Kom bagom Olsen søstrenes tøjlinje
I en verden fyldt med fallerede barnestjerner og kendisdesignere virkede det utopisk, at tvillingerne Mary-Kate og Ashley Olsens mærke The Row skulle få succes. Ikke desto mindre er det blevet en dundrende en af slagsen, der sågar har vundet modens svar på en Oscar foran selveste Marc Jacobs. Her får du historien om det eksklusive mærke, som du nu kan shoppe herhjemme.
Glem B-filmene, børnerollerne og paparazzibillederne. Det, der i dag gør Olsen-tvillingerne Mary-Kate og Ashley værdige til den samlede modebranches respekt, er deres unikke fornemmelse for design. Det står ikke til diskussion. For hvad enten man er til søstrenes personlige look (der igennem årene er gået fra posedame til grunge-prinsesse, fra boheme til parisisk elegance) eller ej, er der ikke længere nogen vej uden om, at de blot 1,50 meter høje og 26-årige unge piger har et så sikkert greb om moderne amerikansk tøjdesign, at det vil sikre dem en plads i historien på linje med landsmændene Calvin Klein og Diane Von Furstenberg. Ganske enkelt.
Senest har Olsen-tvillingernes highfashion-mærke The Row indbragt dem prisen som Årets amerikanske kvindetøjsmærke ved modens Oscar-uddeling, CFDA Awards, og et enigt pressekorps lader sig sæson efter sæson begejstre over selvsamme mærkes luksuriøse og velkonstruerede hverdagslook. Væk er endelig overraskelsen over, at de to tidligere barnestjerner fra serien Full House og film som It Takes Two og New York Minute har udviklet reelle talenter, der rækker langt ud over deres oprindelige metier som nuttede skuespillere. En overraskelse, der indtil for nylig ofte blev ledsaget af vantro delt af både medier og menigmand. Men det er også yderst sjældent, at ikke bare én, men to så ikoniserede stjerner forcerer den svære overgang fra barn til voksen med værdigheden i behold. Og endnu sjældnere er det, at der venter en seriøs og lang karriere i den eksklusive del af modebranchen.
Utallige kendisser har prøvet og fejlet fælt med selvbetitlede tøjkollektioner, parfumer og alskens gøgl rettet mod tøsepiger og tanter, og af samme grund lød der ikke så få hånlige fnis, da Mary-Kate og Ashley tog springet fra børnetøjsdesign til voksenmarkedet med de to mærker The Row (2006) og Elizabeth and James (2007). På blot få år er de kritiske røster dog helt forstummet, og hos bl.a. stormagasinet Barney’s New York og på Net-a-porter.com kunne man aldrig drømme om at grine af søstrenes designereventyr. Det skulle da lige være af glæde over den voksende omsætning. Her går Olsen-tvillingernes kollektioner nemlig som varmt brød, og det til trods for, at priserne for en kashmirsweater fra The Row ligger fra ca. 4.600 kr. til svimlende 265.000 kr. for en rygsæk i krokodilleskind.
Artiklen fortsætter på næste side...DRØMMEN OM DEN PERFEKTE GARDEROBE
The Row blev født som Ashley Olsens hjertebarn i 2006 ud fra en ambition om at skabe den ultimative luksus-basisgarderobe til kvinder. Udgangspunktet var den perfekte hvide T-shirt, og intet måtte lugte af ‘kendismærke’, hvis Ashley skulle have held med at tiltrække de kunder, hun ønskede sig: Kræsne, kvalitetsbevidste karrierekvinder, der aldrig ville drømme om at købe et stykke tøj, alene fordi det var designet af en ‘stjerne’. Navnet The Row afslører derfor heller ikke identiteten på kvinden bag, men henviser i stedet til den berømte gade Savile Row i London, hvor byens bedste skræddere holder til. Et noget ambitiøst signal at sende, mente nogle, da mærket i sin tid blev lanceret, men The Rows fine snit og umådelig lækre materialer begejstrede hurtigt både indkøbere og kunder.
Siden da har kollektionerne fået vokseværk, og i dag udfylder The Row et hul i markedet for alsidigt og luksuriøst hverdagstøj til moderne kvinder (med dybe lommer, vel at mærke). Søsteren Mary Kate er ligeledes kommet om bord som meddesigner på mærket, der på elegant vis mikser tidløs glamour med smart praktik (fx er nogle af The Rows handsker udstyret med fingerspidser i særligt behandlet læder, så man ikke behøver at tage dem af, når man bruger en touchscreen). Ashley er med egne ord besat af tøj, der kan bruges på kryds og tværs i garderoben, og hendes enkle designæstetik og dedikation til udviklingen af materialer og silhuetter har vundet The Row fans over hele verden. Mærket sælges i dag i over 140 butikker, deriblandt Collage the Shop i København, hvor du fra dette efterår finder The Rows tasker og solbriller.
“Jeg lever i tøj fra The Row. Det er smukt, moderne håndværk, og det sidder virkelig fint på kroppen. Jeg ser op til Ashley og Mary-Kate,” har skuespillerinden og stilikonet Lauren Hutton udtalt til amerikansk Vogue.
