JEG-PERSPEKTIVET • Tænker du ofte på egne behov først? På hvordan du vil have det? • Reagerer du, når andre forudsætter, hvad du vil og ikke vil? • I diskussioner bruger du helt naturligt „jeg mener“? • Bliver du provokeret, hvis andre ikke tager dine meninger alvorligt? • Har du følt modstand i (f.eks. akademiske) kredse, hvor jeg-perspektivet kan blive set ned på? • Er du en „jeg“-person, så nyd, at du er i kontakt med egne behov, og vid, at du vil få stor gavn af at lære de andre perspektiver at kende. Det vil give dig større spillerum, og du kan undgå mange misforståelser. HVIS DU VIL LÆRE AT BRUGE DE ANDRE PERSPEKTIVER 1. Næste gang, du møder en „man“, så prøv selv at bruge „man“. Som en form for træning i en ny måde at se tingene på. 2. Er du et sted (f.eks. på en arbejdsplads), hvor vi-perspektivet hersker, så fortæl, at du har jeg-perspektivet, og se, om I ikke alle kan lære noget (vis dem evt. denne artikel). 3. Tjek dine tætte relationer, og se, om dit jeg-perspektiv giver udfordringer dér. Hvis det gør, så prøv at lægge mærke til, hvor din mand, veninder osv. kommer fra, og tænk over, om du kan møde dem dér engang imellem? VI-PERSPEKTIVET • Har du for travlt til at holde de løfter, du giver dig selv (motion, mad, pauser osv.)? • Har du svært ved at sige nej? Også til ting, du egentlig ikke har lyst til? Tænker du „vi“ om dig og din partner/ veninder (og forudsætter, at han/de gør det samme)? • Kommer andre på en eller anden måde altid først? • Har du svært ved at sætte dine egne behov først, selv om du ved, det ville være godt? Kan du genkende dig selv, kan du rose dig selv for at være god til at tænke på andre, men omvendt vil du have godt af at lære at sætte dig selv først. HVIS DU VIL LÆRE AT BRUGE DE ANDRE PERSPEKTIVER 1. Prøv i en uge kun at tale fra jeg-perspektivet. Hvis du falder i, så ret dig selv og sig „det, jeg mente, var…“ 2. Evaluér det, der fylder dit liv. Hvis størstedelen er fokuseret omkring „vi“, så sortér, og sørg for, at mindst 25% af dine gøremål kommer fra „jeg“. Føles det som meget, så husk, at du kun kan være der fuldt ud for andre, hvis du selv er fyldt op. 3. Notér samtlige gode grunde til, at du skal være der endnu mere for dig selv. MAN-PERSPEKTIVET • Siger du „man“ om det meste, også når det handler om dig selv? • Har du en noget teoretisk tilgang til livet? • Skal alt kunne vejes og måles for at være sandt? • Har du svært ved, eller bruger du aldrig jeg-form? • Føler du nogen gange, at du ser dig selv udefra? Kan du genkende dig selv, er det på tide at indse, at du ikke er kronprinsen, og at give en lille smule slip på man-perspektivet. Bruger du det hele tiden, er det måske, fordi du holder følelser, ønsker og behov på afstand. Eksperimentér med „vi“ og „jeg“, og se, hvad der sker! HVIS DU VIL LÆRE AT BRUGE DE ANDRE PERSPEKTIVER 1. Udeluk „man“ fra din tale i en uge. Brug i stedet „vi“ og „jeg“. Læg mærke til, hvor tit du har lyst til at sige „man“ og ros dig selv, når du udvider dit univers med et af de andre perspektiver. 2. Efter en uge udeluk da „man“ også fra din indre dialog. Det kan være rigtigt udfordrende. Men prøv det! Når du falder i, skal du bare op på hesten igen. 3. Bed om feedback: Få dine omgivelser til at fortælle dig, når du går i „man“-fælden” |