærte alle detaljerne at kende, lød det som en film inde i mit hoved. Al den action, besættelsen og bedraget. Det virkede som en helt utrolig historie,” siger hun.

Universelle teenageproblemer

Sofia Coppola mener, at historien er relevant, fordi den er meget tidstypisk og siger noget om, hvordan popkulturen påvirker unge i dag.

“Det ville aldrig være sket for 20 år siden,” som hun siger. Men hvor flere af hendes tidligere film har selvbiografisk islæt, virker The Bling Ring nærmere som en personlig kommentar til en kultur, Sofia Coppola har svært ved at forstå. “Jeg synes, at den popkultur, der er i hvert fald i USA i dag, er ret ekstrem, og besættelsen af kendte virker meget voldsom. Jeg håber, filmen giver anledning til, at folk tænker over deres forhold til kendte og til popkultur,” siger hun.

Filminstruktøren er selv hverken på Facebook eller Twitter, og hun ser ikke reality-tv. Hun måtte derfor tage alternative metoder i brug, da hun skulle forberede sig til filmen. Bl.a. lånte hun sine skuespilleres mobiltelefoner for at studere deres Facebook-profiler, og mange af filmens optagelser er skudt, så de ligner de billeder, man kan tage af sig selv med sin iPhone i armslængde.

“Jeg forsøgte at sætte mig ind i, hvad der motiverede de unge, og prøvede at huske, hvordan det var at være i den alder, og hvordan dynamikken kunne være i en gruppe af venner. Det var vigtigt for mig at forsøge at fortælle historien fra deres synsvinkel,” siger hun.

Sofia Coppola voksede ikke selv op i Hollywood, selv om hun er født ind i en af de mest kendte filmfamilier som datter af The Godfather-instruktøren Francis Ford Coppola og med flere familiemedlemmer i filmindustrien. Hun beskriver sin egen barndom som milevidt fra den, de unge kommer fra i The Bling Ring.

Sofia Coppola gæstede dette års filmfestival i Cannes, hvor hendes nye film The Bling Ring havde premiere

“Jeg havde ikke tv, da jeg voksede op. Der var heller ikke tabloidaviser, internet og reality-tv, som gjorde, at man kunne følge med i de kendtes liv, som mange unge gør i dag. Jeg er opvokset i et meget kulturelt hjem, og jeg tror ikke, at der var ret meget kultur i de hjem, som disse unge kom fra.”

Hun mener dog, at mange af de oplevelser, de unge har fået gennem deres opvækst, er noget, alle kan genkende. “Der er en masse teenageproblemer, som jeg tror er universelle. Forholdet mellem piger og drenge, de intense relationer, man kan have til andre mennesker i den alder, og hvordan man kan føle sig presset til at gøre ting, man ikke har lyst til, og som man aldrig ville have gjort som voksen uden at tænke på konsekvenserne.” Hun tænker længe over spørgsmålet om, hvorvidt hun selv var så optaget af nogle bestemte ting som teenager, at det grænsede til en besættelse, men siger til sidst:

“Jeg har aldrig været så optaget af noget, at jeg mistede kontrollen. Jeg gik op i musik og mode, men jeg var ikke besat. Men jeg havde en værelseskammerat, da jeg gik på universitetet, som forsøgte at overtage min identitet og stjal mit tøj. Det var meget grænseoverskridende, men den slags tror jeg ofte kan ske hos unge kvinder, når de er i en identitetskrise.”

Langt fra Paris Hilton

Sofia Coppolas egen identitetskrise gjorde, at hun var forholdsvis længe om at finde ud af, at hendes livsmission var at arbejde med film – bag kameraet. Hun har bl.a. prøvet kræfter som skuespiller, model, designer og fotograf. Som barn har hun siddet på skødet af Yves Saint Laurent, som 15-årig var hun i praktik hos Chanel, og i årevis har hun være gode venner med Marc Jacobs, som hun har ageret både muse og kampagnemodel for. Men selv om modebranchen elsker hende, har hun svært ved at forstå, at hun med sin “californiske L.A.-casual stil” skulle være noget særligt.

“Det er meget smigrende, at folk ser mig som et stilikon, men jeg er faktisk også ret overrasket over det, for jeg synes egentlig ikke, at jeg er særlig opfindsom, når det gælder mode.” Bortset fra hendes lejlighedsvise flirten med modebranchen har hun siden spillefilmsdebuten The Virgin Suicides fra 1999 ikke været i tvivl om, at det var i rollen som filminstruktør og manuskriptforfatter, at hun befandt sig bedst. Lost in Translation indbragte hende en Oscar for bedste manuskript og gav hende det store gennembrud, der gjorde, at der siden har været massiv opmærksomhed hver gang, hun er kommet med en ny film. Faktisk er The Bling Ring kun hendes femte spillefilm, men Sofia Coppola behøver ikke at spytte film ud hvert eneste år for at være på niveau med de store instruktører. Det er nok, at hendes film, måske med undtagelse af kostumedramaet Marie Antoinette, som fik en mere blandet modtagelse, indtil nu har levet op til anmeldernes og hendes fans’ forventninger.

På trods af sin berømte familie, og at hun er en af de mest feterede kvindelige instruktører i verden, føler hun ikke, at det har haft nogen negative konsekvenser. “Jeg føler mig ikke selv specielt kendt. Jeg kan godt mærke, at jeg indimellem er en del af det liv, men jeg føler, jeg har min anonymitet. Jeg kan sagtens gå frit omkring. Jeg er glad for, at jeg kan gå ind og ud af den verden. Jeg kan vælge at gå til en fest med den type mennesker og opleve den verden, og samtidig er mit eget liv ret normalt.”

