Er din vildbasse ikke meget for at sidde stille? Har dit stille barn svært ved at få munden på gled? Tag det roligt. Børn har mange intelligenser – en af dem er den kropslige, en anden er den personlige, og de er lige så vigtige som alle de andre.
Af: Birgitte Muldbjerg, Vores Børn Junior, Maj 2012 Foto: Colourbox
Der var engang, hvor børn var enten dumme eller kloge – eller lå et eller andet sted midtimellem. Sådan er det ikke længere.
Selv om dit barn måske har svært ved noget af det, der normalt opfattes som ‘klogt’ – bogstaver og tal, for eksempel – er hun sikkert et geni på andre områder.
De forskellige typer intelligens skal dog ikke bruges til at tilrettelægge livet for vores børn, så vi bliver deres små karrierevejledere.
Fyldt med muligheder
Derimod kan et smugkig på intelligenstyperne hjælpe dig til at få øje på, hvilke mange muligheder der åbner sig for dit barn, og hvordan han eller hun kan få et godt liv.
5. KROPSLIG INTELLIGENS
SÅDAN ER DIT BARN
Din krudtugle er aktiv, elsker at danse, spille bold og slå kolbøtter og er i det hele taget glad for at røre sig. Han elsker at spille teater og arrangere fysiske lege og kan lide at udfordre kroppen ved at stå på hænder eller kigge på sig selv i spejlet, mens han hopper eller danser. Han vil gerne have ting i hænderne, røre ved dem, og elsker at kreere med hænderne, for eksempel figurer af modellervoks, eller at snitte i en pind.
HVIS DIT BARN ER KNAP SÅ KROPSLIG
Træn den kropslige intelligens ved at være fysisk aktiv sammen med dit barn. Giv ham succesoplevelser ved at lære ham ting, som han ikke troede, han kunne – stå på hænder, slå vejrmøller, hoppe på et ben. Når du viser ham nye ting, kan du lade ham røre ved dem, for eksempel frøen, der springer rundt i græsset.
(9 billeder)
Faktaboks
GARDNERS INTELLIGENSTEORI
Den amerikanske psykolog Howard Gardners teori er, at alles, såvel børns som voksnes, intelligens kan deles ud på otte temaer, hvor man kan være svag, stærk eller midtimellem. Nogle er stærke på flere områder, andre har blot en eller to intelligenser, der peaker. Men alle har noget, de er stærke i.
Gardner mener, at man får mest ud af livet ved at have et godt niveau på alle intelligenser; man skal ikke være god til det hele, men man bliver et mere helstøbt menneske, hvis man er nogenlunde stærk på alle områder. Derfor er der god mening i at styrke de intelligenser, man ikke er så stærk i.
Teorien arbejdede oprindeligt med syv intelligenser. Siden er der kommet en ottende til: den naturalistiske intelligens.Måske har hun en særlig evne til at se, hvad andre er gode til – en form for intelligens, som gode ledere har. Måske er hun god til at forestille sig nye mønstre, når hun tegner – en måde at være klog på, som dygtige designere og grafikere gør brug af.
Manden, der for alvor lukkede op for posen af forskellige intelligenser, hedder Howard Gardner.
Han er en amerikansk psykolog, der i begyndelsen af 80’erne foreslog at se på begrebet intelligens på en ny og bredere måde.
Før var intelligens lig med IQ og ikke ret meget andet, men siden Gardner introducerede sit syn på intelligens, er teorien blevet mere og mere anerkendt og er nu efterhånden integreret i flere skolers og institutioners måde at arbejde på.
Har du fået lyst til at blive klogere på, hvordan du selv er (mest) klog, kan du tage testen her!
Annonse
Testen er lavet ud fra Howard Gardners oprindelige syv intelligenser og er beregnet til voksne.
Kilder: Playfoundation.com, Howardgardner.com, Pz.harvard.edu/pis/HG.htm, Emu, Danmarks Undervisningsportal og Anne Maj Nielsen, cand.psych. og lektor på Institut for læring ved Aarhus Universitet.