”Jeg har stået og lavet fittings på mit badeværelse i mit hjem samtidig med, at jeg har skulle hjemmeskole mine unger”
Eurowoman har talt med tre designere om deres respektive AW21-kollektioner, som netop er blevet vist under den københavnske modeuge, men naturligvis også om covid-19-situationen og de udfordringer, den har bragt med sig. Mød designerne her.
Den københavnske modeuge AW21 er så småt ved at være ved vejs ende og har ligesom alt andet været meget anderledes, end den plejer.
Covid-19-situationen, der har fået mange af de internationale modeuger til at aflyse helt, har naturligvis også pillet ved modeugen i København, som først i januar 2021 – da forsamlingsforbuddet blev sænket til fem, og restriktionerne skærpet yderligere – meddelte, at den ville blive 100 % digital.
Hvor det under afviklingen af modeugen SS21 tilbage i august lykkedes at opretholde flere af de kendte modeugeformater med shows, showrooms, messer og besøgende har det ikke været en mulighed under den igangværende modeuge.
Det nye format har naturligvis betydet, at designere har måttet retænke showformatet og omstille sig på ny. Noget, der har resulteret i smukke, kunstneriske kortfilm med stærke budskaber omhandlende meget andet end en ny tøjkollektion, men også digitaliserede shows, som på mere traditionel vis fremviste AW21-kollektionerne.
Eurowoman har talt med tre forskellige designere om, hvad de hver især har gjort sig af tanker i forhold til deres respektive AW21-kollektioner, som i løbet af de seneste par dage er blevet vist under den københavnske modeuge, men naturligvis også covid-19-situationen og de udfordringer, den har bragt med sig.
Mød designerne her:
Designer Stine Goya, stifter af mærket af samme navn, viser her sine favoritlooks fra sin AW21-kollektion og fortæller desuden om, hvordan coronavirussen har påvirket hende.
Mød Christina Exsteen, der netop har fremvist sin første kollektion i sit virke som kreativ direktør i DAY Birger et Mikkelsen. Her deler hun sine favoritlooks fra kollektionen og sine tanker om fremtiden.
Mød de to kreative direktører bag mærket Rotate Birger Christensen, Jeanette Madsen og Thora Valdimarsdottir, som netop har vist deres AW21-kollektion. Hør, hvad de har at sige om den her.