Med åbne plateauer var huset noget af det mest anti-børnevenlige, man kunne tænke sig
Da Britt-Marie og hendes mand Gustav var på husjagt havde de ikke forestillet sig, at de ville ende i et træhus fra firserne. Med åbne plateauer uden afskærmning og halsbrækkende trapper var huset noget af det mest anti-børnevenlige, man kunne tænke sig. Men det helt særlige lys overbeviste parret om at det var huset for dem.
Firserhuset i Holte havde ikke været beboet i et år, og selvom Britt-Marie egentlig havde drømt om at eje et uhøjtideligt hus fra 1950’erne, var der ingen tvivl.
– Lysindfaldet er magisk, og så kan vi følge med i årstidernes skiften på tæt hold. Det er fantastisk og meget anderledes end at bo i en højloftet herskabslejlighed på indre Østerbro, smiler Britt-Marie. Som kommende arkitekt husker hun tydeligt, hvordan de mange hvide vægge kaldte på varmere materialer, og hvordan hun gik i gang med at tegne ombygningen af det imponerende hus i 2016.
Huset i Holte ligger på en skrånende naturgrund med mange gamle træer. Om sommeren, når der er blade på træerne, er de 198 kvadratmeter pakket helt ind i grønt
Huset i Holte ligger på en skrånende naturgrund med mange gamle træer. Om sommeren, når der er blade på træerne, er de 198 kvadratmeter pakket helt ind i grønt
Elegant børnesikring
I sammenhæng køkkenet har Britt-Marie fået etableret en væg, som fortsætter ud i et egetræsgelænder ved den gennemgående trappe. På den måde undgår både børn og voksne at falde ud over kanten.
– Der er nærmest noget skulpturelt over væggen, som har en varm åre af egetræ. Det har på en måde dæmpet det karakteristiske hvide firser-look og fremhævet nostalgien, mener Britt-Marie. Inspirationen kommer fra de store arkitekter og ved at læse og analysere arkitektur i flere timer om ugen.
– Jeg bliver også inspireret på mine rejser, men mest i overført betydning, fordi det sjældent bliver godt, når man krampagtigt forsøger at genskabe en stemning, når man er hjemme igen, siger Britt-Marie.
I hverdagene spiser familien af praktiske årsager i køkkenet, men i weekenden rykker de gerne ind til spisebordet i stuen. Spisebordet er Børge Mogensens shakerbord, spisebordsstolene er en større, dansk design-samling med blandt andet hjertestolen, myren, Y-stolen og fletstolen CH36.
I hverdagene spiser familien af praktiske årsager i køkkenet, men i weekenden rykker de gerne ind til spisebordet i stuen. Spisebordet er Børge Mogensens shakerbord, spisebordsstolene er en større, dansk design-samling med blandt andet hjertestolen, myren, Y-stolen og fletstolen CH36.
Nordisk med et strejf af japansk
Stilen i hjemmet er uperfekt og personlig, og Britt-Marie lader sig ikke diktere af tidens tendenser. Hun tror på, at boligens udtryk helt naturligt forandres over tid. For selvom de nordiske referencer skaber basen, roen og et hjem for Britt-Marie, kan hun også ane det simple i japansk æstetik i sin indretning.
Overalt på de 198 kvadratmeter er naturen inviteret indenfor, enten i form af store grønne planter, blomster eller afklippede grene.
Overalt på de 198 kvadratmeter er naturen inviteret indenfor, enten i form af store grønne planter, blomster eller afklippede grene.
– Jeg kan virkelig genkende livssynet, hvor man accepterer, at alt har en forgængelighed og ikke behøver at være perfekt. I Japan kalder man det wabi-sabi, men for mig handler det om, at æstetik betyder at kunne se det smukke i det uperfekte. Jeg bryder mig ikke om iscenesættelse, når det kommer til indretning. Æstetik opstår for det meste spontant, siger Britt-Marie. Samme spontanitet skete under huskøbet, hvor funktionaliteten ved første øjekast var ved at ødelægge boligdrømmen.
I takt med at messingvasken bliver brugt, skifter den farve, ligesom bordpladen i linoleum er organisk og gennemgår en forandring over tid Den lille kande er fra Hasami Porcelain.
I takt med at messingvasken bliver brugt, skifter den farve, ligesom bordpladen i linoleum er organisk og gennemgår en forandring over tid Den lille kande er fra Hasami Porcelain.
– Selvom huset ikke umiddelbart var foreneligt med tre børn, havde det så meget andet at tilbyde. Der var ikke andet for, end at vi jo bare måtte tegne og bygge os ud af de udfordringer. Set i bakspejlet var det måske endda endnu et plus for mig. Jeg elsker at se tingene forandre sig og opleve, at det hele falder på plads til sidst, smiler Britt-Marie.
