Byhus i Nyboder

”Vores køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv"

I et idyllisk byhus fra 1849 har arkitektparret Mads Odgård og Mette Lyng Hansen indrettet sig med stram minimalisme og få, men nøje gennemtænkte farver og pyntegenstande.

Et helt byhus i seks etager. Udsigt til idylliske huse fra altanen mod den grønne gård med tilhørende gårdhave med udgang fra stueetagen. Og udsigt til Marmorkirken fra tagterrassen. En drøm for de fleste – også for arkitektparret Mads Odgård og Mette Lyng Hansen, der for 20 år siden købte huset af Københavns Kommune efter byfornyelsen. Tidligere rummede huset to lejligheder på hver etage, så stort set alle vægge blev revet ned for at få lys gennem rummene fra begge sider.

Det smukke byhus i Nyboder er bygget i 1849 og udgør nu rammerne for arkitektparret og deres søns hverdag og ikke mindst Mads’ arbejde, som de har helliget kælder og stueetage til.
Det smukke byhus i Nyboder er bygget i 1849 og udgør nu rammerne for arkitektparret og deres søns hverdag og ikke mindst Mads’ arbejde, som de har helliget kælder og stueetage til.
Det smukke byhus i Nyboder er bygget i 1849 og udgør nu rammerne for arkitektparret og deres søns hverdag og ikke mindst Mads’ arbejde, som de har helliget kælder og stueetage til.

Når man ser huset udefra, kan man forledes til at tro, at det hyggelige, gamle og skæve går igen indenfor, men det er ikke tilfældet.

Den sparsomme og stramme indretning vidner om, at her bor æstetikere og minimalister. Men det betyder ikke, at der ikke forandres i indretningen indimellem.

– Vores bolig er Mads’ værksted. Jeg ved aldrig, hvilket spisebord vi har, når jeg kommer hjem. Vi har haft alle former i de 20 år, vi har boet her, fortæller Mette.

Og der er en god grund til, at nye ting hele tiden finder vej ind i huset.

Etniske detaljer

Ud over at Mads elsker at prøve nye ting af, bærer huset også præg af, at hans virke er at formgive blandt andet interiør og belysning. Det er nemlig i hjemmet, at han tester proto- typer, inden det endelige resultat bliver godkendt. På den måde er det meste i indretningen tegnet af Mads, lige fra stole og borde til lamper, bestik og kander. En af de nyeste tilføjelser er hans design for Louis Poulsen, Above-pendlen, der spreder lys i hele boligen.

Det samme gør Arne Jacobsens AJ-lampe i alskens former, ligesom Le Corbusiers ikoniske lædermøbler med kromrør går igen som de eneste hvilemøbler i huset og dominerer både stuen og Mads’ kontor i nederste etage.

Arne Jacobsens AJlampe går igen i boligen ligesom rejseminder fra bl.a. Thailand.
Arne Jacobsens AJlampe går igen i boligen ligesom rejseminder fra bl.a. Thailand.
Arne Jacobsens AJlampe går igen i boligen ligesom rejseminder fra bl.a. Thailand.

– Jeg kan godt lide, at jeg har taget stilling til de design én gang og ikke behøver at gøre det igen. For eksempel er Le Corbusier-møblerne ikke en konkurrent til nogle af mine egne design, da jeg endnu ikke selv har tegnet en megafed hvilestol. Man sidder godt i dem, og da min kone ville have dem i stuen, købte jeg et sæt mere til mit kontor. Både de og AJ-lamperne larmer ikke op mod mine egne design, faktisk lægger min Abovependel sig i forlængelse af Arne Jacobsens design, siger Mads.

Som kontrast til den stramme minimalisme bryder etniske elementer som tæpper og puder fra Thailand, japanske sværd, indrammede buddhistmunkedragter og sengetæpper fra Mexico enkelheden og gør hjemmet personligt.

Midt i al minimalismen findes rejsefund, særligt fra Østen, som giver et blødt og personligt præg til boligen. Det ene natbord består af en kasse oven på en kiste, og netop kasser er en af Mads’ svagheder. Når han rejser, køber han gerne en kiste og fylder den med kasse inden i kasse.
Midt i al minimalismen findes rejsefund, særligt fra Østen, som giver et blødt og personligt præg til boligen. Det ene natbord består af en kasse oven på en kiste, og netop kasser er en af Mads’ svagheder. Når han rejser, køber han gerne en kiste og fylder den med kasse inden i kasse.
Midt i al minimalismen findes rejsefund, særligt fra Østen, som giver et blødt og personligt præg til boligen. Det ene natbord består af en kasse oven på en kiste, og netop kasser er en af Mads’ svagheder. Når han rejser, køber han gerne en kiste og fylder den med kasse inden i kasse.

– Mange ting i huset er hentet med hjem fra rejser gennem tiden og har hver især en betydning for os. Vi har særligt mange ting fra Chiang Mai i Nordthailand, hvor vores søn William er født. Men også de ting, jeg selv bygger og tegner, har en historie, som er vigtig for os. Jeg kan godt lide tanken om, at vores køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv. Da de skulle fældes, fik jeg lov til at fylde varevognen med stammer i bytte for to kasser øl, fortæller Mads.

