Anna Thygesen blev svindlet - og har i dag følgende råd
Anna Thygesen er blevet svindlet, og det har hun valgt at være fuldstændig åben omkring, fordi hun gerne vil gøre det mindre skamfuldt. Det fortæller hun om i podcasten 'Skål søster', hvor hun også deler et godt råd.
Halvanden uge i helvede. Jeg er blevet hacket. Jeg er blevet svindlet big time.
Sådan indledte Anna Thygesen, der er ejer af kommunikationsbureauet WeDo Communication, et opslag på Facebook tidligere på ugen.
Hun var nemlig blevet udsat for svindel, hvilket resulterede i, at alle penge på hendes bankkonti var forsvundet.
I ALT for damernes podcast, Skål søster, fortæller hun om, hvordan hun blev ringet op af en mand, som udgav sig for at være fra hendes banks sikkerhedsafdeling.
”En venlig medarbejder spurgte mig, om jeg havde lavet en overførsel til Holland. Nej, svarede jeg lettere panisk. Så har svindlerne hacket dit MitId, og de er ved at overføre penge fra dine konti. Det skal vi have stoppet, sagde Christian, som han hed."
Han fortalte hende, at hendes mit-ID er blevet hacket, og at han skulle hjælpe hende med at lave en to-trins godkendelse, så han kunne få overførslen stoppet og sætte bankens systemer i gang med at få svindlerne stoppet. Hun fulgte hans direktioner, og han ringede også løbende til hende, for at holde hende opdateret.
"Jeg tænkte allerede der, at jeg var i gode hænder i den her hacking-sag. "Det er godt nok en god bank, jeg har", sagde jeg til alle, jeg mødte. Og de overvejede ligefrem, om de skulle skifte til min bank, for den lød godt nok tjekket," fortæller Anna Thygesen, og fortsætter:
”Der var ikke noget i det, han gjorde, som jeg syntes var mistænkeligt. Han var meget overbevisende, og han fik mig ind i et rum, hvor jeg var helt tryg ved ham. Det var nærmest ham og mig mod svindlerne.”
Hun forklarer, at ’bankmedarbejderen’ fik hende fuldstændig manipuleret, og det var først onsdag aften, da hendes mand sagde, at deres fælleskonto var tømt, at det gik op for hende, at hun var blevet svindlet.
Hun prøvede at ringe til den selvsamme bankmedarbejder, Christian, som hun havde været i kontakt med de sidste dage, men telefonen blev ikke besvaret. Derefter ringede hun til bankens hotline, der kunne fortælle hende, at hun var blevet svindlet.
”Jeg var i chok, og de efterfølgende dage turde jeg næsten ikke at tage telefonen. Jeg skulle tale med politiet og lave en anmeldelse, og når jeg skulle sige mit CPR-nummer, hviskede jeg det til dem, for var jeg sikker på, at det var politiet? Jeg måtte virkelig samle mig sammen.”
Har et særligt budskab
Anna Thygesen havde aldrig troet, at svindel skulle ramme hende. Hun har bl.a. været vært på DR-serien “Forført af en Svindler” og rådgiver kunder om krisehåndtering ved cyberkriminalitet. Og netop derfor besluttede hun sig for at dele sin historie.
”Jeg møder rigtigt mange, der kan fortælle, at de kender nogen, som har oplevet lignende. Jeg synes også, at jeg har en forpligtelse til at dele min historie, fordi jeg lavede programmerne, hvor vi afdækkede en lang række svindelsager, og derfor er der nok mange, som vil kunne tænke, at hvis det kunne ske for hende, kunne det også ske for mig.”
Efterfølgende er der mange, som har skrevet til hende. Der er både dem, som synes, at hun har været dum og har fortjent det – og så er der mange, der takker hende for at dele sin historie.
”Jeg har fået en kæmpe lovestorm. Og jeg er glad for, at jeg kan bruge denne oplevelse til at dele noget, der er så skamfuldt. For mange mennesker, som har prøvet noget lignede, har jo mistet tilliden. Jeg fortæller også ærligt om, at jeg ikke er blevet hacket, jeg er blevet svindlet, og der er stor forskel på at være blevet hacket eller svindlet – også i forhold til hvor flove folk er bagefter.
Men jeg håber at kunne være med udbrede budskabet om, at svindel kan ramme alle aldre, karriere, jobs og sociale klasser. Og vi skal ikke være flove eller skamfulde over at være blevet svindlet,” siger Anna Thygesen.
Hun har i dag fået næsten alle pengene tilbage på sin konto og har følgende råd:
"Vær skeptisk, hvis nogen ringer op og udgiver sig for at være fra din bank eller politiet og vil tale med dig om penge, dit MitId, have dig til at udlevere koder, passwords eller andre personlige oplysninger. Læg på med det samme - også selvom de siger, at det er en hastesag. Du kan derefter tage kontakt til din bank og høre, om alt er, som det skal være."