LinkedIn

Sådan netværker du med LinkedIn

En million danskere bruger allerede LinkedIn. Få her ekspertens bud på, hvordan du skaber gode kontakter på det sociale medium.

Måske overvejer du også, om det der LinkedIn er noget for dig? Min personlige og faglige holdning: Det er det! Jeg betragter LinkedIn som en slags moderne telefonbog og detaljeret CV. Det er der, hvor jeg holder styr på mine kontakter og får nye kontakter. Så uanset hvilken branche du befinder dig i, og om du er studerende, i arbejde eller jobsøgende - er LinkedIn et meget relevant værktøj.

Mine professionelle evner er i høj grad bundet op på mig personligt, fremfor på min arbejdsplads. Derfor har jeg brug for en udførlig samling af mine erfaringer og viden fra diverse uddannelse og jobs. Min profil på LinkedIn er udfyldt med jobtitel og arbejde, min uddannelse, tidligere fagligt relevant arbejde (dvs. ikke dengang jeg var postbud...), min klummetjans, mine udgivelser, mine sproglige komptencer osv. Og så er det vigtigste selvfølgelig mine “forbindelser” derinde - mit netværk.

Og det er ikke fordi, jeg leder efter et nyt job. Men man ved jo aldrig, om direktøren hos Google tilfældigvis skulle falde over min profil, og så ringer han og siger - “Anja! Du skal være min nye vicedirektør.” For eksempel.

Seriøst - så bruger jeg LinkedIn til at holde styr på mine professionelle kontakter. F.eks. nuværende og potentielle kunder og samarbejdspartnere, tidligere medstuderende, kolleger, konkurrenter, bekendte, folk jeg har mødt på en konference osv. Og jeg skaber mig et netværk omkring mig selv - fordi fremtiden handler om vores netværk. Der er en grund til at sociale netværk er så populære - vi stoler på dem, vi kender. Og man ved aldrig, om ham man sad ved siden af på hold 4 det første år på uni, er ham, der skaffer den næste store kontrakt, det næste job eller den næste kæreste....

LÆS OGSÅ: Her er dine digitale genveje

Hvem skal du forbinder dig med på LinkdedIn?

Det er altid et godt spørgsmål, om man kun skal tilføje kontakter på LinkedIn, som man kender i forvejen og har mødt i virkeligheden - det er sådan de fleste af os gør på Facebook. Men jeg ser også LinkedIn som en mulighed for at være forbundet med relevante folk, som jeg måske ikke har mødt, men som jeg engang kan få brug for. Jeg finder folk ved at søge, ved at LinkedIn foreslår mig nogle ud fra mine email-kontakter, og så er det rigtig smart, at jeg kan se, hvem der har kigget på min profil.

Så husk at dit netværk kan være indgangen til alt muligt interessant - du kan lige så godt udnytte muligheden.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du kombinere Twitter og tv

Gode grunde til at du skal være på LinkedIn:

●     Få styr på dit netværk - og udvid det!

●     Hold øje med spændende jobs

●     Find kunder og samarbejdspartnere

●     Find nye kolleger/medarbejdere

●     Søg inspiration i andres karriereveje og jobskift

Tip til en god profil på LinkedIn:  

●     Detaljeret profil: Sørg for, at din profil altid er opdateret, og udfyldt rigtigt og detaljeret. Tommelfingerreglen er, at hvis det er information, som er relevant for din faglighed - så sæt det på. Det kan være kurser, projekter, udgivelser osv.

●     Profilbillede: Du skal have et profilbillede, hvor man tydeligt kan se dit ansigt, så folk kan genkende dig. Det må gerne skille sig lidt ud, men det skal stadig være professionelt, og du skal have øjenkontakt.

●     Overskrift: Lav en beskrivende overskrift på din profil, hvori dine spidskompetencer indgår - det er bla. med til at vise dig i søgninger. Min overskrift beskriver både mig og der, hvor jeg arbejder:

“Rådgiver hos Seismonaut, Strategisk rådgivning og digital kompetenceudvikling”.

●     Kvalifikationer: Tilknyt “skills”/kvalifikationer til din profil - de bruges også som søgeord på LinkedIn. Dine forbindelser kan også give dig kvalifikationer, som de synes passer på dig. Nogle af mine kvalifikationer er “Social networking”, “Digital media”, “Content strategy”, osv.

●     Grupper og virksomheder: Bliv medlem af relevante grupper og følg virksomheder.

LinkedIn er et socialt netværk, som kan bruges til at vedligeholde sit faglige netværk, til at søge job, eller til at rekruttere nye medarbejdere. Det har netop rundet 1 million danske brugere.

Brugernes personlige profiler på LinkedIn, er i modsætningen til Facebook kun baseret på uddannelses- og jobmæssige informationer. Det er altså ikke her, man lægger billeder op fra personalefesten eller af børnebørnene.

Tilmeld dig ALT for damernes nyhedsbrev, og hold dig opdateret på artikler, opskrifter og konkurrencer på hjemmesiden

Anja Tønning

Anja har de sidste tre år arbejdet i det digitale konsulenthus Seismonaut, hvor hun arbejder som rådgiver i Aarhusafdelingen med fokus på digitale strategier, digtal konceptudvikling og digital kompetenceudvikling hos private og offentlige virksomheder. Hendes arbejde som projektleder og rådgiver omfatter bl.a. indholdsstrategi, effektmåling og krisehåndtering på sociale medier - altid med et brugercentreret fokus. Hun er Cand. IT i Digital Design på Aarhus Universitet.

Læs mere på: Seismonaut.com.

Privat er Anja enlig mor til Gustav på 4 ½ år. Han bruger flittigt iPad'en til YouTube, Spotify, Netflix, Angry Birds osv. Anja blogger om hverdagen som enlig mor på Enligmadmor.dk.

Læs mere om Anja Tønning her