BeautyBoosters Løvens Hule

Iværksætterduo fik millioninvestering i Løvens Hule: ”Mange mænd skal have forklaret, hvorfor det er en god idé”

Iværksætterne Louise Bencard og Maria Refsgaard har fået en millioninvestering med fra to af “løverne” i det populære program Løvens Hule. De står bag virksomheden BeautyBoosters, som leverer skønhedsbehandlinger direkte til døren – og de har store drømme og gode råd til andre håbefulde iværksættere. Mød dem her.

Der har været glædestårer og champagne i BeautyBoosters-lejren, siden iværksætterduoen fik en investering med fra hele to løver i det populære DR-program Løvens Hule.

Det fortæller Louise Bencard og Maria Refsgaard, der kalder hele forløbet for en ”vanvittig oplevelse”.

De anede nemlig ikke, hvad der ville vente dem i programmet, men endte med at få en millioninvestering med fra investorerne Mia Wagner og Christian Arnstedt for deres beautykoncept BeautyBoosters, der tilbyder skønhedsbehandlinger hjemme hos kunden.

Hvordan føles det at have fået denne investering med i ryggen?

”Vi er helt oppe at køre over det. Det var virkelig grænseoverskridende at gå ned ad den trappe (i Løvens Hule, red.). Det var helt vildt nervepirrende, og man kan jo forberede sig i øst og vest, men man kan bare ikke forberede sig på det, der sker. Og man ved jo ikke, om der er nogen, der har tænkt sig at byde ind. Vi fik mange forskellige bud, og det kom også bag på os, at der lige pludselig var lidt krig om at komme med."

Hvordan fik I idéen til jeres koncept?

”Vi mødtes tilfældigt til en fest i Los Angeles i 2017. Her var Maria i gang med at tage en Masters i special effects makeup på en af verdens mest anerkendte makeupskoler, og Louise arbejdede som COO for en dansk startup i Hollywood. 

Vi fandt hurtigt ud af, at vi var vidt forskellige – på alle måder. Bortset fra vores forkærlighed for tagterrasser og iskold rosé. Maria udtrykte nogle udfordringer i skønhedsbranchen, som havde irriteret hende i arbejdet som frisør og makeup-artist på diverse teaterproduktioner og filmset. Hun ville gerne hjælpe andre makeup-artister og danne et fællesskab, hvor man løftede hinanden i en ellers rivaliseret og yderst konkurrencepræget branche. Louise, uden nogen form for forståelse for skønhedsbranchens dynamikker, begyndte at se muligheder fra et forretningsperspektiv og efter en del aftener på tagterrasserne i City of Dreams, begyndte brikkerne, der senere skulle blive til konceptet BeautyBoosters, at tage form. To år efter vi var kommet hjem fra L.A., kunne vi stadig ikke lade være med at brainstorme på ideen, når vi fik chancen, så på en tur til Barcelona blev vi, efter fire kander sangria, enige om, at Louise skulle sige sit job op, så vi kunne komme igang med det praktiske omkring opbygningen af virksomheden, mens Maria færdiggjorde en TV-serie, hvor hun arbejdede som chefsminkør.”

Hvordan fandt I modet til at springe ud i det?

”Vi havde brainstormet og tilpasset og afvejet konceptet i flere år uden at turde tage springet. Til sidst var ideen så køreklar, at vi havde en handlingsplan, og det kun handlede om, hvorvidt vi turde gøre det eller ej, og egentlig ikke så mange andre faktorer. Vi har aldrig overvejet, om det ville falde eller flyve, for vi har aldrig været i tvivl om, at ideen er god, og at vi kan gøre en forskel for nogle mennesker – både kunder og behandlere. Men vi har hele tiden været opmærksomme på, at hvis du vil ind og ændre en branche og et adfærdsmønster, så kræver det tid og tålmodighed at bygge op. Men det er gået over al forventning, og det er en rejse, man ikke kan sammenligne med noget andet. Det er rigtig mange timer om ugen, man arbejder – i vores tilfælde i to år uden løn – så man skal virkelig tro på sig selv og sin idé, ellers kører man træt i det. Hvis du tror på dig selv, så er der ingen grænser for, hvor du kan ende – det bestemmer du nemlig helt selv.”