Og hun er ikke den eneste: Angelina Jolie, Michelle Obama og Charlize Theron er således også iblandt tvillingernes mange kunder, ligesom lillesøsteren og skuespilleren Elizabeth Olsen har ageret smuk reklamesøjle for The Row på den røde løber. I februar 2010 debuterede The Row under modeugen i New York, og bl.a. Chloë Sevigny og Carey Mulligan sad frontrow, da Olsen-tvillingerne med 19 underspillede og chikke look slog fast, at de på alle måder havde gjort sig fortjent til en plads blandt landets mest etablerede designere. Året efter blev mærket nomineret til prisen som bedste upcoming kvindetøjsmærke ved CFDA Awards 2011, men måtte se sig slået af Prabal Gurung. Et ringe tab set i bagspejlet, efter at The Row i år modtog den største CFDA-pris af dem alle, bedste kvindetøjsmærke, foran selveste Marc Jacobs og Proenza Schouler.
DESIGNERE MED VOKSEVÆRK
Ud over The Row har Olsen-tvillingerne også mærkerne Elizabeth and James, denimlinjen Textile Elizabeth and James, Stylemint og Olsenboye, der alle falder i noget mere prisvenlige kategorier (men som du dog endnu må nøjes med at shoppe på nettet). Elizabeth and James’ unge og edgy design leger med både grunge og boheme, og navnet refererer til tvillingernes forkærlighed for at mikse kvinde- og herretøjselementer i garderoben. Det er dette mærke, med priser et sted mellem highstreet og highfashion, der er Mary-Kate og Ashleys største pengemaskine i modebranchen p.t. (mærket sælges i over 700 butikker), selv om også Stylemint (basisting til highstreetpriser) og Olsenboye (rettet mod unge teenagere) er betydelige salgssucceser. Men hvordan har søstrene, der i årevis var synonyme med formiddagsserier og lyserødt merchandise til småpiger, udviklet denne træfsikre sans for design?
Mary-Kate og Ashleys fornemmelse for stil har ifølge dem selv været under konstant udvikling, lige siden de som helt små blev klædt på til tv-serien Full House og senere de mange børnefilm, søstrene optrådte i sammen. Pga. pigernes ringe statur måtte alt tøj i løbet af årene rettes til og skaleres ned, og tvillingerne brugte derfor utallige timer sammen med påklædersker, der sprættede alt fra Levi’s til Chanel-jakker op for at tilpasse størrelserne. Det gav pigerne et tidligt indblik i skrædderkunsten, som de senere hen prøvede kræfter med selv ved at klippe og sy i designersagerne i deres bugnende klædeskab. I dag har søstrene en hel lagerbygning fyldt med tøj i L.A., der rummer bl.a. filmkostumer, egne køb og vintagefund.
For Mary-Kate og Ashley smider aldrig noget ud – nogensinde. Pigerne peger selv på grunge-bølgen, der startede med Marc Jacobs’ ikoniske kollektion for Fred Perry i 1992, som den største indflydelse på deres stil og designsprog. Selv om Mary-Kate og Ashley var bare seks år (!), da skovmandsskjorter, Nirvana og mismatchede outfits overtog modebilledet, har tendensen således påvirket deres tilgang til mode lige siden.
Da tvillingerne som 12-årige lancerede deres første tøjkollektion for butikskæden Wallmart, stod de selv bag alle design, og i teenageårene var de med til alle møder omkring deres produktionsselskab Dualstars’ projekter (film, tøj, tv-serier etc.). Barndom, som de fleste kender den, har der ikke været meget af, men Ashley, den mere åbne og forretningsinteresserede af søstrene, har fortalt, at hun elskede at suge erfaring til sig fra de mange kreative voksne, der altid omgav hende. Det gav hende et drive og en jernvilje til at se sine egne projekter lykkes, og da tvillingerne fyldte 18 år i 2004, overtog de styringen af multimillionforetagendet Dualstar og dermed deres eget brand. I dag har Dualstar hovedkontor i New Yorks Garment District midt på Manhattan og har omsat for over en milliard alene i tøj.
IKONER I NEW YORKS GADER
Det var de første år i New York, der ændrede verdens opfattelse af Olsen-tvillingerne fra forvoksede barnestjerner til moderne fænomen, og fotos af de to bittesmå piger på gaden iført tårnhøje hæle, solbriller, oversize-frakker, Balenciaga-tasker og store Starbucks-kaffer i hånden kom til at repræsentere nogle af de mest uforglemmelige modebilleder fra det forgangne årti. Som følge af pigernes enorme popularitet fik grunge en revival i butikkerne, blogs blev dedikeret til Olsen-stilen, og amerikansk Vogues Anna Wintour tog notits af tvillingernes effekt på branchen. Hun belønnede dem med en fornem førsteplads på magasinets årlige Bedst klædte-liste i 2011, og Vogues nyhedsredaktør Mark Holgate udtalte i den forbindelse:
“Er der nogen søstre, der er mere stilige, cool eller originale end Mary-Kate og Ashley? De er uforlignelig velklædte.”
