Kim Grenaa om et af sine yndlingsmøbler: ”Den har et minimalistisk og asiatisk udtryk, som er lige mig”
Kom indenfor hos tre kreative mennesker, der indretter sig med alt lige fra arkitekttegnede møbler til impulskøb og arvestykker og har udvalgt nogle af de genstande, de holder allermest af.
Vi har besøgt tre kreative mennesker, som bor med klassikere eller nyklassikere, der er med til at besjæle deres leverum. Vi har bedt dem udpege de ikoniske artefakter, de holder mest af og fortælle os, hvorfor den skulpturelle sofa, den japanske papirlampe og de franske fletstole har en ganske særlig plads i deres hjerte og hjem.
Legende let
Kirstine Meier Carlsen, 41, der er stifter af og kreativ direktør i designgalleriet Studio x Viaduct, bor i Kartoffelrækkerne i København med sin mand Robert og deres to børn. På de tre etager er der plads til arvestykker, legetøj, hyggekroge og møbler, der alle er håndplukket ud fra en forkærlighed for Japan og nordisk enkelthed og med et glimt i øjet.
Togo-sofa af Michel Ducaroy for Ligne Roset, 1973
“Togo er en gammel kærlighed og passer med sin lethed og fleksibilitet perfekt ind i køkkenalrummet. Jeg har købt min vintage, men jeg er så glad for, at vi endelig har fået lov at forhandle den i vores showroom. Og så er det klassiske Alcantara-tekstil uovertruffent i et hjem med mange børn og stor aktivitet.”
Rocking Chair af Muller van Severen for Valerie Objects hos Studio Viaduct, 2012
“Med den simple stålramme og det naturfarvede læder er gyngestolen skarp og skulpturel og i mine øjne en nyklassiker.”
Vitra Akari UF4-L8 af Isamu Noguchi hos Studio Viaduct, 1951
“Det smukke japanske papir, der bruges til Akari-lamperne, giver et varmt og blødt lys, og den simplicitet og elegance, som lamperne udtrykker, er et eksempel på sublimt og tidløst design, der passer ind i alle sammenhænge, uanset om de står sammen eller hver for sig.”
Sanaa Armless Chair for Maruni, 2004
“Jeg blev forelsket med det samme, da jeg var i Japan i 2017 og så den stå hele vejen rundt om 21st Century Museum of Contemporary Art. Den er det perfekte møde mellem klassisk skandinavisk design, japansk lethed og et glimt i øjet. Jeg bruger den overalt i hjemmet som sidebord, natbord eller ekstra siddeplads, og børnene elsker den.”
Heart and soul
Kreativ direktør i Grenaa Creative og medudgiver af DANSK Magazine, Kim Grenaa, 46, bor med sin kæreste Morten og dværgpudlen Hjalmer i Hjortekær nord for København i et hus fra 1963, der er tegnet af arkitekt Holger Tangaa Hansen. Det er indrettet ud fra en respekt for husets sjæl og en kærlighed til design fra midten af forrige århundrede og skifter i modsætning til garderoben ikke udtryk.
S64-stoe af Marcel Breuer for Thonet, 1929/30
“Min kæreste købte stolene for 150 kr. stykket for tre år siden, malede rammerne sorte og forærede mig dem i julegave. Siden da er fransk flet blevet lidt overeksponeret, men jeg synes stadig, de er klassikere og passer godt ind hjemme hos os.”
Cobra-lampe af Greta M. Grossman for Gubi, 1947
“Sort giver et fikspunkt i indretningen og modvirker, at tingene flyder sammen. Cobra-lampen skaber en behagelig atmosfære med sin smukke organiske form og sit indirekte lys.”
CH28 Lænestol af Hans J. Wegner, 1952
“Wegner er en af mine favoritarkitekter, og jeg har flere af hans møbler. Stolen er en skulptur. Den er både elegant og cool, og den har et minimalistisk og asiatisk udtryk, som er lige mig.”
Klassisk dansk
For stifter af og CEO i modeagenturet Mørch og co-partner i det strategiske bureau Mørch og Rohde, Lotte Mørch, 49, kommer der ofte et impulskøb med hjem i garderoben. Men når det kommer til møbler, er hun mere målrettet og venter gerne på det rette tidspunkt på auktionssider. Hun bor i Charlottenlund med sin franske mand Victor og deres to børn med en blanding af arvestykker fra sin farfar, der var møbelsnedker, og danske klassikere.
Muslingestolen af Philip Arctander hos Paustian, 1944
“Muslingestolen, der i dag hedder Arctander Chair, er vores seneste køb, og den har en helt særlig betydning for mig, da jeg er veninde med Anne Sofie Arctander Paustian, som er Philip Arctanders barnebarn. Jeg har fulgt med i hendes arbejde med at få stolen sat i produktion igen, og jeg synes, at resultatet er fantastisk. Jeg er vild med dens bløde og enkle former.”
PK80 Daybed af Poul Kjærholm, 1957
“Den svæver næsten over gulvet og kan fylde et helt rum ud alene. Jeg er glad for det meget enkle og stringente look, der er frataget en hver form for udsmykning, og så bliver den kun smukkere ved brug.”
Flaglinestol af Hans J. Wegner, 1950
“Flaglinestolen har altid været en af mine favoritter, og jeg forærede mig selv den efter at have underskrevet en ny aftale med et fransk brand. Den er næsten en skulptur og smuk fra alle sider, og så er også hyggelig at sidde i pga. fåreskindet.”