Amerikanske Nathan Williams: Derfor elsker jeg København
København er verdens centrum, hvis du spørger amerikanske Nathan Williams, 30,grundlægger af det succesfulde globale livsstilsmagasin KINFOLK, hvis mission er at finde ud af, hvad det gode liv er gjort af. Han har flyttet sig selv og hovedkontoret fra Portland til København, hvor han fandt svaret: God tid til god mad med gode venner, funktionelt og quirky design, bad i havnen, cykelture og kaffe med den rette mængde mælk.
"Hyyyo-ghæ."
Nathan Williams udtaler 'hygge' mere som et udråb end et egentligt ord. Men han forstår betydningen af det danske fænomen.
"Hygge rammer virkelig kernen af, hvad det er, vi beskæftiger os med i Kinfolk. At prioritere familien og skabe et miljø, hvor du føler dig tryg og omfavnet, og hvor godt selskab, levende lys, tæpper og god mad og drikke danner grobund for de rare omgivelser," siger Nathan Williams.
I 2011 stiftede han det engelsksprogede livsstilsmagasin, der i dag bliver solgt i 85.000 eksemplarer i 70 lande fire gange om året. Med Kinfolk har Nathan sat en ny standard for, hvordan kreativt tænkende unge mennesker i den globale verden også kan leve deres liv. Ikke i overhalingsbanen, hvor karrieren er konge, men tværtimod et liv, hvor der bliver sat tid af til at dyrke familien, vennerne og fritidssyslerne, og hvor livets søde øjeblikke bliver hyldet: den gode kop kaffe, den fine hat, den pæne, komfortable stol. Også Kinfolks æstetik har været banebrydende. Den rene, arkitektoniske stil har slået tonen an for en hel generation af instagrammere. Et hjørne af et veldækket, ikke overgjort middagsbord skudt oppefra – med rødvin, bouillabaisse og et par hænder, der sender kobbergryden rundt. Et udsnit af en seng med kridhvidt sengetøj, mørkegrå vægge, et stykke med kernelæder og råt træ. Typisk Kinfolk. Irriterende pænt.
Nathan Williams, grundlægger af livsstilsmagasinet Kinfolk, har rykket hovedkvarteret fra Portland til København. Han bor i en lejlighed med udsigt til Thorvaldsens Museum og Slotsholmen
LÆS OGSÅ: Agnes Obels hemmelige Berlin
Arbejde vs. fritid
For fire år siden bragte Kinfolk netop en artikel om det danske fænomen hygge. Siden har kærligheden til Danmark og i særdeleshed København vokset sig så stor, at Nathan og de tre andre grundlæggere, Paige og Doug Bischoff samt Nathans daværende hustru Katie Searle-Williams, i juli 2015 rykkede hovedkontoret og otte medarbejdere fra Portland i Oregon til København. Siden er Katie og Nathan blevet separeret, og hun er gået ud af virksomheden og flyttet tilbage til USA. Det er Paige og Doug også. Men det lader ikke til, at Nathan er på vej nogen andre steder hen. Det skulle da lige være fra den herskabelige lejlighed i Nybrogade ved Slotsholmskanalen i København til Østerbro eller Hellerup, så han kan komme tættere på Nordhavn. Det autentiske, industrielle og affolkede havneanlæg tiltaler ham, og så skal han ikke cykle så langt for at få sit fiks af de afhængighedsskabende kolde dukkerter og svømmeture i havnen.
"Det mest åbenlyse valg af by til Kinfolks nye hovedkontor ville være New York eller London, men vi ville være i en by, der var rar at bo i, og som prioriterer familielivet højt, så arbejde/fritid-balancen matcher Kinfolks værdier. Jeg har besøgt København mange gange og har altid holdt af byen. Du kan cykle fra den ene ende til den anden på 20 minutter, metroen er effektiv, der er så meget god mad, og vi holder virkelig meget af dansk design. Samtidig bor mange af de fotografer, stylister og designere, vi arbejder sammen med, her i København. Byen tilbød altså både den gode livsstil og det kreative fællesskab, vi havde brug for," siger Nathan Williams.
Det er nu dejligt sådan at blive rost. Godt nok ikke personligt, men alligevel. For sin by. Jeg prøver lige at se, om jeg kan hive lidt mere lovprisning af København og den danske kulturarv ud af Nathan.
Er der mere, du vil fremhæve, vi er gode til, ud over hyggen, vores talentmasse og livsstil?
"På kontoret talte vi for nylig om, hvordan det kan være, at nyere dansk design har fået så meget international opmærksomhed inden for de seneste par år. Jeg tror, det er, fordi jeres design ikke bare er godt design, men fordi det er en del af jeres kultur, jeres fortælling. Der er mørkt og koldt i Danmark en stor del af året, så I bruger en masse tid i jeres hjem, hvor I får besøg af venner og familie. Derfor går I virkelig op i, hvordan jeres hjem ser ud. I modsætning til fx Spanien, hvor de indretter sig med kolde fliser og plastikstole, fordi folk hænger ud på gaden og barerne. Og derfor er den danske interiørindustri vokset signifikant," siger Nathan.
