”Hvad er der galt med Signe?” Ordene faldt på en ferie med
en flok veninder og et par veninders veninder i en sommerferie mellem 2. og 3.
g. Unge og frie og netop landet midt i Rhodos by til en uge med jelloshots og
Destiny’s Child i begyndelsen af et helt nyt og dugfriskt årtusind sad vi rundt
om et bord på en café i byen og snakkede, grinede, jokede, eksisterede. Jeg
selv gjorde nok primært det sidste, og en af mine nære veninder på turen
fortalte mig senere på dagen om det spørgsmål, som en af de andre i flokken
havde stillet om mig kort efter rundbordssamtalen: ”Hvad er der galt med Signe?”
Og det, der var galt med mig – eller i hvert fald det, der
foranledigede ordene – var, at jeg ikke sagde så forfærdelig meget. Faktisk
sagde jeg meget lidt – ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg ikke vidste,
hvordan jeg skulle komme i gang. Fordi jeg var bange for, om det, jeg evt.
havde at sige, var relevant for andre. Fordi jeg var så optaget af at være likeable,
at jeg konstant var bange for at sige noget forkert eller cringe
(dengang ville vi nok have kaldt det kikset). Fordi alt helst lige skulle formuleres
perfekt i mit hoved, inden jeg tillod det at komme ud af munden og ud i
offentligheden til andres bedømmelse, og fordi samtalen for længst var videre,
når det endelig var lykkedes mig at sætte ordene sammen til nogenlunde brugbare
sætninger.
Det gik fint på tomandshånd eller med mine nærmeste
veninder, men på denne ferie havde vi følgeskab af nogle, jeg ikke var helt
fortrolig med, og sagen var den, at jeg ikke følte mig tryg, når der var bare
et enkelt menneske, jeg ikke kendte så godt.
Og sådan har det været så ofte.
Som dengang i folkeskolen, hvor min veninde skulle have
besøg af sin seje kusine fra provinsen.
”Hvorfor siger hun ikke noget?” havde kusinen spurgt min
veninde, da jeg var på toilettet mellem to Prince Light i min venindes
kælderværelse. Da kusinen kort efter selv forlod rummet, blev jeg venligt
irettesat af min veninde og bedt om at være lidt mere udadvendt. Jeg nikkede brødebetynget
og forsøgte mig med en opfundet historie om en fiktiv bekendt ved navn Sanne,
som havde megamange kærestesorger lige for tiden, fordi hendes kæreste havde
været hende utro. Det betød sikkert ikke så meget, hvad jeg sagde, tænkte jeg –
så længe jeg sagde noget! Så det blev en opdigtet historie.
Eller da jeg for blot et par år siden var inviteret til en
venindes fødselsdag og hørte en kvinde to pladser henne hviske til vores fælles
sidemand: ”Hvad er det nu, hende dér ved siden af dig hedder?” Selvom jeg var
næsten 40, blev jeg bombet direkte tilbage til følelsen af ikke at være
bemærkelsesværdig nok, ikke sprudlende, smilende, snakkende nok. Til følelsen
af altid at være et vedhæng til dem, alle kender navnet på.
Til alle dem, der taler.
Gamle følelser hænger ved
Og det er da egentlig utroligt, hvordan gamle følelser kan
hænge ved. For jeg ved godt i dag, at jeg er sjov og klog og værd at kende, og
at jeg ikke behøver hverken speedsnakke eller være en konstant kilde til
guldkorn for at være velkommen.
Jeg ved også, at jeg i dag bevæger mig i verden på en mere
naturlig og ufiltreret måde og ikke lider af samme konstante selvcensurering
som før. Til gengæld lider jeg af den efterfølgende søvnløshed, hvor jeg bruger
natten på at overveje, om det, jeg så endte med at sige, gjorde nogen kede af
det, eller slår mig selv i hovedet over, at jeg ikke fandt på et bedre comeback
til dette eller hint, og hvor jeg gennemspiller alle samtaler, som jeg ville ønske,
de havde udfoldet sig.
Og jeg ved, at jeg har lov til at være her på den måde, jeg
nu engang er. Til både at tage lidt plads, udtrykke min mening og til at være
stille, observerende, blot eksisterende – ligesom jeg ved, at introverthed ikke
er et problem, der skal løses, og at ikke alt, der kommer ud af munden på mig,
behøver være evigt relevant.
Men i større sociale sammenhænge kommer jeg stadig ofte til
kort.
Jeg er stadig hende, der tøver lige lovlig længe med at byde
ind i samtaler eller sletter halvdelen af sine Instagram-stories, inden hun
poster dem, fordi hun pludselig bliver bevidst om, at hun jo ikke har noget
relevant at sige.
Jeg er stadig hende, der melder fra til temadagen på jobbet,
fordi hun er overbevist om, at de andre alligevel ikke vil mene, at hun har
noget værdifuldt at sige om noget som helst.
Jeg er stadig hende, der får ondt i maven ved tanken om, at
hendes datters klasselærer syntes, hun var irriterende på Aula.
Jeg er stadig hende, der gør alt, hvad hun kan, for at
udtømme alle skriftlige kommunikationsformer, inden hun tyr til telefonen,
fordi hun har brug for at redigere sine sætninger til døde.
Jeg er stadig hende, der tager noter på forhånd og øver mig
på vigtige samtaler for at være så velforberedt som muligt og ikke blive fanget
på det forkerte ben og være nødsaget til at improvisere.
Kort sagt er jeg stadig hende, der bruger rigtig lang tid på
at bekymre sig om, hvordan andre opfatter hende. Hvad andre synes om hende.
Men … livet er for kort til altid at se sig selv gennem
andres øjne, så jeg har besluttet, at det stopper her. Og jeg har besluttet at
angribe det hele på en ny måde og komme overens med, at jeg alligevel aldrig
kan kontrollere, hvordan andre opfatter mig – så jeg kan lige så godt lade være
med at forsøge.
Mener de, at jeg er irrelevant? Fint.
Synes de, at min mening er tåbelig? Helt i orden.
Ville de selv have gjort tingene på en anden måde? Super.
Synes de, at jeg er for stille? Ok.
Mener de, at jeg bruger for mange engelske ord og vendinger?
Who cares.
Synes de, at jeg er irriterende? Lad dem.
Det eneste, vi kan kontrollere, er, hvordan vi selv møder op
– på jobbet, i relationerne, på Instagram, i livet. Og det eneste, vi selv er
herre over, er, hvordan vi lader andres mening om os påvirke vores selvfølelse
og væren i verden.
Så hvad er der galt med Signe? Ingenting. Absolut ingenting.
Om skribenten
Signe Nordstrand er forfatter,
redaktør og korrekturlæser.
Hun har skrevet bøgerne 'En
overspisers bekendelser' (2019), 'Alt det, de andre har' (2020), 'Annas jul'
(2022) og 'Håndbog for (selvvalgte) singler' (2023).
Hun er bosat på Frederiksberg og
delemor til Anna, født i 2010.
Du kan følge hende på Instagram
her: @signenordstrand