Danske Betinas keramik blev omtalt i Vogue: ”Jeg kan nærmest ikke følge med”
Danske Betina Jørgensen har fået stor succes med at sælge sin keramik på Instagram – og nu er hun tilmed blevet omtalt i spanske Vogue. Særligt de farverige kopper er populære, og det skyldes ikke mindst inspiration fra hendes modeinteresserede døtre, fortæller keramikeren. Mød designeren bag Bettunika her.
Fortæl os lidt om dig selv?
Jeg hedder Betina Jørgensen, jeg er 53 år og bor Holme-Olstrup. Jeg er egentlig uddannet folkeskolelærer i billedkunst og historie og arbejder, foruden keramikken, som afdelingsleder på en skole i Holmegaard.
Under min uddannelse stiftede jeg bekendtskab med ler som udtryksform. Den organiske formbarhed og følelsen med leret var unægteligt kærlighed ved første berøring.
Jeg arbejdede i mange år på et fritidshjem, og her var ansat en keramiker, som også havde et aftenskolehold, som jeg selvfølgelig meldte mig til. Jeg lærte både en masse praktiske grundteknikker i arbejdet med leret, hvordan keramikovnen skulle bruges og fik en endnu større fornemmelse af lerets muligheder og begrænsninger.
Efter 20 års pause fra leret, ønskede min mand og jeg at finde en særlig gave til vores ældste datter - og valget blev et keramikkursus, som vi sammen deltog i to somre i træk. Her fik jeg igen smag for leret – og da vi på tredjeåret var forhindret i at deltage på kurset, fik jeg ler-abstinenser og lyst til at forsøge mig hjemme.
Jeg købte en klump ler, en spand glasur, gik i gang - og så tog det fart. Jeg startede stille og roligt med at lære leret at kende på ny og kreerede primært små værtindegaver i form af vaser og krus til mine venner og familie.
Hvordan opstod ideen til Bettunika?
Keramikken tog overhånd, og snart havde jeg opbygget et helt lager hjemme. Mine døtre var ellevilde med mine designs og opfordrede mig begge til at prøve kræfter med lidt salg, og da min ældste datter Marie Jedig har arbejdet som influencer i mange år, var det et oplagt samarbejde at give os i kast med at skabe noget online sammen. Hun kender Instagram godt, og kunne skabe en visuel platform i tråd med min æstetik. Hun arbejder fortsat med kommunikation, PR og et visuelt udtryk for Bettunika og har stort ejerskab i succesen. Allerede en måned efter oprettelse måtte jeg konstatere, at mine døtre havde ret: Mine ting kunne ikke bare sælges - de blev solgt ud på ingen tid!
Hvor kommer navnet Bettunika fra?
Navnet Bettunika kom faktisk ret naturligt, da jeg i mange år har haft kælenavnet Betut - sammen med min håndlavede, unika tilgang til leret blev det altså til Betut-unika. Bettunika!
Hvad gør du dig af tanker, når du laver et nyt projekt?
Jeg arbejder meget intuitivt med leret: Det hele er bygget op ved hjælp af pølseteknik (charmerende teknik-titel!), som skabes fra bund til top og formes undervejs. Jeg ved på forhånd, om det skal være f.eks. en kop eller torsovase, og laver en bund herefter - men selve formen skabes undervejs.
Fra ler til keramik er der en del steps:
- Leret pølses op og grundformen skabes
- Når leret har sat sig skrabes overskydende ler fra og formen findes endeligt – der tilføjes detaljer og eventuelt hanke
- Når leret er næsten tørt, males det med birgittefarver i mønstre og farver efter humør
- Efter et par dages tørring sættes det færdigformede- og farvede ler i topovn på 900 grader
- To dage senere kan leret tages ud og gennemsigtig glasur tilføjes for blank overflade.
- Så er det klart til endnu en tur i ovnen, denne gang på 1.250 grader
- Efter endnu et døgn kan det tages ud af ovnen - og så er keramikken klar til foto og salg
Hvad er Bettunikas særlige signatur?
Mine produkter er farverige, glade og legende. Lidt ligesom jeg selv er!
Hvad inspirerer dig?
Jeg henter inspiration alle vegne. Mine døtre er begge glade for mode og er modige med brugen af farver, og de fungerer lidt som en ubevist trend forecast eller en slags muser for mig.
Hvad er dit mest solgte produkt?
Mine kopper udsælges altid på et splitsekund, men fordi jeg håndterer alle processer til hånds, er produktionen så begrænset, at alt ryger forholdsvis hurtigt.
Du er blevet omtalt i spanske Vogue – hvad har din reaktion været på det?
Reaktionerne alle vegne har været så fantastiske, at jeg nærmest ikke kan følge med - og at Vogue også har fået øjnene op for Bettunika er kirsebærret på toppen!
Har du nye ideer på tegnebrættet?
Jeg har været overvældet af al den ros og opmærksomhed, Bettunika på rekordtid har fået - og lige nu er vi i gang med et helt ekstremt spændende designsamarbejde, som jeg desværre endnu ikke kan løfte sløret for.
Hvilke designere indenfor samme fag følger du på Instagram?
Følg selv Betina Jørgensen på Instagram her:
Designeren bag...
-
Line har succes med sine tæpper på Instagram: ”Jeg har ofte tænkt, at folk nok synes, at jeg er stilforvirret”
-
Kamilla har succes med sine papirblomster på Instagram: Det tog for alvor fart efter lock-down
-
Efter flere år med depression fandt Maria sin rigtige hylde: ”Jeg er kreativ helt ud til fingerspidserne”
-
Carolines smukke lamper hitter på Instagram: ”Der er kærlighed i hvert enkelt fold”
-
Line syede et unikt tæppe på hospitalet for 13 år siden – nu hitter hendes tæpper på Instagram
-
Se Christines unikke papercuts: ”Jeg sætter bare skalpellen på papiret og lader den føre vejen”
-
Danske Betinas keramik blev omtalt i Vogue: ”Jeg kan nærmest ikke følge med”
-
Louise droppede ud af 1.g – nu designer hun unik keramik: ”Det skal være funktionelt, men også vildt finurligt”