Superstjerne Kelly Rutherford har et særligt forhold til dansk design: Få hendes bedste modetip her
Kelly Rutherford er især kendt som Lily van der Woodsen i Gossip Girl, men i dag står hun egen ret som stilikon på Instagram. Hun elsker dansk design og mener, at det tøj, du har på, hænger sammen med energien i rummet.
Vi har kendt Kelly Rutherford, siden hun i i slut-90’erne spillede Megan Logan i serien ”Melrose Place”, der var så stort et seerhit, at skuespillerne blev superstjerner. En status, hun 10 år senere cementerede i rollen som Lily van der Woodsen i ”Gossip Girl”, hvor hun samtidig blev stilikon med sin eksklusive Upper East Manhattan-garderobe.
Men så forsvandt hun. Ud af spotlyset, ud af øje og ud af sind.
Indtil elevatorens spejlbilleder af lækker strik, fine jakker og flade sko begyndte at brede sig på Instagram. Uden forklarende tekster, men med brands tagget, så man kan følge med i, hvor hun får sin stil fra.
”Hvis jeg skal give et råd om god stil. Hmm, jeg klæder mig bare i noget, som jeg godt kan lide. Jeg elsker at opdage nye brands og prøve noget, jeg ikke har prøvet før – inden for en konservativ kontekst. Jeg tog en kjole på i dag, men kunne mærke, at det ikke var en ”dress day”. Jeg havde en lang dag i går og havde bare brug for at have noget mere afslappet på, så mit look har meget at gøre med, hvordan jeg har det,” fortæller Kelly Rutherford, der er trukket i denimskjorte, denimbukser og hvide sneakers, da hun møder en inviteret flok til lanceringen af et nyt designsamarbejde med det danske firma August Sandberg.
Dansk design ind med modermælken
Flere af danske mærker er fast inventar på superstjernens profil; By Malene Birger, Skall og APOF for at nævne nogle eksempler. På denne dag i København genkender hun også refounder af August Sandgren, Pia Kirkeskovs, lædernederdel fra Munthe.
”Jeg har også den der,” siger hun og fortæller, at hendes forkærlighed for dansk design er kommet ind med modermælken.
”Min mormor var dansk, og jeg har altid indrettet mig med dansk design. Der står Fritz Hansen-stole rundt om mit spisebord.”
Corona blev et vendepunkt
Gossip Girl blev hurtigt et fænomen, da den havde premiere tilbage i 2007. Seriens præmis bygger på sociale medier, og handlingen er drevet af anonyme rygter serveret af den hemmelige profil ”gossip girl”. Kelly Rutherford selv begyndte først at snuse til sociale medier i de sidste måneder af optagelserne i 2012, mens hendes egen profil for alvor tog fart under corona:
”Under covid begyndte jeg at fremhæve brands, som jeg syntes var smukke, og jeg har altid været lidt af en ”closet magazine editor” og har lavet kollager som barn, hvor jeg sad og klippede ud af magasiner og skabte verdener, som jeg gerne ville leve i. Under Corona var jeg optaget af, hvordan de brands kunne overleve, og jeg havde mere tid, så en ven introducerede mig for en kvinde, der var i gang med at lancere en shopping-platform, og jeg hjalp hende med at opdage 3000 globale brands til hendes platform ved at række ud. Og det var bare sjovt at lave.”