Og det, at begge tvillinger faktisk også har optrådt på andre magasiners Værst klædte-lister før i tiden, er kun positivt, mente Mark Holgate.
“Olsen-tvillingerne rammer for det meste rigtigt i deres tøjvalg, men nogle gange går det også galt. Det viser, at det er dem selv, der hiver ting ud af tøjskabet hver dag. De har ikke nogen, der fortæller dem, hvad der er hot, eller hvad de burde tage på. Deres fornemmelse for stil kommer fra dem selv og er rent instinktiv,” sagde Mark Holgate.
VIL VÆRE SOM TOM FORD
Mary-Kate og Ashley er født i Californien med to minutters mellemrum (Ashley er ældst), men selv om de til tider kan fremstå som én fascinerende organisme, når de står skulder mod skulder på den røde løber og beskyttende læner sig ind mod hinanden, er de ikke enæggede tvillinger. Selv kalder søstrene sig for ‘spejltvillinger’ – en er venstrehåndet, den anden højrehåndet, ligesom en bruger den venstre del af sin hjerne mest, og den anden den højre. Sammen udgør de en perfekt balance og et ideelt arbejdsteam, har Mary-Kate tidligere forklaret. Sammenlignet med sin iværksætter-søster er hun den sky, drømmende tvilling, hvis excentriske og mørke tøjstil ofte står i skarp kontrast til Ashleys mere ladylike fremtoning.
Og Mary-Kate er også den, der har haft sværest ved at tackle den vanvittige berømmelse, der har omgivet hende og Ashley hele deres liv. Som 18-årig blev hun indlagt på et rehabiliteringscenter med formodet anoreksi, og siden har hun været paparazziernes yndlingsoffer, når tvillingerne er ude. Senest har sladderpressen fx gjort et stort nummer ud af hendes forhold til Olivier Sarkozy, den tidligere franske præsident Nicolas Sarkozys 43-årige lillebror.
Men Olsen-søstrene kommenterer ikke på deres privatliv, ligesom de i dag også sjældent frekventerer New Yorks natteliv eller de sociale medier på samme måde som flere af deres jævnaldrende kendiskolleger. De besidder i stedet en reserveret integritet omkring deres status, der efterhånden er sjælden i både Hollywood og modebranchen.
“I mine øjne er den sundeste livsstil en diskret livsstil,” fortalte Mary-Kate i år til engelsk Vogue.
Ashley supplerede:
“Jeg har aldrig følt mig rebelsk eller haft et behov for at skeje vildt ud. Jeg har altid haft det bedst med at arbejde.”
Af samme grund har Olsen-tvillingerne heller intet ønske om at bruge sig selv til at fremme deres mærkers succes i fremtiden.
“Vi har jo prøvet at være ‘kendisdesignere’, da vi var meget yngre, og jeg giver ikke meget for den nye tendens med, at designerne selv bliver superstjerner i offentligheden. Céline-designer Phoebe Philos beskedenhed er langt mere inspirerende,” har Ashley sagt til Vogue.
Hun og Mary-Kate har planer om at udvide The Rows portefølje yderligere inden for den nærmeste fremtid og har over for pressen luftet tanken om en parfumelancering. På længere sigt drømmer tvillingerne om at skabe sig en karriere a la Tom Ford, hvis kreative evner spænder fra tøjdesign og rådgivning til prisbelønnet filminstruktion. Og hvis søstrene Mary-Kate og Ashleys foreløbige færd som karrierekvinder er noget at gå efter, så er det vist kun et spørgsmål om få år, før Tom Ford vil mærke deres ånde i nakken.
Du kan shoppe The Rows tasker og solbriller hos Collage the Shop i Illum, Østergade 52, Kbh. K, og tøj hos Net-a-porter.com og Thecorner.com
MARY-KATE & ASHLEYS BLÅ BOG:
1986: Tvillingerne bliver født i Californien.
I en alder af ni måneder bliver de castet til rollen som Michelle Tanner i Full House.
1992: Forældrene grundlægger produktionsselskabet Dualstar, der står for alle tvillingernes kommende tv-produktioner, merchandise og film.
1998: Tvillingerne lancerer deres første tøjkollektion for butikskæden Wallmart.
2004: Mary-Kate og Ashley fylder 18 og overtager kontrollen med Dualstar. Samme år begynder søstrene også på New York University og laver deres sidste film sammen, New York Minute.
2006: Ashley lancerer highfashion-mærket The Row. Senere bliver også Mary-Kate involveret.
2007: Begge lancerer mærket Elizabeth & James.
2009: Begge lancerer teenagemærket Olsenboye for butikskæden JC Penney.
2011: The Row bliver nomineret som bedste upcoming kvindetøjsmærke til årets CFDA Awards. Mary-Kate og Ashley bliver udnævnt som årets bedst klædte kvinder af amerikansk Vogue og lancerer onlinemærket Stylemint.
2012: The Row modtager prisen som årets bedste kvindetøjsmærke ved CFDA Awards foran Marc Jacobs og Proenza Schouler.
Se også: Mød skuespilleren Nikolaj Lie Kaas »