Coveralls

”Jeg vil være hende med kedeldragterne, som Diane von Fürstenberg var det med slå-om-kjolen”

Birgitte Drud er sprunget ud som designer i en alder af 60 og har skabt et stykke tøj, der kan det hele og er helt uden alder.

Hun har livslang kærlighed for beklædning og vægter komfort over alt. Du skal kunne bevæge dig frit, der må ikke være noget, som strammer, og derfor har Birgitte Drud kastet sin kærlighed på kedeldragter. Det var grunden til, at hun etablerede Druds Coveralls. Hun manglede nemlig den kedeldragt, der kunne det hele og stadig var smart.

LÆS OGSÅ: "Her findes ingen begrænsninger, når det kommer til farver"

Hvor mange kedeldragter har du?

– Jeg har mere end 15, og jeg elsker dem alle. Jeg har slidt et par stykker op, som nu er kylet ud, men de fleste er vintage eller rigtigt arbejdstøj. De to første jeg havde, syede jeg selv og benyttede et snitmønster fra modemagasinet EVA fra slut 1970’erne. Jeg har forsøgt at finde frem til snitmønstret, men det er ikke lykkedes. De var oversize, batikfarvede og lavet af kraftige stiklagner i bomuld, som jeg stjal fra en institution, jeg arbejdede på. Undskyld Sølund ved Skanderborg.

Hvordan er det at springe ud som designer i en alder af 60?

– Jeg tror, at min alder betyder, at jeg har hår nok på brystet til at gå mine egne veje og jeg ville ikke gå på kompromis med noget. Det er også en fordel, at jeg har haft job og styret projekter med ansvar for økonomi, markedsføring, strategisk kommunikation, personaleledelse, og alt det, der følger med, når du er direktøren for det hele. Jeg har tonsvis af erfaringer med det, der også skal tages vare på udover selve arbejdet med at designe en beklædningsdel. Jeg har brugt mig selv som model, fordi det er sjovt, og fordi det fortæller en historie. Jeg var opsat på at billederne skulle være med et smil og være fyldt med livsglæde. Det trænger vi til!

Hvorfor har du valgt at designe kedeldragter?

– Kedeldragten samler kroppen visuelt, så den fremstår markant, og så kan kedeldragten både være rå og elegant. Kedeldragter er behagelige. Slet og ret funktionelle og skønne at bære, fordi det er som en dyne, et tæppe eller et stort tørklæde, der er svøbt rundt om hele kroppen. Intet strammer eller generer kroppen. Derfor ejer jeg heller ikke et par jeans, fordi de aldrig passer helt og borer sig ind i taljen uanset om de er lavtaljede eller ej og sidder alt for tæt om lårene.

Birgitte i en af hendes favoritter fra Kansas. 

Hvem drømmer du om, at se i dem?

– Kvinder og mænd i alle aldre, der tænker funktionel beklædning til cykel- og gåturen i storbyen, i skoven og ved Vesterhavet. Forældre og bedsteforældre på legepladser med ungerne. Almindelige mennesker, der vil have en varm røv, og som har evnen til at se ud over, at de skiller sig lidt ud. Ja, måske kan de simpelthen godt lide at skille sig lidt ud. Ja, og så Michelle Obama, Helen Mirren og MØ.

Hvordan fik du idéen?

– To faktorer afgjorde beslutningen: For det første har jeg altid fået tonsvis af komplimenter, når jeg har båret mine kedeldragter. Både af unge piger på Roskilde Festival og voksne kvinder på gaden. For det andet arbejdede jeg som underviser, sekretariatsleder og frokostkok på DesignLab Råstof, som var en kursusvirksomhed målrettet ledige designere og arkitekter fra 2014-2015, men da virksomheden lukkede, og jeg var uden job, tænkte jeg, at nu gør jeg det sgu! Kursisterne gik jo i gang med krum hals, så hvorfor skulle køkkendamen ikke også?

Birgitte i eget design.

Hvad har været det sværeste ved at kaste sig ud i et nyt forretningseventyr som det her?

– Konstruktionen. Jeg er ikke uddannet designer eller konstruktør, hvorfor jeg virkelig måtte researche og få hjælp til den del af designprocessen. Kroppe er uhyre forskellige, så det var en udfordring at designe en dragt til både høje og lave, spinkle og buttede, men jeg var interesseret i at designe en dragt, som kunne bæres af en hvilken som helst figur.

Hvad har været det fedeste?

– At jeg nu kan sige, at jeg er pavestolt over produktet. Jeg synes, den er lykkedes.

Hvad driver dig i din karriere?

– Forelskelse, passion, nysgerrighed og nogle gange en forestilling om, at noget kan gøres bedre. Jeg er lidt af den irriterende type, der hele tiden vil lave tingene om til det bedre med en naiv tro på, at det må da kunne lade sig gøre. Jeg stortrives ved at være en del af noget, der har kvalitet, om det så er kunstnerisk eller på en eller anden måde grundigt gennemarbejdet eller godt tænkt. Kommunikationen på de sociale medier er en fest for mig. Jeg skal ikke drøfte mine ideer med andre end mig selv, og kan derfor gå efter pludselige indskydelser. Det ligger mig stærkt på sinde, at Druds Coveralls skal kommunikeres vittigt. Jeg kommunikerer jo bare som den, jeg er.

Birgitte og hendes hund i en sommervenlig version fra Band of Outsiders.

Hvad er god stil for dig?

– Beklædning er kommunikation og viser, hvem du er, og ikke mindst også hvem jeg er. Jeg leger med mine beklædningsstykker, og giver den gas i tangomiljøet, har hængerøv i bukserne, når jeg går i Netto i København NV og leger med udtrykkene, når jeg er på Roskilde Festival. Jeg er en kamæleon og komponerer mine udtryk alt efter mine stemninger og de sociale sammenhænge, jeg skal deltage i. Jeg fryder mig, når andre har gjort sig umage uanset stilen og har egentlig ikke noget entydigt svar på, hvad der er god stil. Noget gennemført og konsekvent. Uanset hvordan. Jeg er ligeglad med mærker.

Hvilke ambitioner har du med Druds Coveralls for fremtiden?

– Jeg vil være hende med kedeldragterne, som Diane von Fürstenberg var det med slå-om-kjolen. Ting tager tid, og Druds Coveralls kom på gaden i november i år, men der er da en enkelt Druds Coveralls Winter #1, der er sendt afsted til Island. Jeg krydser fingre for fremtiden!

Druds Coveralls koster 2.500 kr. og kan købes på www.druds.dk.

LÆS OGSÅ: Moderedaktionens favoritter: 20 varme vinterjakker

LÆS OGSÅ: Bodil Jørgensen: "For mig handler julen om at blive menneskelig"

LÆS OGSÅ: 9 makeup-tips, du ville ønske, du havde fået noget før