Sociale medier - Tips til Facebook og Instagram
Er du professionel bruger af sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn? Eller går du og overvejer at oprette en profil på et eller flere af de populære medier?
Alt.dk giver dig et overblik over de ting, der er hot og not at gøre på de sociale medier.
Det er alt lige fra, hvordan du tager den perfekte selfie til hvilken emoji, der er den mest benyttede. Du kan også læse, hvordan de sociale medier påvirker din hverdag og få svar på, om du er en af dem, der bruger for meget tid på Instagram.
Sociale medier er blevet en integreret del af vores alles liv - unge som gamle. Men særligt blandt unge mennesker fylder de i en betydningsfuld del af deres hverdag. For unge mellem 13-23 år bruger tre ud af fire dagligt sociale medier som Facebook og Instagram.
Et socialt medie er et medie for online interaktion, hvor man kan dele alt med alle. Der kan deles billeder, videoer, oplevelser, artikler, meninger gennem blogs, onlinenetværk, live-streams og meget andet. Det har gjort, at grænserne for, hvad der tilhører privatlivet og det offentlige, har rykket sig. Nogle eksperter mener, at de sociale medier har gjort os til en verden af ekshibitionister, hvor alting handler om selvpromovering og selvrealisering.
Andre mener derimod, at de har skabt transparens og en øget demokratisering af medierne. Et godt eksempel på dette er blandt andet hashtagget #MeToo, som har fyldt de sociale medier i 2017. Her delte mere end 15 millioner hashtagget på Facebook for at vise søstersolidaritet med kvinder, der har været udsat sexchikane. På den måde gør giver de sociale medier et talerør til ”folket” og giver alle mulighed for at blande sig og sætte en agenda.
Du kan læse historien om ophavskvinden bag hashtagget #MeToo her.
Hvilke sociale medier bliver brugt mest i Danmark?
Danskerne elsker de sociale medier. Faktisk er Danmark et af de lande i verden, hvor de er mest udbredte. De seneste tal fra 2017 viser, at Facebook er det største sociale medie herhjemme. 67% af danskerne er på Facebook, derefter kommer Snapchat , Instagram og LinkedIn , som ca. 25% af danskerne er på.
10% af danskerne bruger Twitter, mens 9% bruger Pinterest.
Hvad er Facebook?
Amerikaneren Mark Elliot Zuckerberg er på lidt over ti år blevet en af de mest indflydelsesrige mennesker i verden. Han startede i 2004 The Facebook - et onlineforum for studerende på Harvard University i USA, som i dag er blevet en af de mest benyttede hjemmesider på verdensplan. Næsten to milliarder mennesker i verden har en bruger på Facebook.
Facebook har gjort det muligt at dele alt fra personlige billeder fra familiefødselsdagen og fester til videoer af drab på civile i Syrien og billeder af nøgne kvinder. Sidstnævnte er et stort problem, da Facebook som et transparent og offentligt medie har gjort hævnporno nemt. Natalia Fogel er blandt én af dem, der har været udsat for hævnporno.
Du kan læse meget mere om Facebook her, og hvorfor vi blandt andet deler sårbare ting på Facebook, hvordan Rikke Lyse skrev til sin afdøde søn på Facebook som en del af sorgbearbejdelsen, og hvordan kvinder hænger mænd ud i lukkede grupper på Facebook.
Hvad er Instagram?
Instagram er en fotodelingstjeneste, der startede i 2010, men som allerede to år efter i 2012 blev opkøbt af Facebook. De fleste Instagram-brugere er mellem 18-29 år, og 80% af brugerne bor udenfor USA.
Du kan læse mere om Instagram her og blandt andet blive klogere på, hvordan du kan tjene penge på Instagram, hvad en Instagram-pod er, og om tv-værten Petra Nagels opgør med Instagram.
Hvad er Snapchat?
Snapchat er en foto- og multimedieapp, hvor man kan tage såkaldte ”snaps”, der både kan være billeder eller videoer, som højest varer 10 sekunder og derefter forsvinder. I starten af 2017 havde Snapchat 166 millioner dagligt aktive brugere verden over. Snapchat er primært et medie, der bruges af unge mennesker under 24 år.
Her kan du læse meget mere om, hvordan du bruger Snapchat, hvordan du laver farvede bogstaver i din Snapchat, og se hvilke sjove filtre, Snapchat har.
Hvad er LinkedIn?
LinkedIn er et socialt netværk, der kan bruges til at vedligeholde sit faglige netværk, til at søge job eller til at rekruttere nye medarbejdere. 24% af den danske befolkning er på LinkedIn, svarende til cirka 1.4 millioner danskere.
Brugernes personlige profiler på LinkedIn er, i modsætningen til Facebook, kun baseret på uddannelses- og jobmæssige informationer. Det er altså ikke her, at man lægger billeder op fra personalefesten eller af børnebørnene.
Læs mere her om, hvordan du scorer drømmejobbet på LinkedIn , hvordan du skriver den perfekte jobansøgning eller ting, du skal være opmærksom på, når du bruger LinkedIn.