Har du set det? Afgangsprojekt er havnet på et af landets største modemagasiner
På forsiden af Eurowoman i maj er der for første gang nogensinde et afsluttende kunstprojekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Bag billedet står en 28-årig studerende, som med sin kunst vil sætte fokus på forbrugskulturen og forholdet til vores egne kroppe.
Hvis Maja Malou Lyse er ved at gå sukkerkold, går hun tit ned i Magasins kælder på Kongens Nytorv i København, der ligger lige rundt om hjørnet fra hendes atelier på Kunstakademiet, for at købe en snack.
Her står hun og kigger på den store væg fyldt med glittede magasiner. Forsiderne er som et tidsbillede, mener hun. De viser, hvad der skal optage dig, hvad du skal begære, og hvordan du skal se ud.
Maja Malou Lyse kontaktede derfor Eurowoman i slutningen af 2021. Hun havde et forslag, der gik på, at hun som en del af sit afgangsprojekt på Kunstakademiet sammen med modemagasinet ville lave en billedserie, der tog udgangspunkt i selvportrættet og selviscenesættelse.
Men i stedet for at portrætterne skulle hænge inde bag et museums fire vægge, skulle de optræde på forsiden af magasinet, og på den måde få et liv udenfor kunstverdenen.
De iscenesatte selvportrætter er blevet til i et samarbejde med Eurowoman, som har været inde over både foto, styling, hår, makeup og interviewet, som forsiden og modeserien er en del af – og sammen bliver det hele med andre ord en del af kunstværket.
For Maja Malou Lyse er det nemlig hendes kærligheden til og modstand imod magasiner, der har givet hende ideen til, hvad kameraets blik skulle vise på de billeder, der er taget af hende.
Sådan blev forsiden til...
Nu er månedens Eurowoman havnet i butikkerne – og både på forsiden og inde i bladet ses billederne med den unge kunstner sammen med et interview om, hvad hun ønsker at opnå med sit kunstprojekt.
“Mange forbinder modemagasiner med noget overfladisk. Men det synes jeg egentlig ikke, de er. For mig er der meget information at hente i et modeblad. Det fortæller så meget om vores kultur og ikke mindst, hvad der optager os lige nu og her. Tag dette magasin frem om 50 år, og det vil illustrere, hvor vi var som samfund i 2022. Når det er sagt, er der også meget at problematisere ved modemagasiner,” siger hun.
Maja Malou Lyses kunstprojekt handler nemlig om forbrugskulturen og vores forhold til vores kroppe, når vi præsenteres for glamourøse billeder i fx modemagasiner.
“Jeg vil gerne synliggøre kameraets blik og den magt, det har. Vi er omringet af så mange billeder og reklamer, der påvirker os i så høj grad, at vi er blevet blinde for det. Ved at tage kameraet med ind i portrætserien forsøger jeg at afsløre de remedier, der er med til at skabe et glamourøst billede for på den måde at punktere fantasien. Når du kigger på et billede, ser du ikke alt det arbejde, der ligger bag det. Produktionen bag et glamourøst billede er ikke specielt glamourøs,” siger Maja Malou Lyse.
Udsat for et traume
I 2016 blev Maja Malou Lyse udsat for en voldtægt. Et par måneder efter begyndte hun et langt projekt om selv-gynækologi, hvor hun brugte måneder på at undersøge det kvindelige underliv.
“Når jeg kigger tilbage på det, kan jeg virkelig godt forstå, hvor den interesse og det behov kom fra. Jeg oplevede det ultimative kontroltab og kropslig fremmedgørelse. Og måden, jeg bearbejdede det på, i forsøget på at genvinde kontrollen, var at nærstudere lige præcis den del af min krop, som havde været udsat for traumet,” fortæller Maja Malou Lyse til Eurowoman.
Den 28-årige kunstner og feminist er i dag en pioner, når det kommer til sex- og kropspolitik i nutidens populærkultur. Hendes kunst har fokus på sex, begær, krop og objektivisering. Et af hendes værker har været workshops i ”gør det selv”-gynækologi, hun har lavet gigantiske dildo-skulpturer, og hun har udstillet foto- og videokunst.
Hun bruger også Instagram som en platform for sin kunst, og i 2019 tonede hun frem på fjernsynsskærmen, da hun lavede DR3-serien ’Sex med Maja’, hvor hun forsøgte at bryde med tabuer omkring sex og begær.
Til daglig er Maja Malou Lyse studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Det er billeder fra hendes afsluttende kunstprojekt, som hun søgte et alternativt udstillingsvindue til.
Køb et kunstværk
Hun kunne godt have valgt at lave et selvportræt, selv printe det og hænge det op inde på kunsthallen Charlottenborg, hvor de kunststuderenes værker typisk udstilles.
Så havde hun beholdt fuld kontrol over resultatet. Men det, synes hun, alligevel ville være for kedeligt.
“Det er kroppen, når den er i kontakt med verden, jeg er interesseret i at undersøge. Og så er der også noget komisk over at prøve at tage ejerskab over et selvbillede i et modemagasin. Jeg kunne allerede høre mig selv sige: “Haha, nice try!” siger hun grinende og tilføjer:
“At arbejde med det umulige i det, syntes jeg var spændende.”
Det at bruge kroppen som redskab og behandle den som emne i kunsten har da også altid været udbredt inden for feministisk kunst.
“Jeg tror, at det at bruge min krop i mit kunstneriske arbejde er min måde at forstå, hvad det vil sige at være en krop i denne verden og ikke mindst heale det traume, det kan være at have og være en kvindekrop i et moderne patriarkalsk samfund,” forklarer Maja Malou Lyse.
Læs hele interviewet med Maja Malou Lyse i månedens Eurowoman, hvor du også kan se alle kunstbillederne fra hendes afgangsværk fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.