4 unge kvinder med succes: Her er deres bedste tips til at blive iværksætter
Mange unge bruger teenageårene i følelsernes vold – og dokumenterer det hele i deres dagbøger. Problemer med en god veninde, kærestesorger og en evig kamp for ikke at blive som sine forældre fylder enormt. Men ikke for disse unge kvinder, som vi har talt med.
Cecilie fandt drømmejobbet i L.A., og du kan læse masser af artikler om, hvordan du kommer ind i modebranchen.
Men hvad gør du, hvis du vil udleve en drøm som selvstændig? Det kan du få tips til fra de fire nedenstående iværksætteres historier, hvor én læresætning er tydelig: Man bliver ikke bare stenrig fra den ene dag til den anden, bare fordi man har en god idé. At komme på en god idé er langt den nemmeste del. For herefter skal den realiseres, og det kræver den helt rigtige flok af mennesker omkring én. Penge er heller ikke nok i sig selv, for derudover kræver det en dedikation og stædighed, som rækker ud over det sædvanlige at klare sig som iværksætter.
LÆS OGSÅ FRA ALT FOR DAMERNE: 5 tips: Sådan bliver du iværksætter
Og netop dét er måske med til at gøre Julie, Sophie, Cecilie og Kristina til noget helt særligt. Få deres bedste karrieretips her:
Julie Abelstedt – smykker
Julie Abelstedt er blot 17 år, men når dagen slutter på handelsgymnasiet i Odense, tager hun ikke hjem til mors kødgryder, men derimod hjem til sin egen lejlighed, hvorfra hun driver sin spirende smykkevirksomhed Abelstedt.
Eventyret begyndte med, at Julie Abelstedt som 16-årig designede et par ringe via et 3D-program på sin computer. Inden hun var fyldt 17 år, var ringene blevet sat i produktion i Indien, og forretningen voksede sig hurtigt til en omsætning på et sekscifret beløb.
I dag sælges hendes smykker ligeligt mellem danske og udenlandske kunder via abelstedt.dk og abelstedt.com.
Hvad var det første du gjorde for at realisere din iværksætterdrøm?
- Jeg begyndte i det små med at sidde og tegne de ringe, jeg selv synes, der manglede i butikkerne. Så undersøgte jeg en masse om især iværksætteri på diverse forums, og jeg ledte også i rigtig lang tid på nettet efter de leverandører, der ville kunne producere mine ringe. Den leverandør, jeg fandt, hjalp mig i gang med nogle designs, der lige passede til min idé. Jeg brugte næsten hele min konfirmationsopsparing på at få ringene produceret, så jeg kunne komme i gang med at sælge.
Er der nogle udfordringer ved at være en så ung iværksætter?
- Den største udfordring har været manglende erfaring omkring, hvordan systemet med skat, virksomhed, told osv. fungerer, men jeg er hele tiden fortsat under det princip, at jeg lærer tingene hen ad vejen, og at de uforudsete udfordringer er med til at gøre det spændende. Nu hvor jeg er begyndt at fokusere på at få mine ringe ud i de fysiske butikker, møder jeg flere udfordringer pga. min unge alder, når jeg står ansigt til ansigt med potentielle handelspartnere. Jeg kan godt forstå, at det måske er svært at tage en så ung pige som mig seriøst, når jeg kommer gående, men jeg forsøger blot at være så ihærdig, som jeg overhovedet kan og modbevise deres fordomme.
Hvad er dit allerbedste tip til andre unge, der går med iværksætterdrømme?
- At suge så meget læring til dig som muligt. Jeg læste alt, hvad jeg kunne finde på nettet om iværksætteri på forums som Amino. Man kan simpelthen lære alt på nettet. Det gør ikke noget at springe ud i det, men en smule baggrundsviden, synes jeg, man skal have. Så vil man også nemmere kunne løse de mindre, overraskende udfordringer i fremtiden. Derudover er det vigtigt at omgås mennesker, der kun vil én det bedste og måske kan hjælpe dig lidt på vej. Det er en hæmsko, hvis folk omkring dig bliver misundelige over, at det begynder at gå godt for dig, og de derfor vil trække dig ned. Det er noget, jeg har oplevet i nogle tilfælde.
Sophie Trelles-Tvede – hårelastik
Idéen til at udvikle en helt særlig hårelastik opstod, da den dengang 19-årige halvt danske halvt spanske Sophie Trelles-Tvede ud fra en simpel telefonledning blev inspireret til at skabe en form for hårelastik, der ikke laver mærker i håret, ligesom en almindelig hårelastik gør det.
Med hjælp fra sin kæreste og hans bror, hvis virksomhed har distributionsrettighederne til en populær hårbørste i Tyskland, Schweiz og Østrig, fik de udviklet og produceret hårelastikken 'Invisibobble'.
LÆS OGSÅ: ”Kære dagbog… jeg var fuld og havde ingen modstandskraft.”
I dag er Sophie Trelles-Tvede 22 år og sælger fra virksomheden i München hårelastikken 'Invisibobble' til forhandlere i mere end 40 lande.
Hvordan var det at være studerende og bruge al sin fritid på at være iværksætter?
- Til tider var det lidt frustrerende, at jeg var nødt til at blive hjemme alene og arbejde med mit firma, imens mine venner var i byen og feste. På lang sigt har det dog givet pote, da jeg i dag kan se de positive resultater af al den tid, jeg investerede i firmaet dengang, som har gjort, at jeg i dag er min egen chef og arbejder med noget, jeg elsker.
Hvordan har du bevaret begge ben på jorden, efter du har fået succes med Invisibobble?
