Plus size model

”Jeg troede slet ikke, at jeg havde mulighed for at blive model, fordi jeg havde former”

Eurowoman sætter over vinteren fokus på kropspositivitet i modebranchen og på de modeller, som kæmper for mere diversitet. Mød model Eva Kay, som lige nu er aktuel som kampagnemodel for Zizzi.

Eva Kay er 21 år og fra Norfolk, Nebraska. Hun bor i dag i New York City og arbejder som model hos JAG Models, som er et "all sizes"-modelbureau. Lige nu er hun blandt andet aktuel som kampagnemodel for Zizzi.

Arbejdet som model har ændret hendes syn på sin egen krop, fortæller hun. Nu vil hun hjælpe andre til at få bugt med de negative selvbilleder.

LÆS OGSÅ: Josephine er "plus size"-model: "Det har ændret mit syn på min krop"

Hvordan begyndte din modelkarriere?

– Da jeg var omkring 15, begyndte min storesøster at hentyde til, at hun syntes, at jeg skulle prøve at blive model. Jeg var ikke selv helt overbevist, men vi tog til nogle små castings sammen i vores hjemby, og jeg fik et par jobs for nogle mindre magasiner. På det tidspunkt var der en scout fra Chicago, som fik øje på mig, og jeg begyndte at arbejde som model og rejse frem og tilbage mellem Nebraska og Chicago. Da jeg var omkring 16, mødte jeg de bookere, jeg er hos nu, og siden har jeg ikke set mig tilbage.

Har du altid drømt om at blive model?

– Nej. Jeg tror slet ikke, at jeg så det som en mulighed for mig, fordi jeg altid har haft former. Da jeg var yngre, ville jeg gerne arbejde med mennesker, på en eller anden måde. Men heldigvis har jeg i dag en karriere, hvor jeg har mulighed for at arbejde og være frivillig i min fritid.

Du bliver jo betegnet som "plus size-model". Hvordan har du det med det begreb?

– Det går mig ikke rigtig på mere. Da jeg var yngre og i begyndelsen af min karriere, var jeg irriteret over det, fordi jeg egentlig syntes, at min krop var normal, og fordi det at høre sådan et begreb som ung teenager kan være farligt for dit selvbillede. Nu synes jeg, at det er empowering. Jeg laver det, jeg elsker og har den størrelse, jeg skal have, og det omfavner jeg. Mange kvinder efterspørger at se deres egen kropstype repræsenteret i modebilledet, og hvis jeg kan være den person, som får dem til at have det bedre med deres krop, synes jeg, at jeg har gjort mit job godt.

Modebranchen bliver ofte kritiseret for dens mangel på diversitet, når det handler om repræsentation af forskellige kropstyper. Hvad tænker du om det?

– Jeg har en fornemmelse af, at modebranchen langsomt er ved at gennemgå nogle store forandringer på området. Nogle brands kunne helt klart godt gøre mere allerede, men jeg tror, at vi bevæger os i den rigtige retning.

Eva Kay er aktuel som kampagnemodel i Zizzis AW16-kampagne. Foto: Zizzi. 

LÆS OGSÅ: "Genetik er en ting, man ikke kan kæmpe imod, og det tog mig lang tid at forstå og acceptere"

Har det at være model ændret måden, hvorpå du ser dig selv?

– Jeg tror, at det har ændret måden, jeg ser på mig selv, ja – men til det bedre. Da jeg var yngre, havde jeg det ofte akavet over mig selv, og det var nemt at finde ting at kritisere sig selv for. At være en del af plus size-modelindustrien har vist mig, at der findes mange slags skønhed. Og at skønhed kommer indefra. Det har hjulpet mig til at finde fred med mig selv og hjulpet mig ud af det negative selvbillede, som jeg havde, da jeg var yngre. I dag har jeg det bedre med min krop og med alle de forandringer, som kommer med det at blive kvinde.

Hvad er dine drømme for fremtiden?

– Mit mål er egentlig bare at være stolt af mig selv og vise mig selv frem, så piger og kvinder kan se, at det for eksempel er okay at være størrelse 12-14 og gå med horisontale striber. Og tage billeder af mig selv i badetøj, så andre piger kan få det bedre med selv at tage på stranden. Jeg vil påvirke kvinder til ikke at skamme sig over, hvem de er, men fejre deres kroppe, ligegyldigt hvilken størrelse de har.

Hvordan håber du, at branchen udvikler sig i fremtiden?

– Mit håb for modebranchen er, at flere og flere brands vil åbne op i forhold til de kvinder, som repræsenterer dem. Jeg synes, at man helt skulle droppe at bruge model-mærkater (som "plus size", red.), og at forskellige typer af kvinder skulle kunne lave kampagner på lige fod, ligemeget hvilken størrelse, hudfarve, form eller højde, de har. Og ja, der er mange forskellige kropstyper derude – det er jo netop derfor, det er vigtigt, at modebranchen også er mangfoldig. Der sker heldigvis så mange positive ting i branchen lige nu, og jeg tror kun, at det er et spørgsmål om tid før de ting, jeg nu remser op, kommer til at ske.

LÆS OGSÅ: Den nye modeltype er "inbetweenie"

LÆS OGSÅ: Farveller til modeller: En ny type kvinde stjæler spotlight i modeverdenen

LÆS OGSÅ: Derfor er modne kvinder de nye modedarlings