Denne sandal er både elsket af brasilianske surfere og dine stilikoner
Hvorfor stak alle pludselig fødderne i Havaianas-klipklappere under den varme københavnske modeuge sidste sommer? Vi har mødt mærkets marketingdirektør Merel Werner til en snak om arven fra den brasilianske ghetto og den skødesløse skandinaviske stil.
Hvad er historien bag Havaianas?
– Havaianas blev født i Brasilien i 1962 som en sandal til den fattige brasilianske befolkning. Det skulle være en simpel sandal, som alle havde råd til, og som både kunne bruges til at arbejde og tage på stranden i. Den første model var blå med hvid kant, men i 1969 blev en produktion ved en fejl grøn i stedet for blå, og sortimentet blev udvidet med seks farver. Det var først i begyndelsen af 90’erne, at de simple klipklappere blev cool. De brasilianske surfere tog dem til sig, og de rige og smarte brasilianere gav dem som gave, når de rejste ud i verden.
Hvorfor er Havaianas så ikoniske?
– Jeg tror, at arven og historien har stor indflydelse på, at Havaianas bliver ved med at være så populære. Havaianas startede ikke fra toppen, men i den brasilianske ghetto og er siden blevet en kendisfavorit med fans som Jennifer Aniston og Gwyneth Paltrow. De bliver solgt i Selfridges ved siden af Christian Louboutin og Gucci, i sportsbutikker og i små strandbutikker sammen med slushice og souvenirs. De er til alle.
Hvordan har I udviklet modellen?
– De originale var blå med hvid kant, men surferne ville have dem ensfarvede og hev stroppen af og satte den omvendt på. Vi kalder det vores ‘flipping point’ i stedet for ‘tipping point’, og derfra begyndte vi at lave ensfarvede sandaler. Siden har vi tilføjet en masse farver, og i 2006 kom der en helt ny og mere slim udgave.
Hvad er bestselleren?
– Under VM i fodbold i 1998 designede vi et par klipklappere med det brasilianske flag på stroppen. Brasilianerne går meget op i fodbold, og selv om de ikke vandt, står modellen med det brasilianske flag stadig for 25 procent af det samlede salg, og i Europa er det faktisk den bedst sælgende model. Jeg tror, at folk føler, at de får en lille bid af den brasilianske stil og afslappede attitude, når de køber dem. På verdensplan er det de originale blå og hvide, der sælger bedst, og i Danmark er der stor efterspørgsel på de stærke farver.
Hvad var det, der skete under modeugen i København sidste sommer?
– Skandi-stilen er nede på jorden og komfortabel. Kvinderne i København hopper typisk i en blomstret kjole og et par sneakers, men vejrguderne var med os, og pludselig blev sneakersene byttet ud med Havaianas. Klipklapperne er ikke længere forbeholdt stranden og fungerer nu nærmest som ‘sommersneakers,’ fordi de har den samme afslappede og skødesløse appel. Skandinavien er virkelig kommet på radaren, og alle fra Havaianas (der har europæisk hovedsæde i Madrid, red.) vil til København i stedet for Paris og London.