Vent, der kommer mere.
"Når jeg besøger Designmuseum Danmark eller Louisiana, oplever jeg en særlig stolthed omkring dansk design, og hvordan unge familier tager deres børn med og fortæller dem om deres designarv. Den viden forplanter sig i børnene, som aspirerer mod at blive en del af en ny generation af danske designere. Den designarv eksisterer absolut ikke i USA eller noget andet sted i verden. Det er virkelig interessant."
Moodboardet skifter hele tiden karakter med et udvalg af print og fotografier. Lige nu inspirerer Picasso og Yves Saint Laurent
LÆS OGSÅ: Kunstneren Cathrine Raben Davidsen: "Jeg prøver ikke at deale med mine kritiske tanker"
Langsomt er godt
Nathan Williams har gennem Kinfolk gjort en dyd ud af slow living.
"Slow living handler om at prioritere tid til det i vores liv, der gør os glade. Slow living handler ikke om at ligge i en hængekøje på en strand hele dagen, men om at sætte farten ned for at få tid til de værdier, der betyder noget for os," siger Nathan Williams.
Hvordan finder man ud af, hvad der betyder noget for én?
"Det er ikke let. En god måde at starte på kan være, at du sætter dig ned og tænker på, hvad du ville blive mest ked af blev fjernet fra dit liv. Hvad kan du ikke leve uden? Så kunne det være, at du skulle bruge noget mere tid på det."
Mon ikke, der er mange, som ikke stiller sig selv det spørgsmål ...?
"Der er mange, som bliver fortalt, hvad der burde betyde noget for dem. Det letteste er at acceptere det og leve efter det. Da jeg læste økonomi på Brigham Young University på Hawaii, blev jeg fx fortalt, at det var bedst, hvis jeg fik et job som økonomisk analytiker i et investeringsfirma. Det fik alle mine medstuderende også at vide. Så vi konkurrerede alle om at komme til de samme jobsamtaler. Jeg fik rent faktisk et velanset job som analytiker hos Goldman Sachs i New York, og ifølge alle andre burde jeg være lykkelig og succesfuld, men det var forfærdeligt," siger Nathan Williams.
I stedet satsede han på Kinfolk, som han lancerede allerede som 25-årig, da han studerede. Siden er Kinfolk vokset og har kontorer i USA og Japan og nu også København og har i alt 30 ansatte. Virksomheden er delt op i tre: Forlaget, hvor de udgiver magasiner og bøger. Et kreativt bureau, hvor de laver film og reklamer for kunder. Og en boligtilbehørslinje, en accessorylinje og en tøjkollektion, OUUR, med 70 forskellige look til kvinder og mænd, der kommer to gange årligt. Til næste år udvider Nathan biksen og lancerer fysiske butikker, hvor Kinfolk også vil sælge deres egne produkter, men hvor 80 % vil være andre håndplukkede mærker. Butiksimperiet vil sætte af med en butik i København og en i Tokyo.
Sort, hvid og grå. Og, chok!, en gul sofa. Nathan Williams dyrker Kinfolks egen æstetik i sit hjem
Men hele Kinfolk-eventyret startede altså med printmagasinet, og Nathan gik dermed imod den digitale evolution. Mens nogle erklærer printmediet for dødt (de er bindegale!), er Nathan Williams slet ikke i tvivl om, at det vil bestå.
"Printmagasiner, der fokuserer på kvalitet og tidløst indhold, har en lys fremtid. Men de billige magasiner, der fokuserer på hurtigt og omskifteligt indhold, der konkurrerer med hjemmesider og blogs, får det svært. Men fx Monocle og Wallpaper (storstilede internationale livsstils- og designmagasiner, red.) har været dygtige til at investere i selve oplevelsen af magasinet, godt indhold, layout og papir, og de har øget deres læsertal. Et godt magasin skal fungere som en gave, læseren giver sig selv, hvor man kan læne sig tilbage og nyde det. Der skal være smukke billeder og dygtige skribenter. Den helhedsoplevelse kan du aldrig opnå ved at gå på Instagram og Facebook," siger Nathan Williams.
Vi lytter og nikker.
