Dansk modegigant vil bryde med traditionelle stereotyper: ”Målet er at blive 100 % kønsfri”
Danmarks næststørste tøjkoncern lancerer nu et kønsfrit modebrand, som kommer til at have fokus på tidløse styles og inkluderende fittings. Det sker for at følge globale tendenser inden for kønsfrihed.
Alle kvinder er vild med lyserød, og ”rigtige mænd” går ikke i kjoler.
Sådan lyder nogle af de traditionelle stereotyper omkring køn, som også har påvirket modeindustrien i generationer. Men i disse år er der globale strømninger, hvor en ny generation ønsker at tage et opgør med det tøj, de iklæder sig, og tankerne bag det.
Der er tale om nye forbrugere, som ønsker modetøj tilpasset deres personlighed, men ikke deres køn. En af verdens største popstjerner, Harry Styles, er eksempelvis kendt for sin non-binære og ”flydende” garderobe, ligesom skuespiller Billy Porter gerne tropper op på den røde løber i jakkesæt med kjoleslæb.
Verdensomspændende medier, som modemagasinet Vouge og CNBC International, beretter om et stigende tøjmarked for personer med flydende køn, samtidig med at listen over globale kønsneutrale tøjmærker er voksende.
Nu melder danske DK Company sig også ind på den banen.
Målet er 100% kønsfri
DK Company er en af Europas førende modekoncerner med 24 kendte tøjmærker, som In Wear, Gestuz, Part Two, Matinique og Soaked In Luxury, og fra februar næste år relancerer de deres brand Lounge Nine som et kønsfrit modebrand, skriver de i en pressemeddelelse.
En tredjedel af Lounge Nines første kollektion bliver med kønsfrie styles.
“Vores målsætning er at blive 100 % kønsfri. Dog er dette et nyt arbejdsområde for os, og vi lærer nyt dag for dag. Denne kollektion er et forsøg på at følge de globale tendenser inden for kønsfrihed, og vi glæder os til at se, hvordan Lounge Nine bliver taget imod,” fortæller Christian Löwén, der er brand manager for Lounge Nine.
Det nye tøjmærke ønsker også at tage kønsneutralt modetøj længere end klassiske basis styles og typiske unisex T-shirts, og de vil have fokus på detaljer, fx asymmetriske knaplukninger og kort- og langærmede blazere, samt inkluderende fittings og mere tidløse designs, lyder visionen.
Mærket kommer derfor heller ikke til at have de traditionelle forår/sommer- eller efterår/vinter-kollektioner, men får i stedet fire ”drops” årligt med mere langsigtede print, snit og farver og mere ansvarlige og holdbare materialer.
“Modeindustrien har i lang tid dikteret, hvad der er passende for den enkelte at klæde sig i, og hvad der ikke er passende. Lounge Nine ønsker at bryde med denne tankegang og at møde forbrugerens ønske om frihed til at vise sin egen identitet,” forklarer Christian Löwén videre om tankerne bag at lancere det kønsneutrale tøjmærke.
DK Company følger dermed også i sporet på landets største tøjkoncern, Bestseller, som i april offentliggjorde, at de til næste forår kommer med det kønsneutrale band IIQUAL.
Se de første billeder fra Lounge Nines kollektion: