Naja Munthe

Naja Munthe: "Jeg tror ikke, man kan uddanne, tænke eller købe sig til de evner, dem er man født med"

Mød Naja Munthe, grundlægger, ejer og kreativ direktør hos det stærke danske brand, der sammen med By Malene Birger og InWear er nomineret til ALT for damernes Guldknap 2019.

Stilen er mere sporty, vild og ungdommelig end nogensinde, og det seneste års tid har Munthe haft medvind i en sådan grad, at modekendere taler om et Munthe version 2.0.

Hvad er Munthes særlige signatur?

"Jeg har helt sikkert en forkærlighed for print og farver. Vi laver tøj, der springer i øjnene, og som man ikke kan finde andre steder. Men selvom der er dristige items i vores kollektioner, så kan de rent faktisk bruges. Min holdning er, at tøj ikke må være besværligt at tage på – hvis du skal binde for mange sløjfer og kæmpe med at få blusen til at makke ret, så får du det bare ikke solgt. Man skal uden besvær kunne hive en smuk skjorte eller kjole over hovedet en travl hverdagsmorgen og se godt ud," siger Naja Munthe.

Hvor henter du inspiration til dine print?

"Alle steder. Engang gik jeg forbi et murstenshus i London, som var bygget i en helt særlig stil, hvor murstenene sad forskudt af hinanden, som jeg aldrig før havde set. Det kan også være den yndigste lille vintagekjole i vissent blomsterprint, som jeg falder over på et loppemarked. Eller som da jeg var på et marked i Sydafrika for et par år siden og fandt et par skånske viskestykker med blå og hvide striber. De fleste kreative mennesker har døgnåbne sluser," siger Naja Munthe.

Naja_munthe_guldknap0208.jpg

Hvad for en kvinde henvender Munthe sig til?

"Hun køber skandinavisk design og forelsker sig i tøj. Hun tager ikke bare noget tilfældigt tøj på, hun har en kærlighed til formsprog, farver og print, som giver et personligt udtryk. Det kan være den stilbevidste kvinde på 71 eller den 13-årige konfirmand, der skal have sit første lækre stykke kvalitetstøj. I dag tør vi godt lege med vores udtryk uanset alder," siger Naja Munthe.

Hvad er tankerne bag årets A/W-kollektion?

"Den er lidt mere street og drenget end sædvanlig. Den retning går jeg mere og mere i. Jeg kan godt lide at mikse trackpants med en ternet bedstefarjakke, hvid officeskjorte og et

mønstret rapper-tørklæde om håret. Mødet mellem det maskuline og det feminine er jeg ret glad for," siger Naja Munthe.

I år fejrer I 25 års jubilæum. Hvad kræver det at holde sig interessant og relevant i så mange år?

"Jeg er meget forsigtig med ikke at føle mig for sikker. Hvis man bliver ved med at lytte til, hvad andre mener, så tror jeg, man lander et sted, der er mere i takt med tiden, sammenlignet med hvis man bare selv sidder og dikterer. Jeg har aldrig en følelse af at være landet i mit designunivers. Jeg har hele tiden gang i noget nyt, holder mig i bevægelse, er nysgerrig og videbegærlig. Det, tror jeg, gør, at man hele tiden rykker sig og holder sig relevant år efter år," siger Naja Munthe.

Naja_munthe_guldknap0077.jpg

Naja Munthe.

Fem år efter din tidligere partner, Karen Simonsen, havde forladt Munthe plus Simonsen, relancerede du i 2014 brandet under navnet Munthe. Hvorfor tog du dette skridt?

"Navneskiftet handlede om at sige farvel til noget historie uden at afskrive arven – den er jeg stadig tro imod. Det var vigtigt for mig at signalere, at det var de 20 år, nu tager jeg hul på de næste 20. Man skal turde sætte barren højt, og det har jeg gjort," siger Naja Munthe og fortsætter:

"Karen og jeg mødte hinanden på kunsthåndværksskolen og havde et fantastisk parløb i mange år, men jeg tror, at de fleste bliver skarpere og skarpere på deres dna med tiden, og det blev jeg også. Jeg havde en klar vision for, hvad jeg gerne ville med firmaet, og det var lettere for mig at føre det ud i livet alene. Så min eksmand købte Karens aktier – og efter vores skilsmisse købte jeg hans andel, så jeg nu har det fulde ansvar selv," siger Naja Munthe.

Hvordan adskiller Munthe sig fra Munthe plus Simonsen?

"Udtrykket i dag er jo vidt forskelligt fra det, vi så for 20 år siden, og så designer jeg meget mere strategisk nu. Vi sælger tøj i hele verden og har et rigtig stort marked i Australien og Sydkorea. Net-a-porter køber kæmpestore ordrer, og vi sælger til Saks Fifth Avenue og Harrods. Mit job er at lave kollektioner, der appellerer til dem alle. Og hvis man skal lave noget, der appellerer til en bred vifte af købere, så er man nødt til at kigge på salgstal og ordrerstørrelser, så man får et billede af, hvad kunderne vil have. Den proces synes jeg måske ikke var så sjov for ti år siden, men nu synes jeg, at det er megaspændende," siger Naja Munthe.

Naja_munthe_guldknap0193.jpg

Inden relanceringen havde Munthe nogle hårde år med røde tal på bundlinjen. Men siden 2018 har der været flot økonomisk fremgang at spore. Hvad har du gjort for at vende kurven?

"Det er en del af en strategi, jeg har lavet, og vækstraterne fortsætter ind i 2019. Jeg har vækstet helt vildt de senere år, og min erfaring er, at man kommer langt med at lave en plan for, hvad man vil. Jeg har investeret både tid og ressourcer for at nå hertil," siger Naja Munthe.

