Bettina og Lis perleblomster

Lis og Bettinas blomster forveksles ofte med den rigtige vare – og holder evigt

Bettina og Lis har vidt forskellig smag, hvad angår perleblomster. Men for både mor og datter gælder det, at kunstværkerne skal ligne deres botaniske forlæg til forveksling. Resten af familien – ja, de synes, mor og datter er skøre, når de klipper i de rigtige blomster for at blive klogere.

Blomsterne er det første, man lægger mærke til, i det øjeblik man træder ind i stuen. De er overalt. Står som store, farverige buketter på bordene, hænger fra væggen i smukt flettede kranse og pynter i vindueskarmene som spirende sammenplantninger.

Det føles som at træde ind på siderne i et botanisk opslagsværk. Her er store hvide liljer med kanariegule støvdragere og et strejf af pink på hvert blad. Voluminøse roser med bløde, røde kronblade. Og påskeliljer, klokkeblomst, forglemmigej og vild gulerod, der ligner noget, man kunne have plukket på en blomstereng eller været heldig at finde i grøftekanten.

Sådan forholder det sig imidlertid ikke. For selv om man skal forbløffende tæt på for at se, at det ikke er den ægte vare, opdager man snart, at blade, stængler, kronblade og støvdragere ikke er skabt af naturen selv, men af tusindvis af farvede glasperler. Sirligt sammenføjet med kobbertråd, og hvad der ikke kan være andet end noget nær uendelige mængder præcision og tålmodighed.

Det er Bettina Trasborg og Lis Trasborg Christensen, der står bag perleblomsterne. En passion, som mor og datter har delt i over et årti, og som de nu udgiver en bog om, den første af sin slags på dansk.

Volumen og pussenusse

"Min mor er lidt af en multikunstner, når det gælder håndarbejde," siger Bettina.

"Hun kan sy, hækle og strikke, og sammen med min mormor har vi lavet grønlandsk perlesyning, så længe jeg kan huske."

Men da familien i 2010 faldt over en amerikansk bog om perleblomster, rettede al Lis’ fokus sig mod dem, og Bettina blev hurtigt lige så bidt af blomsterne som sin mor. Der fandtes imidlertid ingen bøger på dansk om lige netop den teknik, de to havde forelsket sig i, og det var derfor et større detektivarbejde at finde ud af, hvordan de fik greb om de forskellige metoder.

perleblomster2.jpg
På bakken er samlet de vigtigste redskaber til perleblomstarbejdet: Kobbertråd, bead spinner, saks og selvfølgelig perler.

"Vi blev hurtigt begejstrede for teknikken French Beaded Flowers, som har sit ophav i USA – fordi den kan bære både større og tungere konstruktioner, men også kan bruges til at skabe de delikate detaljer," fortæller Lis.

"På den måde kan man komme tæt på de ægte blomsters udtryk. Og det var det, vi ville."

Bettina nikker.

"Selv om jeg er mest til større og voluminøse udtryk, og min mor til det yndige og pussenussede, var vi enige om, at de skulle være naturtro."

Skilte blomsten ad

Ligesom akvarelmalere, der bruger et helt liv på at forfine kunsten at gengive botanisk materiale til perfektion, ville Bettina og Lis lave perleblomster, der kan forveksles med den ægte vare. Og snart opfyldte de design, de kunne finde i engelsksprogede bøger og på nettet, ikke deres ambitioner om det ultranaturlige udtryk. 

"Jeg begyndte at se på, hvad der fandtes af inspiration i min egen baghave, siger Lis og sender et blik ud mod en velholdt have med blomstrende bede, buske og frugttræer."

Og en dag gik hun bare derud og plukkede et lille udvalg af blomster. Og så skilte hun dem ad, som man dissekerer en frø i en biologitime. 

perleblomster-vild-buket.jpg
En vild buket af den slags blomster, man drømmer om at finde i en vejkant eller vildtvoksende eng.

"Jeg delte blomsterne op – i stilk, blade, kronblade, støvdrager og frøanlæg – og så havde jeg pludselig de rigtige proportioner, former og mål. Det var som at få skabeloner foræret af naturen."

"Og det greb om sig, for nu var der pludselig uanede muligheder," siger Bettina.

"Min mor og jeg har altid set meget til hinanden, men nu begyndte vi at rende hinanden på dørene. Når jeg ikke var hos hende, kunne vi tale om perleblomster i telefonen til langt ud på natten – for vi skulle bare have løst en udfordring med en støvdrager eller et kronblad her og nu, så den blomst, vi arbejdede på, blev perfekt."

Både Bettinas mand og børn, og Lis’ mand – Bettinas far – syntes efterhånden, at de to kvinder var blevet småvanvittige.

Far blev paf

"En dag sendte vi min far til blomsterhandleren for at købe en enkelt nellike," fortæller Bettina. 

"Han syntes, det var skørt nok, at han skulle stå der i butikken og bede om en enkelt lillebitte blomst, men han blev først for alvor paf, da min mor snuppede den ud af hånden på ham, i det øjeblik han trådte ind ad døren, og prompte klippede den i stykker," griner hun.

perleblomster-Lyseroed-rose.jpg
En enkelt lyserød rose, som én af de blomster, mordatter-duoen har brugt længst tid på at forfine, da dens mange bløde, foldede blade er svære at efterligne.

Det, der lignede det glade vanvid, var dog et stykke målrettet præcisionsarbejde.

Bettina og Lis etablerede hurtigt en fast arbejdsgang, hvor den ene udviklede et nyt design, og den anden prøvede den efter. På den måde fik de efterhånden skabt den ene gennemarbejdede perleblomst efter den anden.

Og hvorfor ikke dele dem med andre?

Ti perfekte blomster

"Vi havde jo selv haft svært ved at gennemskue det hele. Selv om jeg arbejder på engelsk og er flydende i både tale og skrift, er det bare noget andet, når man sidder med noget så specifikt, hvor der er så mange særlige udtryk, ord og vendinger," siger Bettina.

perleblomster-Sommerkrans.jpg

Nu har de samlet det hele i en bog med ti opskrifter. Det betyder imidlertid ikke, at Lis og Bettina har tænkt sig at indstille deres arbejde med at frembringe nye perleblomster.

Og lige udenfor i haven bliver inspirationen da også ved at skyde op og springe ud.

Bettina Trasborg, 52 år, & Lis Trasborg Christensen, 71 år

  • Hhv. it-konsulent og tidl. it-administrator, i dag pensionist.
  • Har udgivet bogen Perleblomster – Blomster der holder evigt om teknikken French Beaded Flowers, inkl. 9 design af forårs- og sommerblomster.