Susanne Bier til skuespiller: ”Hvis du taler sådan én gang mere, så finder vi en anden”
Susanne Bier går op i, at alle skal behandles ligeværdigt på hendes film- og serie-produktioner. Og hvis der opstår situationer, hvor andet gør sig gældende, tager hun gerne sagen i egen hånd.
Når instruktør Susanne Bier arbejder sammen med nogle af de største skuespillere i verden og har sin hverdag på store filmsets i Hollywood, holder hun sig – overraskende nok – lidt i baggrunden. Og når hun omgås de andre på produktionen, er det altid med en venlig og rolig tone.
Det fortæller hun til et "Heartland at Noma"-arrangement, hvor alt.dk deltog.
”Jeg er overbevist om, at du godt kan sige, hvordan du gerne vil have tingene, uden at blive ubehagelig. Der er jo frygtelige historier i branchen om bl.a. assistenter, der har fået smidt kaffe i hovedet, hvis de har lavet fejl. Der kommer jeg med en meget dansk tilgang til arbejdet: Herhjemme er vi ikke er særlig hierarkiske, og så opfører vi os pænt. Vi taler jo ikke anderledes til- eller føler os bedre end andre på vores arbejdsplads, der har en anden stilling end os selv,” siger hun.
De danske rødder
Hun går op i, at alle skal behandles ligeværdigt på hendes produktioner. Og hvis der opstår situationer, hvor andet gør sig gældende, tager hun gerne sagen i egen hånd.
”Jeg gik faktisk så langt, at jeg engang på et filmset konfronterede en skuespiller, der havde fået en ung kvindelig rekvisitør til at græde. Der sagde jeg til ham: Hvis du bare én eneste gang taler sådan igen, så stopper vi optagelserne, sender dig hjem og finder en anden skuespiller til din rolle. Og det er bare sådan, det er. Det nytter jo ikke noget, at en stakkels ung kvinde skal gå rundt og være rædselsslagen, når hun også bidrager til projektet. Så opførte han sig ordentligt efter, og det er sådan, det skal være.”
Generelt kan hun mærke, at hun tager meget af sin danskhed med ind i sin ledelsesstil.
”Min ledelsesstil er faktisk ret lavmeldt, og det er måske meget dansk. Da jeg startede i branchen, kan jeg huske, at mange af de mandlige instruktører havde sådan nogle virkelig flotte veste på og godt kunne lide at råbe i megafoner. De tog opmærksomheden. Jeg står derimod i anden række, bag instruktørassistenten, og er meget lidt støjende. Det interesserer mig overhovedet ikke at få opmærksomhed, men derimod at tale direkte med skuespillerne eller fotografen,” siger hun og fortsætter:
”For at være rigtig generaliserende, så tror jeg ikke, det er en særlig maskulin måde, jeg håndterer mit arbejde på. Det er venligt og stille. Alle taler pænt til hinanden, og der er ingen, der råber eller skriger.”
Dansescenen fra "The Perfect Couple"
Hvis du har set Susanne Biers nyeste Netflix-serie ”The Perfect Couple”, har du sikkert lagt mærke til introsekvensen, hvor skuespillerne danser en indøvet koreografi. Men det var ikke nemt at få skuespillerne til at danse, og der måtte Susanne Bier trække på nogle af sine evner som leder.
”Ingen af skuespillerne havde lyst til at danse. Eller jo, Liev Schreiber, som spiller faren i serien, havde. Men for eksempel Nicole Kidman kom og sagde, at hendes karakter ikke er typen, der danser – og så var hendes kjole desuden for stram. De havde alle sammen alle mulige undskyldninger,” siger hun med et grin og fortsætter:
”Så sagde jeg: Okay, kom, nu gør vi det. Det behøver ikke at være perfekt. Det var kaos, men jeg lovede dem, at når vi havde optaget scenen et par gange, ville jeg selv hoppe ind og danse med dem, og så måtte de gerne grine ad mig. Og så gjorde de det, og de havde det jo skidesjovt. Alle var også flade af grin, da jeg gik ind og dansede med.”
Efterfølgende har scenen fået meget ros og positiv opmærksomhed.
”Som instruktør gælder det nogle gange om at følge sin mavefornemmelse, og så må man efterfølgende finde ud af, hvordan man forklarer andre, hvorfor idéen er god. En god måde at håndtere de situationer på er jo ved at sætte sig selv på spil, hvis man vil overbevise andre om at gøre noget, de ikke forstår. På den måde stoler de på, at idéen er god, når man selv går ind i det.”