Om BeautyBoosters

Makeup.jpg

BeautyBoosters er et koncept, hvor professionelle skønhedsbehandlere kører ud med hele salonen til private kunder og virksomheder. Allerede i dag er BeautyBoosters tilknyttet over 40 professionelle skønhedsbehandlere, som man kan booke i København og Aarhus, men planen er, at man skal kunne bestille skønhedsbehandlinger til døren mange steder i verden, uanset om man sidder på et hotel i Milano eller et kontor i Los Angeles.

Hvad har været de største udfordringer og opture undervejs?

”Haha, der har været rigtig mange! En masse udfordringer, men heldigvis endnu flere opture! En af vores største udfordringer har blandt andet været at finde et bookingsystem, der passer til et udkørende koncept som vores med mange behandlinger og helt bestemte features – det findes jo ikke. Så det er klart noget, vi vil kigge ind i at få løst med egen tech på sigt. Det er svært at vælge de største opture – der er virkelig sket mange vilde ting på rejsen. Bare i løbet af de seneste seks måneder har vi fået dobbelt så mange Boosters tilknyttet, startet et negleakademi, landet en investering i Løvens Hule, startet en ny gren af forretningen med webshop og netop lanceret vores helt egen makeupserie, BeautyBoosters Cosmetics, som både er vegansk, parfumefri og allergivenlig. Derudover er det en evig optur at være med til at skabe arbejdspladser for passionerede mennesker, hvor vi samtidig kan lette et besvær for dem. Det gør vi ved at sørge for alt det administrative ved en forretning, så de selv kun skal fokusere på at lave det, de elsker – at være kreative. Vi nyder at se vores community vokse og se, hvordan Boosterne hjælper og løfter hinanden. Men den største optur vil altid være at dele hele rejsen med sin bedste veninde, hver eneste dag. Så bliver alle nedture lidt mindre og alle opture meget større.”

Hvad er jeres bedste råd til andre iværksættere?

”Det, der har været altafgørende for vores startup, det er at have en partner med, som man stoler hundrede procent på. Og som ikke ligner en selv. Det, at vi har kompetencer, der komplimenterer hinanden, gør også, at vi ikke træder hinanden over tæerne i beslutningsprocesser, og at vi har respekt for hinandens fagområder. Det er enormt vigtigt. For de nedture, der er, kan være meget overvældende, hvis man sidder med det selv, for dine venner og familie kommer aldrig til at kunne sætte sig helt ind i det. Så det er meget vigtigt at have en partner, man stoler hundrede procent på. Og så er det vigtigt at finde sine egne begrænsninger – og for alt i verden spørge om hjælp.”

Har I oplevet særlige udfordringer som kvindelige iværksættere?

”Ja. Der er rigtig mange investorer, som er mænd, og som jo ikke kan sætte sig ind i det her koncept og derfor skal have forklaret, hvorfor det er en god idé. Som spørger ind til “er det her noget, kvinder gerne vil have?, for det er jo jeres målgruppe”, hvor man skal tage dem igennem hele rejsen, og der har mange kvindelige iværksættere jo ideer, der henvender sig til kvinder, og når investorparten så er en mand, så skal man ligesom kvinde-splaine det på en måde, haha. Og så er mange jo bange for at fejle i denne her perfekthedskultur, især som kvinde.”

Hvad med fremtiden - hvad er jeres plan nu?  

”Vi har lige lanceret vores makeup-serie i vores eget brand, så det har været en kæmpe stor dag. Og så har vi jo gang i vores negleakademi, så vi kan begynde at uddanne vores egne folk. Og på sigt vil vi gerne have et akademi, hvor alle kan blive uddannet makeup-artister.”