Danske Filmkritikeres Bodil – en af Europas ældste filmpriser – uddeles en gang om året ved en stor gallafest.
LÆS OGSÅ: Skuespiller Ole Wegener er død
I aften er den store aften, hvor flere store danske skuespillere og filmfolk er samlet i Folketeateret i København for at hylde branchen.
Søs Egelind er aftenens vært og guider publikum og de nominerede gennem aftenens 13 prestigefyldte priser.
LÆS OGSÅ: Jan Hellesøe afslører: Jeg vil i hjernen på Kongen
Se alle vinderne herunder - listen bliver løbende opdateret i løbet af aftenen.
Aftenens vindere er:
Æres-Bodil
Lars von Trier ”Jeg slår ihjel”. Det er det eneste, Lars von Trier siger i kortfilmen Beskæftigelser, som han lavede til Cannes-filmfestivalens 60-års jubilæum i 2007.
Her spiller han selv rollen som en biografgænger, der er så uheldig at have fået en snakkesalig sidemand i mørket. Han overdynger Trier med sludrende, ligegyldige historier om sine forretningseventyr midt under filmen, og til sidst spørger han så Trier, hvad han egentlig beskæftiger sig med til hverdag.
LÆS OGSÅ: DBU relancerer populær landsholdstrøje
Triers film har høstet syv Bodil-statuetter siden debuten i 1985, så han har før fået vores kærlighed at føle. Det fortsætter her. Vi tør godt sige, at Lars von Trier er den vigtigste, mest originale filmkunstner, Danmark nogensinde har haft.
Om han så har lyst til at kaste en hammer eller en Bodilstatuette i hovedet på os, så er der næppe nogen, der fortjener en Æres-Bodil så meget, som Lars von Trier gør.
Bedste film
“Vejen hjem”. Instr. Charlotte Sieling, Prod. Signe Leick Jensen & Morten
Kaufmann.
Det er ikke nogen decideret behagelig oplevelse at følge med den martrede far Christian til
det krigshærgede Syrien, hvor han håber at finde og overbevise sin søn Adam om, at han skal
lægge sit radikaliserede liv bag sig og følge med hjem til Danmark.
Bedste hovedrolle
Sidse Babett Knudsen for filmen "Vogter". I Gustav Möllers "Vogter" arbejder Sidse Babett Knudsen bag tremmerne i et fængsel, men der
er tydeligvis intet, der kan spærre hendes eksplosive talent inde.
I rollen som
fængselsbetjenten Eva, der pludselig står ansigt til ansigt med sin søns morder, sprænger hun
nærmest rammerne for, hvor mange følelser en skuespiller kan formidle uden særligt mange
ord.
Bedste ensemble
Lars Ranthe, Stine Stengade, Viilbjørk Malling, Ella Paaske & Luca
Uhde Jacobsen, "Fuld af kærlighed".
Fuld af kærlighed står og falder med, at vi tror på, at familien i centrum er en ægte familie.
For mens mange film fortæller om misbruget og misbrugeren, er mesterskabet i Christina
Rosendahls selvbiografiske drama, at hun vender blikket mod alle dem, der bliver berørt af
alkoholens deroute - også ægtefællen og børnene.
Bedste birolle
Lars Ranthe for filmen "Fuld af kærlighed". Lars Ranthe gik på Druk med Thomas Vinterberg, og i Christina Rosendahls Fuld af kærlighed oplever vi så tømmermændene for fuld udblæsning.
For det gør rigtigt ondt på familien, når alkoholen sætter fornuften ud af funktion. Og smerten forsvinder ikke nødvendigvis, bare fordi promillen erstattes af selvransagelse og ædruelighedens 12 trin.
Det oplever vi gennem Lars Ranthes måske stærkeste præstation i karrieren, der er lige så præcis i skildringen af en kæmpebranderts kådhed som i det underspillede portræt af en mand, der prøver at genopfinde sig selv.
LÆS OGSÅ: Èn rolle gjorde særligt indtryk på Marie Bach Hansen: ”Jeg havde lyst til at give hende et kram”
Bedste manuskript
Charlotte Sieling, Nagieb Khaja og Jesper Fink for “Vejen hjem”.
Virkelighedens barske historier, der sættes i gang af storpolitiske beslutninger og bøjes af
ideologiske vinde, er ikke kun forbeholdt dokumentarfilmgenren
LÆS OGSÅ: Anne Louise Hassing afslører ny kæreste
Bedste fotograf
Adam Wallensten for “Birthday Girl”. Vi er så begejstrede for Adam Wallenstens evner som filmfotograf, at vi ikke kunne nøjes
med at nominere ham for én film, men måtte give ham hele to Bodilnomineringer i år.
Han kan dog kun modtage én Bodilpris, og den får han for den urovækkende, dynamiske
billeddans, han leverer til Michael Noers Birthday Girl.
LÆS OGSÅ: Efter "Linde på Langeland": Vilde tilbud i indbakken
Sær-Bodil
Odense International Film Festival - OFF
Den festival, vi i dag kender som OFF, blev grundlagt i 1975 som et led i markeringen af
100-året for H.C. Andersens død.
Dengang fik den navnet Den Internationale Eventyrfestival
og den daværende Borgmester i Odense beskrev den således: ”Den første eventyrfestival i
Odense. En ælling blandt festivaler, som måske går hen og bliver en svane.”
LÆS OGSÅ: Bodilprisen indfører kønsneutrale priser: Sådan reagerer skuespillerne
TV 2 Talentprisen
Skuespiller Lina Lund Jørgensen for Mr. Freeman. Det er svært ikke at blive fuldstændigt solgt på Lina Lund Jørgensen, når man ser hende
synge Andreas Odbjergs ’I morgen er der også en dag’ på et dunkelt teenageværelse kun
oplyst af en ensom diskokugle.
Bedste engelsksprogede film
“Poor Things”. Instr. Yorgos Lanthimos.
Selv for en mand, der brød igennem med den græske weird wave, er Yorgos Lanthimos’ Poor
Things en utroligt mærkelig film: En fortælling om en død kvinde, som får en babys hjerne,
er omgivet af bizarre dyresplejsninger og knalder sig gennem sin coming of age omgivet af
håndmalede baggrunde og skæve kameravinkler.
LÆS OGSÅ: "X Factor"-Elias har kendt far: Droppede tv-fest for sønnen
Bedste ikke-engelsksprogede film
“The Zone of Interest”. Instr. Jonathan Glazer.
Der er film, der bevæger sig så langt ind menneskesjælens mørkekammer, at man får ondt i
maven. Og så er der film som The Zone of Interest, der lige graver et spadestik dybere og
blotlægger den sorteste, menneskelige ursuppe på en måde, så man ikke er sikker på, man
nogensinde vil komme sig igen.
Bahs-Prisen
Amalie Skovhus Petersen for “Madame Ida”. Den nærklaustrofobiske, stemningsmættede atmosfære er en helt central del af Jacob Møllers
visuelt overrumplende spillefilmdebut Madame Ida. Den opstår ikke mindst takket være
produktionsdesigner Amalie Skovhus Petersens imponerende scenografi.
Bedste dokumentar
“The Son and the Moon”. Instr. Roja Pakari, Co-instr.: Emilie
Adelina Monies
Hvad vil vi give videre til vores børn, til den næste generation?
De eksistentielle spørgsmål stiller instruktøren af denne selvbiografiske dokumentar, da hun
får konstateret knoglemarvskræft. Hun har lige født sin søn Oskar, og bevæbnet med et
kamera går hun i krig mod glemslen.
Se alle de nominerede til Bodilprisen herunder: