Kardashian-søstrene bunder kandevis af detox-te fra mærket Fit Tea. I hvert fald hvis man skal tro billederne på Instagram, hvor Kylie, Kourtney, Khloe og Kim igen og igen poserer med mirakelteen. Om reality tv's mest omtalte søstre rent faktisk kan lide te, ved vi ikke, men det kommer nok ikke som nogen overraskelse, når vi nu fortæller dig, at billederne er reklame betalt af Fit Tea selv.
Kendisser, bloggere og social media-stjerner, de såkaldte influencers, tjener penge på at promovere produkter på Instagram. Vi har tidligere forsøgt at danne os et indtryk af, hvor meget de rent faktisk tjener, og vi er ikke de eneste, der er nysgerrige efter at få svar på det. Nu har det svenske lånefirma Advisa i samarbejde med analysefirmaet Stashmetrics udregnet en algoritme, der kan estimere, hvor meget et reklame-post på de sociale medier er værd baseret på mængden af følgere. I teorien i hvert fald.
Ifølge Advisa tjener Kim Kardashian med sine næsten 224 millioner følgere på tværs af Snapchat, Facebook, Instagram og Twitter 360.591.583 britiske pund om året. Det er lidt over 3 milliarder danske kroner.
Kører man en dansk influencer som Pernille Teisbæk igennem Advisas algoritme, tjener hun godt 40.000 kroner på et sponsoreret post på Instagram alene med sine 467.000 følgere. Imens Christiane Schaumburg-Müller kan skrive en regning på 35.000 for et post, og topmodellen Josephine Skriver kan kræve mere end 200.000 kroner.
Nærværende skribent har selvfølgelig også tjekket det økonomiske potentiale i en karriere på de sociale medier. Og med mine 601 følgere på Instagram, vil jeg kunne indkassere 208 kroner pr. post, og jeg vil kunne regne med en årsløn på 157.527 kroner – hvis der da er nogen, der skulle have lyst til at promovere deres produkt hos mig.
Se udregningen her (artiklen fortsætter under billedet):