Filmen "Fuld af kærlighed"

Bodilprisen 2025: Se alle vinderne her

Se alle vinderne til Bodilprisen 2025. 

logo herognu HER&NU HN

Danske Filmkritikeres Bodil – en af Europas ældste filmpriser – uddeles en gang om året ved en stor gallafest.

LÆS OGSÅ: Skuespiller Ole Wegener er død

I aften er den store aften, hvor flere store danske skuespillere og filmfolk er samlet i Folketeateret i København for at hylde branchen. 

Søs Egelind er aftenens vært og guider publikum og de nominerede gennem aftenens 13 prestigefyldte priser.

LÆS OGSÅ: Jan Hellesøe afslører: Jeg vil i hjernen på Kongen

Se alle vinderne herunder - listen bliver løbende opdateret i løbet af aftenen. 

Aftenens vindere er:

Æres-Bodil

Lars von Trier ”Jeg slår ihjel”. Det er det eneste, Lars von Trier siger i kortfilmen Beskæftigelser, som han lavede til Cannes-filmfestivalens 60-års jubilæum i 2007.

Her spiller han selv rollen som en biografgænger, der er så uheldig at have fået en snakkesalig sidemand i mørket. Han overdynger Trier med sludrende, ligegyldige historier om sine forretningseventyr midt under filmen, og til sidst spørger han så Trier, hvad han egentlig beskæftiger sig med til hverdag.

LÆS OGSÅ: DBU relancerer populær landsholdstrøje

Triers film har høstet syv Bodil-statuetter siden debuten i 1985, så han har før fået vores kærlighed at føle. Det fortsætter her. Vi tør godt sige, at Lars von Trier er den vigtigste, mest originale filmkunstner, Danmark nogensinde har haft. 

Om han så har lyst til at kaste en hammer eller en Bodilstatuette i hovedet på os, så er der næppe nogen, der fortjener en Æres-Bodil så meget, som Lars von Trier gør.

Bedste film

“Vejen hjem”. Instr. Charlotte Sieling, Prod. Signe Leick Jensen & Morten Kaufmann. Det er ikke nogen decideret behagelig oplevelse at følge med den martrede far Christian til det krigshærgede Syrien, hvor han håber at finde og overbevise sin søn Adam om, at han skal lægge sit radikaliserede liv bag sig og følge med hjem til Danmark.

Bedste hovedrolle

Sidse Babett Knudsen for filmen "Vogter". I Gustav Möllers "Vogter" arbejder Sidse Babett Knudsen bag tremmerne i et fængsel, men der er tydeligvis intet, der kan spærre hendes eksplosive talent inde. 

I rollen som fængselsbetjenten Eva, der pludselig står ansigt til ansigt med sin søns morder, sprænger hun nærmest rammerne for, hvor mange følelser en skuespiller kan formidle uden særligt mange ord.

Bedste ensemble

Lars Ranthe, Stine Stengade, Viilbjørk Malling, Ella Paaske & Luca Uhde Jacobsen, "Fuld af kærlighed". 

Fuld af kærlighed står og falder med, at vi tror på, at familien i centrum er en ægte familie. For mens mange film fortæller om misbruget og misbrugeren, er mesterskabet i Christina Rosendahls selvbiografiske drama, at hun vender blikket mod alle dem, der bliver berørt af alkoholens deroute - også ægtefællen og børnene.

Bedste birolle

Lars Ranthe for filmen "Fuld af kærlighed". Lars Ranthe gik på Druk med Thomas Vinterberg, og i Christina Rosendahls Fuld af kærlighed oplever vi så tømmermændene for fuld udblæsning. 

For det gør rigtigt ondt på familien, når alkoholen sætter fornuften ud af funktion. Og smerten forsvinder ikke nødvendigvis, bare fordi promillen erstattes af selvransagelse og ædruelighedens 12 trin. 

