Beyoncé fraskriver sig verdens hvide dominans i ny ”Formation” single
Popdronningen Beyoncé hylder sortes skønhed og aktivisme i ny sang og musikvideo, og det kan få stor betydning, siger forsker i afrikanskamerikansk popmusik.
Sangerinden Beyoncé kan lide sin hot sauce, Jackson Fives naturlige næsebor og sin babys afrohår. Og Beyoncé har for alt i verden ikke brug for at være hvid.
Det slår hun fast i sin nye single "Formation", som hun offentliggjorde i lørdags. En single, der to dage efter sin udgivelse er blevet set mere end 12 millioner gange på YouTube og angiveligt lagde Twitter ned, da den udkom i lørdags.
LÆS OGSÅ: "Det har været et kæmpe tabu for mig hver eneste dag"
I singlen forsvarer hun ikke blot sine egne holdninger; implicit såvel som eksplicit taler hun på vegne af alle sorte i USA.
Ifølge Erik Steinskog, der er lektor ved Institut Kunst og Kultur ved Københavns Universitet med speciale i afrikanskamerikansk populærmusik, giver hendes kommercielle succes og politiske stillingtagen hendes ord stor betydning.
"Hun når så bredt ud til et stort publikum, at hun har magt til at dominere hele internettet, som hun for eksempel gjorde i lørdags. Selvom hun ikke selv kan tage politiske beslutninger, så skaber hun en opmærksomhed, som hverken magtudøvere eller magthavere kan sidde overhørig," siger han.
Hør og se Beyoncés "Formation" her:
Beyoncés standpunkter støtter op om "Black Lives Matter"-bevægelsen, der de seneste år er blomstret frem i USA i forbindelse med, at flere sorte er blevet skudt af hvide politimænd eller er gået bort i hvide politimænds varetægt.
Det gjorde blandt andet Sandra Bland og Trayvon Martin, der begge ville have fyldt år netop denne weekend, hvor singlen udkom.
Erik Steinskog forklarer, at Beyoncé igennem musikvideoen og teksten gør op med den form for systematiske "white supremacy", som minder om en hvid overlegenhed, der gør sorte til mindre værd. Den rammer ikke nødvendigvis Beyoncé, men mange sorte minoritetsgrupper; unge sorte fyre, kvinder, queers, sydstatssorte og lignende, der findes i den afrikanskamerikanske kultur.
"Hun finder en stolthed og en stemme frem til disse grupper i mainstream mediebilledet. Det er i min optik enormt betydningsfuldt, og det er jo i virkeligheden dem, som burde fortælle om, hvad hendes sang betyder, fremfor en hvid mand som mig," siger han.
Beyoncé er ikke den første, kendte stjerne, der sætter popkulturelle ord på sortes oplevelser de seneste år. Sidste år lavede Kendrick Lamar blandt andet soundtracket til kampagnen for bevægelsen Black Lives Matter.
Men Beyoncé er et billede på, at så længe der er nogle, der kæmper en aktivistisk kamp for sorte, vil den kamp også kunne ses i popkulturen. Det nye kan dog være, at Beyoncé har bredden til at nå længere ud, og det gør muligvis, at hendes nye single og dermed også budskab vil have større indflydelse end tidligere set, forklarer Erik Steinskog.
"Hun er ekstremt kommerciel og på den måde også kapitalistisk, og det kan selvfølgelig være en konflikt med politiske budskaber. At hun spiller på sin feminisme og sexethed, synes jeg derimod ikke er i konflikt med det politiske. Det er snarere logisk, at hun har flere lag at spille på," siger han.
Selve singlen blev udgivet på Jay-Z's musiktjeneste Tidal i lørdags, og videoen blev efterfølgende offentliggjort på Beyoncés hjemmeside og på YouTube.
Her er et udpluk af scener fra musikvideoen, der viser Beyoncés direkte aktivistiske og politiske kommentarer til samfundet og situationer vedrørende sorte i USA i dag:
Få sekunder inde i musikvideoen toner Beyoncé frem ovenpå en politibil fra New Orleans, der er halvt oversvømmet. Til slut i videoen, drukner hun med bilen. Det er en kommentar til situationen med orkanen Katrina, som i 2005 ramte New Orleans i Louisiana, tog tusinder af liv med sig og har efterladt skader, som der endnu ikke er rettet op på endnu. Orkanen berørte særligt sorte borgere.
Bevægelsen "Black Lives Matters" er særligt opstået i forlængelse af rækken af situationer, hvor hvide politimænd har følt sig truet af og skudt sorte, unge fyre. I følge Erik Steinskog er scenen her en klar reference til bevægelsen. Den lille dreng danser foran skaren af politimænd, som i sidste ende tager hænderne op i stedet for at skyde. Scenen slutter med en grafittimalet væg, hvor der står "stop shooting us".
Endelig refererer titlen "Formation" såvel som scenerne, hvor Beyoncé med en række kvinder samles i formation også til en selvstændighedsgørelse og stolthed, som sorte kvinder skal bære sig selv med. Erik Steinskog forklarer, at "get in formation" både peger på selve fællesskabet, som ses i koreografien, men også at det lyder som "get information" - at de skal tilegne sig den viden, der styrker deres position i samfundet.
LÆS OGSÅ: Julie fik et "englebarn" - og sagde farvel til hende på Facebook
LÆS OGSÅ: Rihanna om sin ekstraordinære stil: "Jeg vil have det umulige til at lykkes"
LÆS OGSÅ: Mariah har udfordret det vestlige modebillede: "For mig er frihed at bære hijab"