Norge indfører ny lov, som skal modvirke kropsusikkerheder hos særligt unge
Fremover skal norske reklamer markeres tydeligt med at særligt logo, hvis de indeholder retoucherede eller manipulerede kroppe.
Fra 1. juli skal alle norske reklamer med retoucherede eller manupulerede personer markeres med særligt logo, som tydeliggør, at billedet er redigeret.
Det skriver det norske Forbrukertilsynet.
Som et af de første lande i verden, vedtog Norges forburgertilsyn i midten af juni en særlig lov, som kræver, at reklamer tydeligt skal markeres, hvis der er fortaget ændringer i kroppes facon, størrelse eller hud på billederne. Den lov er nu trådt i kraft.
Det betyder, at alle reklamer, hvor personer er redigeret, skal påføres et logo, hvor det med store bogstaver fremgår, at personen er retoucheret. Hensigten med den nye lov og logoet er at modvirke usikkerheder og kropspres, skriver Forbrukertilsynet i en pressemeddelelse:
”Formålet med mærkningspligten er at gøre publikum, først og fremmest børn og unge, opmærksomme på, at personerne i annoncen er redigerede. På den måde vil det blive vist, at annoncen ikke afspejler, hvordan personerne ser ud i virkeligheden.”
Sidste år vedtog tilsynet en lov, som pålagde influencere at skrive, hvis de havde ændret i et foto på sociale medier. Denne lov er stadig gældende, mens influencere også skal følge den nye lov, både når de poster annoncer og sponserede indlæg.