Magnus skaffede alt til 'Matador': "Det var en hård og fantastisk tid"
Tjek rulleteksterne på 'Olsen-banden', 'Huset på Christianshavn', 'Pelle Erobreren' og mange, mange flere: Navnet Magnus Magnusson optræder igen og igen. Den nu 82-årige rekvisitør skabte ikke mindst universet i "Matador" – hvor en af de sværeste opgaver var at skaffe en barnevogn til Agnes!
"Jeg troede først, at I kom i morgen."
Magnus Magnusson smiler bredt og går i gang med at lave kaffe til de uventede gæster. Han er vant til, at alt kan ændre sig i sidste øjeblik, så et interview, der finder sted dagen før forventet, er ikke at regne. 82-årige Magnus bor i dag ved Søby Sø uden for Herning med sin kone Tove, og i sin tid har han prøvet det, der var værre, bedre, større og langt mere usædvanligt. Hans 40-årige arbejdsliv som rekvisitør i film- og tv-branchen har lært ham at finde løsninger, være fleksibel og have det sjovt!
"Jeg har været rigtig heldig. So far," tilføjer han med et grin.
Magnus voksede op i svenske Linköping, hvor han ofte gik i biografen, sad på første række og helst så film af Ingmar Bergman:
"Det var der ikke så mange andre på min alder, der gjorde," som han indskyder med et grin.
Alligevel indskrev den unge Magnusson sig på universitetet i Lund for at læse økonomi og statsvidenskab, men det var kun, fordi forældrene syntes, det var det rigtige. Magnus var bare glad for, at der var et aktivt filmmiljø, og han lavede en del kortfilm i den periode:
"Vi fik priser for dem," oplyser han med tilfredshed i stemmen.
Magnus blev aldrig økonom. Han drømte om at blive instruktør, og da han hørte, at Nordisk Film i Valby søgte en rekvisitør, tænkte han, at det var en vej ind i branchen.
"Jeg var til samtale med Erik Balling, som sagde, at jeg kunne møde ind dagen efter "for en kort bemærkning"."
Magnus griner i skægget, for det blev til knap 40 år i tæt samarbejde med Erik Balling og Henning Bahs, hvor de skabte store klassikere som 'Olsen-banden', 'Huset på Christianshavn', 'Matador' og Ballings sidste film 'Midt om Natten'.
"Jeg begyndte at researche på steder til optagelse af 'Matador', et år før vi gik i gang med at lave serien. Jeg rejste rundt til alle byer på Sjælland og gennemfotograferede mulige locations. Sådan fandt jeg kirken i Køge, hvor Skjerns søn Erik bliver døbt. Det bedste bud på Korsbæk var Stubbekøbing, men det lå for langt væk i forhold til skuespillerne og transport, så Balling bestemte, at vi byggede gaden i Korsbæk selv," fortæller Magnus.
Den rette stemning
Som chefrekvisitør var han den, der skulle indrette og skabe den rette stemning. For at få input til den tids indretning, gik han på museer og lod sig inspirere.
"Illums Bolighus, Daells Varehus og Magasin udgav fire kataloger hver om året, så dem fik jeg fat i fra Det Kongelige Bibliotek og kopierede siderne med indretning og stil," fortæller Magnus.
Han købte møblerne til Varnæs-familiens stuer på Sagførernes Auktioner for 2200 kroner.
"Spisestuen var af massivt birketræ og virkelig god kvalitet," husker han.
Magnus og Balling havde et nært samarbejde omkring indretning. Det handlede om at få den rette stemning frem.
"Balling havde bestemt, hvor møblerne skulle stå, og hvis vi tager Skjerns første lejlighed oven på butikken, så var møblerne til den på lager hos Nordisk Film. Jeg skulle skabe en stemning af noget mørkt og tungt, modsat deres sidste hjem, hvor møblerne var hvide, og der var masser af plads og velstand," fortæller Magnus.
Hans svar på, hvad der var sværest at finde, vil nok overraske, for det var Agnes' barnevogn:
"Det var ikke til at finde sådan en, for de blev jo slidt op under krigen," fortæller Magnus.
Han fandt den: I Danmarks Radios Ungdomsafdeling, hvor der var et eksemplar, der var malet gul og grøn.
"Og det gjorde ikke noget, for den var der, og jeg fik sat den i stand," som han siger.
Han husker det som en fantastisk og hård tid at optage seks afsnit af 'Matador' på fire måneder fire år i træk.
"Jeg mødte ved sekstiden, og Balling kom klokken syv. Så fik han en kold Tuborg og begyndte at gennemgå dagens optagelser. Jeg skulle ikke sige godmorgen, for det forstyrrede ham. Jeg gik bare forbi, så han vidste, at jeg var der. Klokken 7.45 mødtes alle, hvor dagens optagelser blev gennemgået, og man skulle høre efter, for der var ikke noget med at spørge ind til noget bagefter. Balling var skrap, men også sød og rar," fortæller Magnus.
Når skuespillerne gik klokken 11.30, fordi de skulle videre til teateret, gik Magnus i gang med at forberede morgendagens opstillinger, hvilket let kunne vare til ud på aftenen:
"Det fyldte meget at lave 'Matador', men når alting går op i en højere enhed, er det fantastisk. Jeg er stolt over, at en svensker som mig kom og lavede et dansk klenodie," bemærker han med et lunt grin.
Varnæs-urtepotten
Det er 17 år siden, Magnus lod sig pensionere efter 40 år i film -og tv-branchen, som han elskede. Han har aldrig fortrudt, at han ikke forfulgte sin drøm om at blive instruktør, for han har haft så mange fantastiske oplevelser som rekvisitør.
"Jeg har også lavet 60-70 spillefilm, hvor jeg var så heldig at møde en skuespiller som Max von Sydow, da vi indspillede 'Pelle Erobreren' i 1989. Han og jeg blev gode venner, og han var et fantastisk menneske, som jeg heldigvis fik mulighed for at lave flere film sammen med."
Magnus bladrer i en stak billeder, som han har liggende på spisebordet. På et af dem står han med Max von Sydow, men ellers har han ikke gemt meget fra sit arbejdsliv. Det eneste, han har fra 'Matador', er en urtepotteskjuler fra stellet Aluminia, som stod i Varnæs-familiens vindueskarm:
"Det var meget tidstypisk, og de havde to, men jeg har kun den ene," forklarer Magnus.
Han har boet det meste af sit liv i en lejlighed på Frederiksberg sammen med Tove og deres søn. Da Magnus gik på pension, flyttede han og Tove her til Nørre Søbygaard, som tilhørte Toves far, og som altid har været et samlingssted i familien.
Med udsigt til sø og græssende får, er det helt forståeligt, og Magnus er ikke en mand, der lever i fortiden. I dag bruger han sin tid på kunst, på at spille tenorsax og glædes over et liv, der faldt heldigt ud.