Hvorfor tror du, det er lykkedes for netop dig, for det er jo bestemt ikke givet i så konkurrencepræget en branche?

"Langt hen ad vejen handler succes om de personer, der driver virksomheden. Selvfølgelig skal produktet også være i orden, men du er nødt til at have en i front, der er ambitiøs, visionær og mega hårdtarbejdende, og som evner at rejse sig, når hun falder, for det gør man hele tiden. Den kombination har jeg bare i mig. Jeg tror ikke, man kan uddanne, tænke eller købe sig til de evner, dem er man født med. Min far har altid sagt, jeg er meget sangvinsk – i bund og grund ret optimistisk omkring, at alting nok skal gå, og det er i hvert fald en fordel i sådan en branche som den her. Det er vigtigt at have et let sind og et ukueligt gåpåmod.

Mere end nogensinde før er modebranchen blevet sit klimaaftryk bevidst. Hvad gør I for at indtænke bæredygtighed i jeres forretning?

"Vi har en superskøn kjole, som er lavet af gamle plastikflasker, vores plastikposer er let nedbrydelige, og al vores transport fra Kina foregår nu med tog frem for fragtskib og fly, hvilket udleder 70 procent mindre CO2. Den læderleverandør, vi bruger, er premium-certificeret – det vil sige, at den indiske regering har blåstemplet medarbejdernes arbejdsvilkår. De får en ordentlig løn og har ordentlige arbejdsforhold- og tider. Så jeg synes, vi gør meget, men det er også blevet meget nemmere nu, end det var for bare fem år siden. Udbuddet af bæredygtige materialer er langt større, så det har vi tænkt os at udforske mere fremover. I Danmark kan vi generelt bryste os af at være langt fremme på den front sammenlignet med modeindustrien i andre lande," siger Naja Munthe og fortsætter:

"For mig er bæredygtighed også at lave tøj, man ikke nænner at smide ud. Som kvalitetsmæssigt, men også i folks bevidsthed holder i mange år, så det kan bruges sæson efter sæson

eller hives frem fra kassen på loftet igen om fem år og fortsat er lige så smukt."

Hvilke modetrends tror du på i 2019?

"Der er en del activewear i modebilledet lige nu. Vandre-, trekking-, camping- og workwear, som er lavet til, at vi kan bevæge os i det," siger Naja Munthe.

Naja_munthe_guldknap0023.jpg

Naja Munthe.

3 hurtige til designeren

Naja Munthe er uddannet fra Kolding Kunsthåndværkerskole, som i dag hedder Designskolen Kolding, og startede kort efter Munthe plus Simonsen med skolekammeraten Karen Simonsen, som hun arbejdede side om side med i 15 år. Bor i København.

  • Najas største modebesættelse... er et par gamle arbejdsbukser, som jeg går rigtig meget i for tiden. De ligner dem, jernbanearbejderne går med, og har lapper og huller overalt. Jeg synes, de giver sådan et fedt modspil til feminine detaljer.
  • Najas største modekatastrofe... var, da jeg havde permanentet hår. Nærmest sådan nogle piberensere. Det var en skandale. Og så gik jeg i 20 cm høje Buffalo-sko. Det var bare ikke særligt pænt.
  • Najas bedste modefund til dato... er en hvid Dries van Noten-jakke, som jeg købte, da jeg var under uddannelse. Efter halvanden uge var den ikke hvid længere, men fyldt med pletter. Derfor farvede jeg den grøn og syede tusindvis af bittesmå perler på den, og den blev så usædvanligt smuk af det. Den har jeg stadigvæk, og jeg skiller mig aldrig af med den.

Munthe i tal

  • 1994: Munthe plus Simonsen lanceres af Naja Munthe og Karen Simonsen.
  • 2009: Karen Simonsen forlader virksomheden og lancerer brand i eget navn. Najas eksmand, Henrik Fjordbak, køber Karens andel.
  • 2014: Naja Munthe relancerer brandet under navnet Munthe og er nu soloejer af virksomheden.
  • 2018: Munthe lander stor aftale med bl.a. luksus-onlinegiganten Net-a-porter.com. Brandet leverer flot overskud efter nogle svære år med røde tal på bundlinjen.
  • 2019: Munthe fejrer 25-års jubilæum med en stor modefest for medarbejdere, branchefolk og modeinfluencere.

Derfor er de nomineret

Munthe har en særlig evne til at opfange tidens trends og omsætte dem til nyskabende musthaves og statementpieces. Især den legesyge tilgang til farver og print er kun blevet mere bemærkelsesværdig med årene. Stilen er farverig, feminin og sporty, og strik, T-shirts og kjoler er blandt brandets absolutte kernekompetencer. Der er altid overraskelser og fuldtræffere i vente, når Munthe sender en ny kollektion på gaden.

Stem og vind!

Fem heldige læsere og deres ledsagere kommer til at opleve festlighederne helt tæt på, nemlig som gæster til selve Guldknap-showet den 27. august i Skuespilhuset i København. For ALT for damerne er det årets store modefestdag med unikke shows fra de tre nominerede designere, champagne og masser af dygtige modefolk. Når efterårskollektionerne er blevet vist på catwalken, løftes sløret for, hvem I læsere har stemt på som årets vinder. Deltag i konkurrencen om billetter på ALT.dk/guldknap.

Du kan også vinde:

  • Lækre præmier for i alt 30.000 kr. til Boozt.com og de tre nominerede brands.
  • Et abonnement på ALT for damerne.