Gør som familien her, og brug brænde som et skulpturelt element på en udendørs væg.Det stilrene familiehjem er bygget op omkring det store køkkenalrum, og derfor har det været vigtigt for både Britt-Marie og Gustav, at rummet virker harmonisk med resten af husets udtryk. Køkkenet er bygget af en snedker. De dekorative lamper hedder Paris Au Mois d’Août og er købt i Dora.Med ombygningen af huset fra 1985 har Britt-Marie gjort op med tanken om den traditionelle rumfordeling og bl.a. etableret et arbejdsbord midt i stuen.Både Britt-Marie og Gustav er vilde med Galerie Maeght i Provence, og selvom træhuset i Holte var tomt, da de så det første gang, havde de alligevel en fornemmelse af at gå i et galleri.Sammen med træterrassen danner træhuset, tegnet af arkitekten Hans Aspöck i 1985, en fin samlet helhed på naturgrunden i Holte.I læsehjørnet i stuen står en Kaare Klint safari-stol og et bambusbord købt hos Beau Marché. Hanoi-lampen i loftet er fra Dora, og bordlampen af Christian Dell er købt på lauritz.comParret har valgt at bevare de oprindelige klinker, fordi de ikke fejlede noget og for at understrege nostalgien og husets stil. – Jeg synes, det er vigtigt, at man har respekt for tingene og ikke bare skifter ud, understreger Britt-Marie. Spisebordet i egetræ er af et ukendt mærke, og fletstolene er Wegners CH36. Desuden har parret Verner Pantons Bachelor Chair og en uro fra Fondation Maeght.I gangen, som fører ind til soveværelset, er et lille galleri af værker samlet gennem årene.Generelt har Britt-Marie haft stor respekt for det oprindelige hus og har derfor lagt et stort stykke arbejde i at bevare og forme det, som arkitekten gjorde tilbage i 1985. Både skabet, armaturet og bordpladen i marmor er fra det oprindelige badeværelse. Toilettasken er fra et japansk marked, og krukken er købt hos Rue Verte.Selv med højt til loftet skaber de mange forskellige flader og niveauer stadig intime og selvstændige rum og mulighed for at lege med kunsten på væggene.I soveværelset pynter den dekorative Monstera-plante ved hjørnevinduet, ligesom den sætter sit præg som en keramisk skulptur på væggen over de mange puder i sarte farver.
Gør som familien her, og brug brænde som et skulpturelt element på en udendørs væg.
Det stilrene familiehjem er bygget op omkring det store køkkenalrum, og derfor har det været vigtigt for både Britt-Marie og Gustav, at rummet virker harmonisk med resten af husets udtryk. Køkkenet er bygget af en snedker. De dekorative lamper hedder Paris Au Mois d’Août og er købt i Dora.
Med ombygningen af huset fra 1985 har Britt-Marie gjort op med tanken om den traditionelle rumfordeling og bl.a. etableret et arbejdsbord midt i stuen.
Både Britt-Marie og Gustav er vilde med Galerie Maeght i Provence, og selvom træhuset i Holte var tomt, da de så det første gang, havde de alligevel en fornemmelse af at gå i et galleri.
Sammen med træterrassen danner træhuset, tegnet af arkitekten Hans Aspöck i 1985, en fin samlet helhed på naturgrunden i Holte.
I læsehjørnet i stuen står en Kaare Klint safari-stol og et bambusbord købt hos Beau Marché. Hanoi-lampen i loftet er fra Dora, og bordlampen af Christian Dell er købt på lauritz.com
Parret har valgt at bevare de oprindelige klinker, fordi de ikke fejlede noget og for at understrege nostalgien og husets stil. – Jeg synes, det er vigtigt, at man har respekt for tingene og ikke bare skifter ud, understreger Britt-Marie. Spisebordet i egetræ er af et ukendt mærke, og fletstolene er Wegners CH36. Desuden har parret Verner Pantons Bachelor Chair og en uro fra Fondation Maeght.
I gangen, som fører ind til soveværelset, er et lille galleri af værker samlet gennem årene.
Generelt har Britt-Marie haft stor respekt for det oprindelige hus og har derfor lagt et stort stykke arbejde i at bevare og forme det, som arkitekten gjorde tilbage i 1985. Både skabet, armaturet og bordpladen i marmor er fra det oprindelige badeværelse. Toilettasken er fra et japansk marked, og krukken er købt hos Rue Verte.
Selv med højt til loftet skaber de mange forskellige flader og niveauer stadig intime og selvstændige rum og mulighed for at lege med kunsten på væggene.
I soveværelset pynter den dekorative Monstera-plante ved hjørnevinduet, ligesom den sætter sit præg som en keramisk skulptur på væggen over de mange puder i sarte farver.
Britt-Maries 3 bedste råd til dig, der skal bygge om
Hav respekt for de oprindelige tanker, der ligger bag huset, og opnå forandringer med netop dette som omdrejningspunkt.
Forbered dig på, at en ombygning kan være en svær disciplin, men at det ofte er mindre forandringer, som gør store forskelle.
Vær ikke bange for at male større flader som centrale vægge eller gulve, da det kan skabe en spændende atmosfære.
Hvem og hvor?
Hvem: Britt-Marie Hørsted Thyregod, 40, arkitektstuderende, manden Gustav, 39, og børnene Regitze, 6, Asger, 4, og Barbara, 1,5 år.
Hvad: Træhus på 198 kvadratmeter tegnet af arkitekten Hans Aspöck i 1985. Ombygget i 2016 efter tegninger af Britt-Marie.