Michael Kristensen forlader MI-NO-RO, som han selv har været med til at stifte.

Dansk modemærke har fået ny designer

Efter to år som kreativ direktør for MI-NO-RO, som Michael Kristensen selv har været med til at stifte med sin forretningspartner Seyhan Melbye, forlader han det danske brand. 

Det fremgår af en pressemeddelelse. MI-NO-RO debuterede på Københavns modeuge med SS14-kollektionen i 2013. Det skete med Kronprinsessen på første række og med kendte kvinder på catwalken som Iben Hjejle, Beate Bille og Christiane Shaumburg-Müller.

Stærke og selvstændige kvinder, der går uden om udprægede feminine styles, har da også fra begyndelsen ligget Michael Kristensen på sinde som designer for mærket, hvis kryptiske navn er latinsk for at "skære ind til benet".

- Det har været et spændende projekt at starte MI-NO-RO og designe en kollektion til den moderne karrierekvinde. Jeg ønsker MI-NO-RO og Seyhan held og lykke fremadrettet", siger Michael Kristensen i en pressemeddelelse.

Mærkets DNA fastholdes trods Michael Kristensen afgang, fortæller Seyhan Melbye til Eurowoman.dk.

Siden september har Rasmus Wingårdh, tidligere designer for Filippa K, nemlig arbejdet på efterår/vinter-kollektionen 2015. Han har desuden en fortid som designer for NN07 og har lanceret sin egen kollektion Rasmus Wingårdh – Atelier de Conception.

- DNA'et er det samme, men det der vil være lidt anderledes er, at vi går efter et yngre look, men ikke til yngre mennesker, siger Seyhan Melbye til Eurowoman.dk og tilføjer:

- Vores brand skal ikke blive for ladylike. Generelt er moden præget af det unge look. Men bortset fra det, er målgruppen den samme. Vi laver affordable luxury til karrierekvinder.

MI-NO-RO's kernemarkeder er ligeledes fortsat Skandinavien og Tyskland. 

Michael Kristensen skal fremover fokusere på en lang række danske og internationale freelance-projekter, hvoraf han har kørt nogle af dem sideløbende med MI-NO-RO. Han har nemlig fungeret som kreativ direktør og designer på projekter for blandt andet Birger Christensen samt det asiatiske herremærke Jaspal.

- Jeg glæder mig til at fortsætte mine mange designprojekter, som blandt andet rummer Jaspal Asia og Birger Christensen samt et nyt stort, spændende projekt, som lanceres i 2015, tilføjer han i pressemeddelelsen.

Michael Kristensens sidste kollektion for MI-NO-RO er dermed den SS15-kollektion, der blev vist i august under Copenhagen Fashion Week ved et show på Orangeriet. Showet og catwalk-billederne kan ses på Copenhagenfashionweek.com. På B.dk gav modejournalist Sarah Skarum blandt andet kollektionen det skudsmål, at det var præget af "helt stramme kjoler, tætsiddende toppe, læder, læder og så også pisk og høj hat" målrettet singlekvinderne i 30'erne.

Michael Kristensen har over 20 års erfaring som designer og har tidligere været chefdesigner for COS og Matinique samt designet herretøj for både Day Birger et Mikkelsen og Hugo Boss.

Se mere på MI-NO-ROs facebookside.