Ann og Mikkel elskede at rejse, da Ann blev bundet til en kørestol: Sammen fandt de en ny vej til at udleve drømmen
Mikkel og Ann elsker at rejse, men da Ann blev bundet til en kørestol, blev det meget svært at komme ud i verden, som de så gerne vil. Det skulle dog ikke stoppe det rejselystne par.
På gamle feriebilleder fra både Grønland og Bali nyder Mikkel og Ann Bindzus at gå ture, og de rejser rundt uden problemer.
Men for to år siden ændrede situationen sig, så det blev umuligt, for Ann fik så mange senfølger af corona, at hendes sklerose bandt hende til en kørestol. Det ødelagde dog ikke parrets rejselyst.
"Vi har ringet til masser af hoteller og campingpladser, og alle siger, at de er handicapvenlige. Men tit handler det jo om, at de har sat et håndtag op ved siden af toilettet," siger 41-årige Mikkel Bindzus med en hovedrysten.
Det er nemlig ikke nok for hans kone, som har brug for lift ved både seng og toilet. Derudover er der sjældent et toilet på en rasteplads, som er indrettet til en som Ann, og derfor er det bedst, at de har toilettet med sig.
"Det begrænser os meget i forhold til før i tiden," siger Ann Bindzus.
Bus til salg
En dag så Mikkel et opslag på Facebook om en gammel biblioteksbus, der var til salg for omkring 30.000 kroner.
"Jeg tænkte, at vi måske bare kunne indrette den med toilet og det hele," husker Mikkel, som er uddannet automekaniker, men til dagligt arbejder som autoophugger.
Den slags er ikke gratis, så Mikkel og Ann måtte tænke sig grundigt om, for at deres drøm om at køre på ferie i egen handicapbus kunne lade sig gøre.
"Men så i sommeren 2022 gik min mor bort og efterlod sig lidt penge. Vi overvejede, om vi skulle skifte taget," siger Ann, som bor sammen med Mikkel i et hus ved Gudbjerg på Fyn.
"Men nej. Min mor ville ønske, at vi rejste pengene op, så da Mikkel begyndte at tale om at bygge en bus om, var vi enige," husker Ann, som er 46 år.
"Jeg kiggede også på en autocamper, som var indrettet med plant gulv og stort toilet, men da jeg kørte op og så den, var der ikke plads nok til Anns lift. Kort efter fandt jeg en gammel fransk bus, som var til salg i Polen," fortæller Mikkel.
Der var meget bureaukrati at tænke over, for bussen var lige præcis 63 centimeter for lang til at blive registeret som lastbil. Det betød, at Mikkel og Ann kun skulle betale den meget lavere vægtafgift for busser. Til gengæld krævede den, at Mikkel skulle tage buskørekort for at køre den, for det havde han ikke.
Bussen var fra 2007 og til salg for 10.500 euro, men Mikkel fik den forhandlet ned til 8000 euro.
"Så jeg tog min fætter, som har buskort, og en af mine ansatte, som er polak, med til Polen. Det var godt ude på bøhlandet, men da jeg så bussen, levede den fuldstændig op til mine forventninger. Det var faktisk kun småting, der ikke virkede på bussen," husker han.
Kompliceret hjemtur
At bussen kørte perfekt var i hvert fald det, han troede, for turen hjem til Gudbjerg blev noget usikker.
"Da vi nåede Christiansfeld, gik bussen i stå. Men inden vi havde fundet en mekaniker, havde vi fået gang i den igen. Vi overvejede at tage de små veje hjem, men vi tog motorvejen, og det gik godt helt til Nr. Aaby, så gik den i stå igen. Vi fik gang i den igen, men da vi var 40 kilometer herfra, gik den i stå en tredje gang og kunne ikke starte igen," husker Mikkel.
"Der blev jeg noget frustreret, for hvad skulle det egentligt koste at få den repareret? Når jeg tænker over det i dag, tror jeg faktisk bare, det var fordi bussen havde stået stille så længe i Polen, at der var kommet skidt i tanken."
Kort efter kørte han bussen forbi en synshal til et tjek, og det viste sig, at der var en pumpe, der var gået, men ellers var bussen i fin stand.
Det fik Mikkel til at gå hjem og starte sin egen YouTube-kanal, hvor han lægger sine små fifs og reparationer op i pædagogiske film, som alle kan se med på.
"Jeg ved godt, at det er et ret smalt publikum," griner Mikkel.
"Men jeg vil alligevel gerne udbrede kendskabet til det her byggeri, for jeg har selv fået meget byggeinspiration om for eksempel solpaneler og batterier fra YouTube," siger han.
Når weekenden falder på, kan Ann være sikker på, at hendes mand går ude ved bussen. Indtil videre har han fået ordnet motoren, lagt gulv, solceller på taget og fået en dobbelt elevationsseng installeret bagerst i bussen samt et toilet.
"Han bygger hver weekend, og jeg er aldrig i tvivl om, hvor han er," siger Ann, som holder sig indendørs, mens Mikkel bygger.
"Det er så frygteligt afstressende at gå derude og bygge. Det svarer nok lidt til, at andre spiller golf eller strikker," siger Mikkel, og hans kone nikker.
"Ja, Mikkel er altid gået i værkstedet for at få ro i knoppen," siger hun.
På vej ud i verden
Gardinerne til bussen ligger allerede klar, for der kunne Mikkels mor ikke nære sig for at gå i gang, så snart hun havde målene.
"Jeg har mest stået for farvevalget, for jeg har bestemt, at køkkenet skal være sådan en douce-grøn, mens vi holder panelerne i en vinrøde farve," fortæller Ann.
Nu mangler der bare at blive installeret et køkken og en spiseplads, og så skal bussen endeligt godkendes, hvilket også koster en god sjat penge, nemlig omkring 50.000 kroner.
Parret regner med, at bussen er godkendt og rullende denne sommer. Mikkel har sit buskørekort i hus, så han kan køre Ann rundt i den bus, som de endnu ikke har navngivet. Men planer for, hvad bussen skal bruges til, har de masser af. Faktisk falder svaret prompte:
"Vi skal til Nordkap. Vi er også meget interesserede i Anden Verdenskrig, så vi skal også til Normandiet, og så skal vi altså også se Harry Potter-museet i London, som Mikkel har set uden mig, og når vi nu er der, skal vi også en tur til Skotland," fortæller Ann om de mange ferier, parret har i vente.
"Vi skal bare ud i det blå," drømmer hun.