29-årige Nicoline tilbyder sin hjælp til corona-ramte: ”Vi skal tage et samfundsansvar – lige nu”
29-årige Nicoline Falcon hjælper med indkøb og børnepasning til familier, ældre eller andre, der er ramt af corona-krisen. Hun opfordrer til mere sammenhold og menneskelighed.
Siden Mette Frederiksen i går sagde ordene ”Danmark lukker ned”, har to scenarier udspillet sig på de sociale medier:
1: Danskere, der står langt ud på gaden foran det lokale supermarked for at købe toiletpapir, dåsemad og varer til fryseren.
2: Unge mennesker, der tilbyder deres hjælp til indkøb, børnepasning eller noget tredje til dem, som enten skal arbejde eller er for syge og svage til at klare de daglige pligter.
Nicoline Falcon er en af de sidste.
Hun lavede i dag et opslag på Facebook, hvor hun sammen med flere af sine venner tilbyder at hjælpe dem, der – af den ene eller anden grund – er påvirket af corona.
Opslaget føltes nødvendigt for Nicoline Falcon, der efter statsministerens tale i går ikke kunne sove.
Hun havde ondt i maven, trykken for brystet og en klump i halsen. Det var i det øjeblik, at det gik op for hende, at det her er alvorligt og ikke noget, vi længere kan sidde overhørig.
”Jeg blev lammet. Jeg gik i chok og tænkte: Hvad så nu? Hvordan skal vores samfund hænge sammen?,” siger hun til ALT.dk.
”Jeg er godt nok påvirket af, hvad der sker i vores land. Mange af os har taget lidt let på det og joket omkring det, fordi vi måske inderst inde har været bange for, at det, der skete i går, skulle ske. Og da det så skete, gik alvoren op for mig.”
Nicoline Falcon er en af de privilegerede, siger hun.
Hun er 29 år, sund og rask, bor med sin kæreste i egen lejlighed, kan arbejde hjemmefra og har ingen børn, hun skal tage ansvar for. Med andre ord følte hun sig forpligtet til at handle. At tage et samfundsansvar.
”Hvis nogen har overskud i denne periode, så er det mig og min omgangskreds, der sidder i præcis samme situation som mig. Og det samme gør vores kærester. Derfor skal vi tage et samfundsansvar – lige nu! Det er nu, vi skal hjælpe hinanden.”
Derfor skrev Nicoline til sine venner på Facebook og sms og spurgte, om de kunne have lyst til at tilbyde deres hjælp. Inden længe havde flere vendt tilbage og sagt, at de ”selvfølgelig gerne ville hjælpe”, ”du behøver slet ikke at spørge”.
”Og der var også nogle, der sagde, at de havde en bil, så de kunne køre lidt længere væk, end der hvor de bor. Og det jo et rigtig fint initiativ. Men det er selvfølgelig vigtigt, at vi undgår at smitte, så derfor holder vi os først og fremmest til de områder i København, hvor vi bor,” siger Nicoline Falcon.
Siden opslaget blev delt, har flere perifere venner og fremmede bakket op om opslaget og også tilbudt deres hjælp. I skrivende stund har ingen henvendt sig i forhold til at modtage hjælp, men Nicoline Falcon tror, at det billede vil ændre sig, så snart daginstitutionerne og skolerne holder lukket fra i morgen.
”For mig handler det ikke om, at jeg skal have booket min dag, men at vi nu skal vise noget menneskelighed og det modsatte af at hamstre i butikker,” siger hun og understreger, at det virkelig undrer hende, at folk i går stod i køer ved supermarkederne, når myndighedernes besked netop lød, at man skulle undgå at forsamle sig og undgå at hamstre.
”Jeg blev virkelig, virkelig ked af det og skuffet. Så det her er en modreaktion på det og et håb om at skabe et positivt budskab om, at vi sidder en stor gruppe unge mennesker, der gerne vil hjælpe, hvis der er brug for det. Vi har brug for et lys lige nu og brug for at skabe små glædesøjeblikke,” siger hun.
Røde Kors hjælper også
Men Nicoline Falcon og hendes venner er ikke de eneste, der siden i går er begyndt at tilbyde deres hjælp til corona-ramte.
Også flere grupper på Facebook, blandt andet ”Indkøbshjælp Corona – København” og ”Corona & Hjælp Aarhus” tilbyder deres hjælp til dem, der ikke selv kan komme ned i supermarkedet.
Og så har Røde Kors oprettet netværksgruppen ”Corona Hjælpenetværk”, hvor frivillige sidder ved telefonerne og hjælper med alt fra indkøb og hundeluftning til afklaring af diverse coronarelaterede spørgsmål.
”Vi faciliteter hjælp til borgere, hvor både dem, der er ramt, og dem, som vil hjælpe, kan ringe ind til vores callcenter, men vi bestemmer ikke, hvilke opgaver borgerne hjælper med,” lyder det fra Signe Reeholm, pressemedarbejder i Røde Kors.
Hun fortæller, at der siden i går, hvor tjenesten blev oprettet, er kommet over 2000 frivillige, men under 100 har spurgt om hjælp.
Røde Kors’ frivillige dækker hele landet og til spørgsmålet om, hvad de vil gøre, hvis nogle områder bliver glemt, svarer Signe Reeholm, at der ”indtil videre er langt flere, der vil hjælpe, end som har brug for hjælp.”
De frivillige, som tilmelder sig Røde Kors, skal være opmærksomme på, at de ikke er syge og generelt følge myndighedernes retningslinjer. Men Røde Kors har dog taget sine forholdsregler i forhold til at undgå eventuel smitte, lyder det fra Signe Reeholm.
”Frivillige må ikke have nogen fysisk kontakt, de skal være minimum to meter fra en borger, og man skal bruge håndsprit eller handsker,” siger hun.