- Først skal det siges, at alle penge, vi tjener, bortset fra en beskeden løn, foreløbig bliver reinvesteret. Derudover arbejder jeg så meget, det er fysisk muligt, og jeg fordeler min tid mellem kunder, administration, salgsmøder, messer, osv.. Alene i første kvartal af 2015 har jeg bl.a. været i Helsinki, London, Paris, Chicago, Sydney, Philadelphia og Vancouver for at nævne et par stykker, og i de næste par måneder skal jeg bl.a. til Dubai, Orlando, Las Vegas og Hong Kong. Så det ligner måske en højtflyvende succes udefra, men indefra er det arbejde, arbejde, arbejde, og jeg har ikke rigtig tid til at få en tå fra jorden.
Hvad har været det mest udfordrende ved at starte egen virksomhed?
- At få idéen til Invisibobble var på sin vis let nok. Den opstod jo af sig selv i mit hoved. Det svære er at omdanne en idé til en virksomhed. Det kræver, at man finder de rette mennesker, der kan hjælpe med at producere produktet; folk der eksempelvis forstår materialer og de virkninger, de i dette tilfælde har på håret. Alt skulle på plads, før vi kunne komme i gang. Og hvor finder du en emballage, der kan produceres i millionvis uden fejl? Hvilken virksomhedsidentitet skulle vi have? Hvordan beskyttede vi teknologi og varemærker? Hvordan tackler man distributører, der vil have eneret? I den sidste ende kommer succes kun, hvis man løser samtlige af sådanne udfordringer virkelig godt og meget omhyggeligt. Min business partner Felix og jeg har dedikeret hver eneste dag til Invisibobble, siden vi startede. Også weekender og så kaldte ferier.
Cecilie Villadsen – webshop
Iværksættereventyret startede for 18-årige Cecilie Villadsen, da hun som 14-årig syede det amerikanske flag bag på et par vintage Levi's-shorts og satte dem til salg på Facebook. Den feed back, hun fik, var overstrømmende.
I dag ejer Cecilie Villadsen webshoppen www.americandreams.dk, hvor hun ud over cowboyshorts sælger en lang række andre styles i den typiske amerikanske stil og omsætter for 3 mio. kr. årligt.
Efter succesen med det første par shorts voksede mængden af ideer, og Cecilie Villadsen fandt nogle amerikanske underleverandører, der havde varer i netop den amerikanske, sommerlige stil, som Cecilie Villadsen har gjort til sin niche i Danmark. Hendes forældre kendte en programmør, der kunne hjælpe med de tekniske ting omkring en hjemmeside – og så rullede møllen ellers.
Hvad var det første du gjorde for at realisere din iværksætterdrøm?
- Jeg har altid været meget kreativt anlagt og begyndte i den forbindelse at redesigne vintage Levi's-shorts, som jeg solgte på Facebook og Instagram. På den måde startede jeg med at tjene penge på min hobby, hvorefter det udviklede sig ekstremt på kort tid.
Er der nogle udfordringer ved at være en så ung iværksætter?
- Det kan i perioder være svært at få det hele til at passe ind i kalenderen med både skole, arbejde, kæreste, træning og at få drinks med veninderne indimellem. Men jeg prioriterer mit arbejde som noget af det højeste, idet jeg er så målrettet, som jeg er, hvorimod mange andre unge har nogle andre prioriteringer. Og så er det udfordrende at komme ind i en voksenverden, hvor ens omgivelser også skal vænne sig til én.
Hvad er dit allerbedste tip til andre unge, der går rundt med iværksætterdrømme?
- At lave noget, man interesserer sig for. Hvis dit arbejde er din største interesse, kan du nå langt – og det vil ikke føles så meget som arbejde, hvilket giver en utroligt skøn hverdag.
Kristine Sloth – youtube-videoer
For 16-årige Kristine Sloth blev en teenageblog og et par videoer om mobning og makeup startskuddet til en karriere som Youtube-dronning med mere end 83.000 personlige følgere på hendes Youtube-kanal.
I dag går hun i 9. klasse, har lige udgivet sin første bog 'Min verden' og bruger stadig mange timer ugentligt på at optage videoer fra kælderværelset i forældrenes hus.
Hvordan husker du dig selv på at have tid til at være ung samtidig med, at du passer din spirende virksomhed?
- Jeg husker mig selv på at være ung ved at blande de to ting sammen: Jeg elsker f.eks. at inkludere mine venner i mine videoer og på mine sociale medier generelt. Jeg synes ikke, at det er så svært, for det, min spirende virksomhed handler om, er sådan set at være ung.
Hvis du mødes med misbilligelse fra dine jævnaldrende, fordi du har succes, hvad gør du så?
- Jeg er lidt ligeglad. Jeg lader som ingenting, og svarer dem gerne meget overskudsagtigt og lidt flabet tilbage, hvis de snakker. Generelt kan jeg godt lide at møde folk, der er negative over for mig, med overdrevet venlighed. Det giver dem et chok, så de ikke ved, hvad de skal sige.
Hvad er det bedste ved at drive sin egen forretning?
- At jeg 100% selv styrer hvilket indhold, der skal være på min kanal. Jeg har ikke én, der sidder og siger, hvad jeg skal gøre. Jeg bestemmer det hele selv, og det gør, at jeg kan være så troværdig og jordnær, som jeg er både i mine videoer og på min blog.
LÆS OGSÅ: Hvornår er det okay at slå op med en veninde?
LÆS OGSÅ: ”Kære dagbog… jeg var fuld og havde ingen modstandskraft.”
LÆS OGSÅ: Joan Didion: "At skrive den var som at sætte sig ned og græde"
Kilder: politiken.dk, business.dk