Picasso og grå sten
Nathan Williams er i sin sorte T-shirt, sine marineblå bukser og læderslippers, som han tusser rundt i på de lyse trægulve, en levende eksponent for Kinfolk. Og hans lejlighed en Kinfolk'sk oase. Monokromt og enkelt indrettet. Den sorte sofa med det solgule betræk, jeg sidder i, overrasker. Jeg kigger på ham med løftede øjenbryn. Er det et fejlkøb? Et resultat af momentan sindssyge? Han trækker hurtigt sin iPhone, der er pakket ind i et gult cover. Den hopper jeg ikke på. Både sofabetræk og cover kan jo udskiftes. Bullseye. Nathan må indrømme, at sofabetrækket inden længe skal erstattes af et lidt mindre hidsigt gult tekstil, han overvejer sennep. Hans stil er ... naturlig?
"Ja, det kan man vel godt sige. Jeg samler på sten fra forskellige steder. Så skriver jeg underneden, hvor jeg har samlet dem op," siger han og fører an ind til kontoret, hvorfra Frank Oceans nye album strømmer lavt ud af højttalerne. I vindueskarmen ligger en håndfuld musegrå sten i forskellige størrelser. En er fra kysten syd for København, hvor Nathan var i sin sommerferie. En er fra studietiden på Hawaii. En er fra Sverige, hvor han og hans bedste ven fra USA holdt nytår i en hytte. På væggen er et moodboard med fotos og print af bl.a. Pablo Picasso, Yves Saint Laurent, Raf Simons og sort-hvide fotos af hans nære familiemedlemmer.
Hver sten, hver sin historie. Nathan Williams skriver på dem, hvor han har samlet dem op
"Jeg hænger hele tiden nye billeder op. Det er et udpluk af, hvad jeg bruger min tid på, og hvad der optager mig. Jeg har lige set to dokumentarfilm om Yves Saint Laurent og været på Picasso-museet i Paris," siger Nathan Williams.
På væggen hænger også et par store hvide malerier, som Nathan selv har malet.
"Når jeg er stresset, kan jeg godt lide at stå her om aftenen og lytte til musik og male. Det er som terapi, og det er samme teknik, jeg bruger på hvert billede. Jeg starter med et lag sort, og så bygger jeg op med en masse hvide lag. Jeg bruger oliemaling, så hvert lag tager et par dage om at tørre. Et maleri kan godt tage fire uger at lave," siger Nathan Williams.
Aha. Nathan er til oliemaling. Mens vi er andre, der er til akryl. Det er nok forskellen på tålmodige og utålmodige hobbymalere.
Vin ude, skaldyr hjemme
Der er ikke langt fra Nathans lejlighed til hans københavner-favoritter, som er blevet stamsteder. Kaffebaren Kompa'9 i Strædet, hvor han hver morgen henter sin morgenkaffe på vej til kontoret på Amagertorv, som ligger et par minutters gang fra lejligheden, og Vinbaren Ved Stranden 10 og deres nyeste skud, spisestedet i Admiralgade 26. Om søndagen går han gerne på Glyptoteket, hvor både malerierne og palmehaven lokker. Men allerbedst kan han lide at være derhjemme i selskab med gode venner, som ofte kommer på besøg fra Københavns andre bydele og resten af verden. I morges rykkede et hold venner ud, og i morgen eftermiddag kommer et nyt hold på besøg. Først bliver de installeret i lejligheden, så går turen til Torvehallerne, hvor de måske starter med en kaffe på Coffee Collective, og så ryger fisk, kød og grøntsager ned i poserne til middagen om aftenen. For den første aften spiser de altid en hjemmelavet middag sammen hos Nathan. Det kunne fx være en fiske-skaldyrs-gryde, der går rundt om langbordet, med en caprisalat til og en flaske vin eller to. Nathan har fundet ud af, hvad der betyder noget for ham i hans liv.
"Mit forhold til mine nære venner. Til min familie. At lave mad og dele måltider med dem, jeg holder af. At svømme, helst i havet. Mit arbejde giver mig stor tilfredsstillelse. København holder jeg også meget af. Her føler jeg mig hjemme."
• Livsstilsmagasin grundlagt af amerikaneren Nathan Williams, hans daværende hustru Katie Searle-Williams og deres fælles vennepar Paige og Doug Bischoff i 2011.
• Magasinet er gået forrest med et nyt værdisæt til kreative unge med god tid til familieliv, hjemmelavet mad og fritidssysler frem for karriereræs. Samtidig har Kinfolk været banebrydende med deres enkle og arkitektoniske æstetik – både i magasinet og på
Instagram, @kinfolk.
• Udkommer hvert kvartal og sælges i 70 lande i 85.000 eksemplarer.
• Hovedkontoret rykkede fra Portland i Oregon til København i 2015.
LÆS OGSÅ: "Indimellem føler jeg, at jeg er i et hamsterhjul, jeg ikke kan hoppe ud af"
LÆS OGSÅ: Anna droppede karrieren i Danske Bank for at rejse verden rundt og besøge frugtplantager
LÆS OGSÅ: Kronprinsesse Mary: "Vi skal lade være med at fordømme karrierekvinder"