Kom indenfor i arkitektens blå laboratorium
Hos arkitekt Trine Hjorth fungerer den nyistandsatte lejlighed som et værksted for nye ideer. Alt er sat i stand med respekt for lejlighedens over 100 år gamle historie, og den tidligere beboers farver på væggene har inspireret Trines farvevalg i den blå skala.
I Trine Hjorths arbejdsliv tager hun sig blandt andet af moderniseringer og renovering af ældre bygninger. Men hvor nogle arkitekter stripper alt ned til en rå skal og laver en "extreme make over", tager Trine afsæt i de originale detaljer og kendetegn.
– Den skoling vi har med fra studiet (arkitektskolen, red.) er at restaurere og bevare og ikke smide ud. Men vi gør det uden, at det bliver nostalgisk. Vi skal ikke starte forfra hver gang, men se på, hvad der fungerer i forvejen i den bygning, vi står overfor, fortæller Trine, der har arbejdet som restaureringsarkitekt i Slots og Kulturstyrelsen, og i dag arbejder med alt fra bevaringsværdigt og fredet byggeri, til sommerhuse, private boliger og kontorindretninger i firmaet HjorthRahbek Arkitekter.
Den moderne restaureringsfilosofi har hun også udlevet i istandsættelsen af lejligheden, som er hendes og kæreste Mads Peter Langhorns første fælles hjem. Han kom hjem fra en udstationering i New York, og da Trines lejlighed var for lille til to, fandt de denne 145 kvadratmeter store lejlighed i første række ved Søerne i København. En lejlighed, som havde stået stort set urørt i 70 år.
– I denne lejlighed kunne jeg restaurere og bygge videre på de gode kvaliteter, der var, fremfor at skrælle alt ud. Det var en drøm at gøre dét for sig selv, som vi gør hver dag for vores kunder, fortæller Trine begejstret. Der havde boet en kunstner i lejligheden i 70 år ved navn Poul S. Nielsen.
– Han blev kaldt "den blå maler," han boede og arbejdede her og var især kendt for at male portrætter ved Søerne. Da vi begyndte renoveringen, gav hans kælenavn god mening: næsten alle vægge, træværk og døre og endda køkkenet har været blåt på et tidspunkt, fortæller Trine, der også selv har valgt toner fra den blå farveskala, da hun skulle male sine vægge.
Det oprindelige køkken var et blåt trækøkken, som Trine gerne havde beholdt, hvis størrelsen havde passet til moderne menneskers højde. Desværre var det alt for lavt, så Trine har tegnet et nyt tidssvarende køkken og fået det snedkerbygget.
– Det er tegnet med inspiration i et klassisk modernistisk køkken fra 1940'erne eller 1950'erne. Det har nogle langtidsholdbare kvaliteter rent design- og kvalitetsmæssigt. Jeg ville gerne designe et nyt køkken, der er lige så tidssvarende og har lige så lang levetid, men som er optimeret til moderne behov, fortæller Trine. Køkkenet er håndmalet i en dyb mørkegrøn farve, som ikke er for alle, men en af fordelene ved et køkken i denne kvalitet er, at det kan males om, når tiderne skifter, eller hvis lejligheden skulle skifte ejer en dag.
– En farve kan være tidsspecifik eller en del af en trend, men dette kan du male om igen og igen, hvis behovet opstår, siger Trine.
Fliserne på badeværelset er de oprindelige, som hun har pillet omhyggeligt ned og renset med håndkraft. Fliserne har afrundede kanter og fine små krakeleringer, alt sammen håndværksmæssige detaljer og patina, som ikke kan købes fra ny.
– Badeværelsets materialitet var perfekt til lejligheden, men var ikke tidssvarende i indretningen, da der for eksempel var et badekar, der optog for meget plads. Trine bruger de originale detaljer til at få sjæl med i renoveringen.
– Det er med til at skabe hjemlighed, at vi definerer vores hjem ud fra den historie, der ligger bag. Der skal være en god balance mellem nostalgi og fornyelse, fortæller arkitekten, der ikke nødvendigvis sætter pris på ting, bare fordi de har nogle år på bagen.
– At noget er gammelt, har ikke en værdi for mig i sig selv. Det kan give noget ekstra, at det har patina eller en fortælling, men det skal være smukt eller nærværende eller funktionelt for stadig at have værdi, forklarer Trine, der ofte konstaterer, at moden kommer igen i boligindretningen, lige som det sker med tøj. Lige pludselig skal vi igen gå i fløjlsbukser eller blomstrede kjoler, som også var super hot i 1970'erne.
– I en lejlighed som denne, der har været fyldt med farver og tapeter, er det jo sjovt at se, hvordan det er dukket op i indretningen igen i dag. Vi skal ikke altid opfinde noget nyt, men være super opmærksomme på fortiden, og hvad den kan lære os om arkitektur og design. I HjorthRahbek Arkitekter har vi ikke en hellig tilgang til det gamle, og det er en evig balancegang mellem fornyelse og det oprindelige, siger Trine, og som lejlighedens indretning viser, er det en kunst, hun mestrer.
Lejlighedens bedste projekt er, ifølge Trine, gangen, som er 11 meter lang og var en lang intetsigende indgang til lejlighedens mange rum. Trine har rykket en væg ind mod kontoret, så der er blevet plads til en lille bænk med opbevaring, og der er snedkereret paneler på væggene i samme stil som de oprindelige i stuerne og kontoret. Den tidligere indgang til køkkenet er blevet til et garderobe- og skoskab, der er skjult i panelet, og den åbne indgang til køkkenet gør, at køkkenet virker som en "lomme" i gangen. Til sidst, men ikke mindst, binder den matte grå farve på vægge, lofter, paneler og døre det hele sammen til en eksklusiv helhed.
– Gangen var det eneste, der skulle opfindes forfra, og ved at gentage nogle af de detaljer lejlighedens øvrige rum har, er det den, jeg er mest tilfreds med. Gangen fortjente lidt mere. Noget herlighedsværdi. Og det har den fået, slutter Trine.