Det oplever vi gennem Lars Ranthes måske stærkeste præstation i karrieren, der er lige så præcis i skildringen af en kæmpebranderts kådhed som i det underspillede portræt af en mand, der prøver at genopfinde sig selv.

LÆS OGSÅ: Èn rolle gjorde særligt indtryk på Marie Bach Hansen: ”Jeg havde lyst til at give hende et kram”

Bedste manuskript

Charlotte Sieling, Nagieb Khaja og Jesper Fink for “Vejen hjem”.

Virkelighedens barske historier, der sættes i gang af storpolitiske beslutninger og bøjes af ideologiske vinde, er ikke kun forbeholdt dokumentarfilmgenren

LÆS OGSÅ: Anne Louise Hassing afslører ny kæreste

Bedste fotograf

Adam Wallensten for “Birthday Girl”. Vi er så begejstrede for Adam Wallenstens evner som filmfotograf, at vi ikke kunne nøjes med at nominere ham for én film, men måtte give ham hele to Bodilnomineringer i år. 

Han kan dog kun modtage én Bodilpris, og den får han for den urovækkende, dynamiske billeddans, han leverer til Michael Noers Birthday Girl.

LÆS OGSÅ: Efter "Linde på Langeland": Vilde tilbud i indbakken

Sær-Bodil

Odense International Film Festival - OFF Den festival, vi i dag kender som OFF, blev grundlagt i 1975 som et led i markeringen af 100-året for H.C. Andersens død. 

Dengang fik den navnet Den Internationale Eventyrfestival og den daværende Borgmester i Odense beskrev den således: ”Den første eventyrfestival i Odense. En ælling blandt festivaler, som måske går hen og bliver en svane.”

LÆS OGSÅ: Bodilprisen indfører kønsneutrale priser: Sådan reagerer skuespillerne

TV 2 Talentprisen

Skuespiller Lina Lund Jørgensen for Mr. Freeman. Det er svært ikke at blive fuldstændigt solgt på Lina Lund Jørgensen, når man ser hende synge Andreas Odbjergs ’I morgen er der også en dag’ på et dunkelt teenageværelse kun oplyst af en ensom diskokugle.

Bedste engelsksprogede film

“Poor Things”. Instr. Yorgos Lanthimos. Selv for en mand, der brød igennem med den græske weird wave, er Yorgos Lanthimos’ Poor Things en utroligt mærkelig film: En fortælling om en død kvinde, som får en babys hjerne, er omgivet af bizarre dyresplejsninger og knalder sig gennem sin coming of age omgivet af håndmalede baggrunde og skæve kameravinkler.

LÆS OGSÅ: "X Factor"-Elias har kendt far: Droppede tv-fest for sønnen

Bedste ikke-engelsksprogede film

“The Zone of Interest”. Instr. Jonathan Glazer. Der er film, der bevæger sig så langt ind menneskesjælens mørkekammer, at man får ondt i maven. Og så er der film som The Zone of Interest, der lige graver et spadestik dybere og blotlægger den sorteste, menneskelige ursuppe på en måde, så man ikke er sikker på, man nogensinde vil komme sig igen.

Bahs-Prisen

Amalie Skovhus Petersen for “Madame Ida”. Den nærklaustrofobiske, stemningsmættede atmosfære er en helt central del af Jacob Møllers visuelt overrumplende spillefilmdebut Madame Ida. Den opstår ikke mindst takket være produktionsdesigner Amalie Skovhus Petersens imponerende scenografi.

Bedste dokumentar

“The Son and the Moon”. Instr. Roja Pakari, Co-instr.: Emilie Adelina Monies Hvad vil vi give videre til vores børn, til den næste generation?

De eksistentielle spørgsmål stiller instruktøren af denne selvbiografiske dokumentar, da hun får konstateret knoglemarvskræft. Hun har lige født sin søn Oskar, og bevæbnet med et kamera går hun i krig mod glemslen.

Se alle de nominerede til Bodilprisen herunder: