I 2019 fik Neha et særligt opkald - nu kæmper hun for, at ingen skal møde samme fordomme
Neha Imtiaz Ullah har mærket på egen krop, hvordan kvinder i naturvidenskabelige fag bliver behandlet som en minoritet og bliver mødt af fordomme. Hun har derfor startet organisationen Nordic Women In STEM, der skal ændre billedet af, hvad en kvinde i branchen er.
23-årige Neha Imtiaz Ullah startede på elektroteknologiuddannelsen på Danmarks Tekniske Universitet i 2019. Da hun startede, var hun én af de blot 11 kvinder, der blev optaget. Da hun fik den glædelige nyhed, ringede hun til en af sine gode veninder. Veninden var stolt af Neha og roste hende for at have klaret nåleøjet. Kort efter, de havde lagt på, ringede veninden op til Neha igen.
”Min veninde skulle hilse og ønske tillykke fra sin far, men han nævnte, at jeg måske skulle overveje, om uddannelsen var noget for mig. Det var jo en mandsdomineret retning, og han var bekymret for, om jeg kunne klare fagene, fordi der var meget matematik og fysik involveret.”
Når Neha tænker tilbage på episoden, får hun en mærkelig følelse i kroppen. Dengang havde det ikke påvirket hende, fordi hun levede på lykkerusen af at være blevet optaget. Dog kan hun i bagklogskabens lys se, at farens bemærkning var forkert, og siden er hun desværre blevet mødt af mange lignende kommentarer. Episoder som disse er en af grundene til, at Neha har startet organisationen Nordic Women In STEM. Gennem denne vil hun opfordre flere kvinder til at søge ind på de naturvidenskabelige uddannelser.
Kvinder i STEM møder modgang
Neha har på egen krop oplevet, hvordan man som kvinde på en STEM-uddannelse ikke altid føler sig ligestillet med det modsatte køn. En af de gange, hun husker tydeligst, var engang, hvor nogle af mændene på studiet ikke havde tillid til, at hun kunne klare de praktiske dele af et gruppeprojekt. Det har senere resulteret i, at Neha ikke igen har lyst til at indgå i en gruppe udelukkende bestående af mænd. Mange af hendes kvindelige medstuderende har haft tilsvarende oplevelser.
”Jeg har talt med andre om, at hvis man kommer i en drengegruppe, så får man ofte stillet en dårligere opgave end ellers. Jeg har oplevet, at jeg blev tildelt rollen som hjælper, inden jeg overhovedet fik lov til at sige, hvad jeg ønskede at arbejde med. De kendte mig hverken som person, min baggrund eller mine karakterer, og alligevel valgte de, at jeg ikke skulle lave hands-on arbejdet. Jeg måtte til gengæld stå for rapportskrivningen til sidst. Det var ekstremt frustrerende at stå i, når man brændte for at lære nyt og at vise, hvad man kan.”
Neha fik også først en kvindelig underviser på universitet, da hun gik på fjerde semester. Noget inde i hende boblede af glæde den dag, uden hun helt kunne sætte ord på hvorfor. Først da hun senere snakkede med sine veninder fra studiet om deres nye underviser, gik det op for hende hvorfor. Fordi hun var kvinde.
”Jeg havde opbygget en forestilling om, at undervisere i STEM udelukkende er mænd, fordi det var det eneste, jeg havde set. Mine veninder og jeg snakkede om, hvor sej hun var, og at det var forfriskende og inspirerende at se en kvinde lære fra sig. På det tidspunkt gik det op for mig, hvor vigtigt det er at have kvindelige rollemodeller. At kunne se en kvinde være én af de dygtigste i sit felt.”
Kort efter fik hun idéen til at starte Nordic Women In STEM.
Fra tanke til handling
Organisationen Nordic Women In STEM begyndte som en Instagramprofil i april 2021. Her lagde Neha ugentligt opslag op om kvinder, der enten studerer- eller arbejder med naturvidenskabelige fag. På profilen kunne kvinderne fortælle deres livshistorier og vise et nuanceret billede af, hvad en kvinde i STEM kan være. Profilen fik så stor positiv feedback, at Neha fik lyst til at videreudvikle konceptet.
”Jeg fik lynhurtigt bekræftet, hvor meget det betyder for kvinder at have rollemodeller, og i mine øjne er repræsentation et helt essentielt element for at få flere kvinder ind på uddannelserne. Piger har nemlig svært ved at drømme om noget, de ikke kan se. Derfor var en Instagramprofil heller ikke nok længere. Vi skulle udvide konceptet.”
Neha oprettede derefter en hjemmeside og startede selve organisationen i august 2021, og samtidig fik hun arrangeret events på Danmarks Tekniske Gymnasium, hvor unge piger kunne møde op og lære om STEM. Det var stadig ikke nok, følte hun.
”Eventsene på DTU gik rigtig godt, men de piger, der kom, var allerede interesserede i STEM. Vi gjorde ikke en forskel, fordi pigerne allerede havde bestemt, at STEM var en vej for dem. Så tænkte jeg, at det var bedst, hvis vi også selv tog ud på skoler og gymnasier og holdt workshops. Så kunne piger, der ikke havde tænkt STEM som en mulig uddannelsesvej, se, at det var spændende.”
Siden har Nordic Women In STEM besøgt en række skoler og uddannelsesinstitutioner, og de har indtil videre lært over 300 piger at kode. Når Neha møder pigerne, er mange af dem i første omgang uinteresserede og bange for, om de kan finde ud af det. Efter at have arbejdet praktisk og kreativt med kodning og teori, ender de dog oftest med at blive nysgerrige og har mange spørgsmål.
”Vores besøg bekræfter os i, at mange unge kvinder har en forestilling om, at STEM ikke er noget for dem. Men når vi er færdige med vores workshops, kan vi mærke i rummet, at der er en helt anden energi, end da vi startede. Det gør mig stolt, at vi kan rykke nogle piger. For det har vi allerede gjort. Vi kender til flere piger, der har deltaget i vores workshops, og som nu tager – eller vil tage – en naturvidenskabelig uddannelse.”
Nørdede og introverte kvinder
”Kvinderne er overdedikerede, nørdede og kan ikke begå sig socialt. De sidder i en kælder og koder på computeren døgnet rundt, og de tager aldrig til fester eller laver noget sjovt,” opremser Neha som nogle af de fordomme og stereotyper, der er om kvinder i STEM. Det er også nogle, hun selv har mødt gennem sit liv.
Ikke nok med det, fortæller hun også om, hvordan hun aldrig har kunnet spejle sig i film og serier, når der indgår en kvindelig karakter, der arbejder i STEM. Det er altid kiksede og introverte kvinder, som ikke er gode til at holde øjenkontakt eller at føre en samtale. Og sådan er hun ikke – og heller ikke de andre kvinder på hendes studie.
”Vi skal som samfund arbejde med at repræsentere kvinder i STEM som rollemodeller med ben i næsen, som unge piger kan spejle sig i og se op til. Medieverdenen har skabt et helt forvrænget billede af, hvad STEM egentligt er, og det er små ting, der kan være med til at ændre billedet. Hvis vi viser, at en kvinde i STEM også kan lide at spille badminton og at bage, så kan man se, at det også bare er et menneske. Vi er jo helt almindelige kvinder, og vores studie og arbejde skal ikke definere os. I andre brancher ser man ikke folks karrierer som hele deres liv. Men det gør man, når det kommer til STEM.”
Desuden mener Neha også, at det er vigtigt, at mænd ser stærke kvinder i faget.
”Mænd på uddannelserne er vant til, at det primært er mænd, der arbejder i branchen, og derfor er det også nyt og anderledes for dem, når der kommer en kvinde, som er dygtig til det tekniske. Vi skal ændre deres mindset, så de ikke undervurderer os, som jeg selv har oplevet. Hvis mændene allerede fra en ung alder kan se kvindelige ingeniører og matematikere have succes, så vil det også være lettere for dem at forstå, at kvinder kan alt det samme, som de kan.”