Fortsætter på næste side...Fra minimalisme til hiphop

Der er mange ting, der adskiller The Bling Ring fra Sofia Coppolas tidligere film ved første øjekast. Flere af filmens skuespillere er helt ukendte, mens instruktøren overraskede med annonceringen af filmens få kendte navne, nemlig Harry Potter-stjernen Emma Watson og queen of comedy Leslie Mann, kendt fra film som 40 Year Old Virgin og Knocked Up. Allerede da de første to trailere til The Bling Ring blev afsløret, stod det desuden klart, at også musikken skiller sig ud med valget af navne som M.I.A. og den larmende Brooklyn-duo Sleigh Bells.

“Normalt ville jeg ikke bruge hiphop, for det er slet ikke den slags musik, jeg selv hører, men jeg syntes, det var sjovt at arbejde med den musik, de unge selv ville have hørt, og mikse det med noget mere stemningsfyldt musik.” Filmen adskiller sig også ved at have et andet tempo og være mere pågående og ‘in your face’ end hendes tidligere film. “Min seneste film Somewhere var meget langsom og minimalistisk. The Bling Ring har mere energi og et hurtigere tempo. Den er på mange måder meget mere utiltalende og mere direkte end mine tidligere film,” siger hun.

Men filmen har også mange træk, der ligger helt i forlængelse af instruktørens tidligere produktioner. Hun har engang sagt, at hendes film ikke handler om ‘at være’, men om ‘at blive’, og de kredser alle om teenagere eller voksne, der befinder sig i en eller anden form for overgangsfase. Hun bruger ofte håndholdt kamera eller dolly’er, som giver publikum følelsen af, at man ikke bare ser filmen. Man er inde i den. Hun instruerer meget frit og bruger ofte improvisation, hvor hun nøjes med at udstikke en overordnet ramme for, hvad en scene skal indeholde.

“Alle mine film er meget personlige. De reflekterer, hvad jeg kan lide, og hvad jeg ikke kan lide. De viser forskellige aspekter af min personlighed. De kommer fra hjertet,” siger hun. Noget andet, der i høj grad karakteriserer Sofia Coppolas film, er, at de er lavet med meget små budgetter sammenlignet med de fleste Hollywood-film. “Det giver mig en stor grad af kontrol over filmene at arbejde med så lave budgetter. Jeg får større kreativ frihed til at gøre, hvad jeg har lyst til. Når du arbejder med store budgetter, er der en masse mennesker, du er nødt til at lytte til. Jeg har brug for at vide, at det er mig, der bestemmer.”

Filminstruktøren har et mangeårigt nært venskab med designeren Marc Jacobs

Arbejder ikke længere om natten

Det er 15 år siden, Sofia Coppola lavede sin første spillefilm. Dengang var hun 29 år og gift med instruktøren Spike Jonze. Parret blev skilt i 2003, nogenlunde parallelt med premieren på Lost in Translation, hvis hovedperson spillet af Scarlett Johansson netop også befinder sig i et utilfredsstillende ægteskab. I dag er hun gift med franskmanden Thomas Mars fra det alternative rockband Phoenix. Parret, der bor i New York, men også har et hjem i Paris, har døtrene Romy på seks år og Cosima på tre år. Familielivet har sat sit præg på filminstruktørens liv i mere end en forstand.

“Jeg er klart blevet mere organiseret. Førhen var jeg oppe hele natten for at skrive, og det kan jeg ikke gøre nu, fordi jeg skal op og bringe mine børn i skole og børnehave.” Alderen og den erfaring, der helt naturligt er fulgt med, har også forandret hende.

“Da jeg startede, var jeg i 20’erne, og nu er jeg i 40’erne, så jeg føler, at jeg er blevet mere sikker på mig selv i dag end dengang. Jeg håber i hvert fald, at jeg er blevet meget mere voksen og har udviklet mig, og at jeg er blevet endnu mere kreativ med alderen.” Selv om Sofia Coppola på mange måder er indbegrebet af ydmyghed, er hun ikke bange for at kritisere den branche, hun selv er en del af. I samme åndedrag står det også klart, at hun ikke lader sig skræmme af de som altid tårnhøje forventninger til sin nye film.

“Jeg synes, at filmbranchen, i hvert fald i USA, er mere konservativ i dag end dengang, jeg startede. Den tager færre risici og er mindre åben over for anderledes måder at gøre tingene på. Det virker meget forudsigeligt, hvad folk vælger at investere penge i. Der bliver kun satset på sikre film, som man ved vil slå igennem.” Døm selv, hvor eksperimenterende The Bling Ring er, og om den fortjener en plads på den Coppola’ske perlerække, når filmen har dansk premiere den 11. juli.

__________

Sofia Coppola

Læser: Romanklassikere som Custom of the Country af Edith Wharton.

Ser: Franske new wave-klassikere som Breathless, film af instruktørerne

Michelangelo Antonioni, Gus Van Sant og Jane Campion og tv-serier som 30 Rock

og Mad Men.

Lytter til: Elvis Costello, Chopins præludier, Frank Ocean og hendes mands band Phoenix.

Hænger ud: I området West Village i New York, hvor hun bor. Især i gallerierne.

Går klædt i: Klassiske mærker som Céline, Chanel, Marc Jacobs og Louis Vuitton.

Spiser: En god bøf.

__________

Se også: Bliver du til en BITCH på nettet?

Se også: Kulturtip: Se, lyt, læs, klik som Sara Bro