Fra tagterrassen er der en smuk udsigt til Marmorkirken.
Første sal rummer køkken, spiseafdeling og dagligstue i ét stort rum. Her ses to af de design, der ikke er Mads’ egne, og som går igen på flere etager: Le Corbusiers ikoniske sofa og Arne Jacobsens AJ-lampe. Kasserne ved siden af sofaen er en lille del af en større samling, Mads har – han kalder sig selv ‘kasse-fetichist’.
På både første og anden etage er der udgang til en skøn altan ud til en grøn gård med udsigt til de omkring- liggende gamle huse.
Også indeni er køkkenskabene smukke, og selv her hersker Mads’ kærlighed til minimalisme og rene linjer. Glas, kopper og opbevaringsglas er designet af Mads selv for bl.a. Aida og Nuance.
Det smukke køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv.
I husets stueetage har Mads sit kontor og arbejdsrum, mens han i kælderen har sit værksted. Her hænger skitser, udkast og prototyper på de produkter, han er i gang med at udvikle.
Kræs for æstetikere. Arbejdsredskaberne og skitserne udgør dekorative elementer i sig selv.
 Alt er gennemtænkt og funktionelt i boligen, og den høje grad af æstetik og kompromisløshed gør, at der ikke er nogen halve løsninger. Et godt eksempel er badeværelsets eneste hylder, der er bygget ind i væggen.
Håndvasken er ligesom bordpladen på badeværelset i træ, og Vola-armaturet er indbygget i væggen.
Ved trappen op til gæsteværelset hænger to indrammede buddhistmunkedragter, som giver en smuk farve til det lyse rum. De går fint i spænd med skunken, bordet og trævasken, som Mads selv har bygget og gør det luksuriøst at være gæst i huset. Klapstolen er fra Ikea.
Der er givet adgang til lidt flere farver i soveværelset, bl.a. med sengetæppe og puder, der er syet af stof fra Chiang Mai i Thailand, der spiller flot sammen med de øvrige pust fra Østen, som er fundet på rejser. Over sengen hænger – ud over de uundgåelige AJ-lamper – et japansk sværd. Det er Mettes og stammer fra dengang, hun gik til japansk sværdfægtning i Frankrig.
Det store smukke skab i soveværelset er designet af Børge Mogensen og Grethe Meyer og er fundet på Dba.dk.
Fra tagterrassen er der en smuk udsigt til Marmorkirken.
Fra tagterrassen er der en smuk udsigt til Marmorkirken.
Første sal rummer køkken, spiseafdeling og dagligstue i ét stort rum. Her ses to af de design, der ikke er Mads’ egne, og som går igen på flere etager: Le Corbusiers ikoniske sofa og Arne Jacobsens AJ-lampe. Kasserne ved siden af sofaen er en lille del af en større samling, Mads har – han kalder sig selv ‘kasse-fetichist’.
Første sal rummer køkken, spiseafdeling og dagligstue i ét stort rum. Her ses to af de design, der ikke er Mads’ egne, og som går igen på flere etager: Le Corbusiers ikoniske sofa og Arne Jacobsens AJ-lampe. Kasserne ved siden af sofaen er en lille del af en større samling, Mads har – han kalder sig selv ‘kasse-fetichist’.
På både første og anden etage er der udgang til en skøn altan ud til en grøn gård med udsigt til de omkring- liggende gamle huse.
På både første og anden etage er der udgang til en skøn altan ud til en grøn gård med udsigt til de omkring- liggende gamle huse.
Også indeni er køkkenskabene smukke, og selv her hersker Mads’ kærlighed til minimalisme og rene linjer. Glas, kopper og opbevaringsglas er designet af Mads selv for bl.a. Aida og Nuance.
Også indeni er køkkenskabene smukke, og selv her hersker Mads’ kærlighed til minimalisme og rene linjer. Glas, kopper og opbevaringsglas er designet af Mads selv for bl.a. Aida og Nuance.
Det smukke køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv.
Det smukke køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv.
I husets stueetage har Mads sit kontor og arbejdsrum, mens han i kælderen har sit værksted. Her hænger skitser, udkast og prototyper på de produkter, han er i gang med at udvikle.
I husets stueetage har Mads sit kontor og arbejdsrum, mens han i kælderen har sit værksted. Her hænger skitser, udkast og prototyper på de produkter, han er i gang med at udvikle.
Kræs for æstetikere. Arbejdsredskaberne og skitserne udgør dekorative elementer i sig selv.
Kræs for æstetikere. Arbejdsredskaberne og skitserne udgør dekorative elementer i sig selv.
Alt er gennemtænkt og funktionelt i boligen, og den høje grad af æstetik og kompromisløshed gør, at der ikke er nogen halve løsninger. Et godt eksempel er badeværelsets eneste hylder, der er bygget ind i væggen.
Alt er gennemtænkt og funktionelt i boligen, og den høje grad af æstetik og kompromisløshed gør, at der ikke er nogen halve løsninger. Et godt eksempel er badeværelsets eneste hylder, der er bygget ind i væggen.
Håndvasken er ligesom bordpladen på badeværelset i træ, og Vola-armaturet er indbygget i væggen.
Håndvasken er ligesom bordpladen på badeværelset i træ, og Vola-armaturet er indbygget i væggen.
Ved trappen op til gæsteværelset hænger to indrammede buddhistmunkedragter, som giver en smuk farve til det lyse rum. De går fint i spænd med skunken, bordet og trævasken, som Mads selv har bygget og gør det luksuriøst at være gæst i huset. Klapstolen er fra Ikea.
Ved trappen op til gæsteværelset hænger to indrammede buddhistmunkedragter, som giver en smuk farve til det lyse rum. De går fint i spænd med skunken, bordet og trævasken, som Mads selv har bygget og gør det luksuriøst at være gæst i huset. Klapstolen er fra Ikea.
Der er givet adgang til lidt flere farver i soveværelset, bl.a. med sengetæppe og puder, der er syet af stof fra Chiang Mai i Thailand, der spiller flot sammen med de øvrige pust fra Østen, som er fundet på rejser. Over sengen hænger – ud over de uundgåelige AJ-lamper – et japansk sværd. Det er Mettes og stammer fra dengang, hun gik til japansk sværdfægtning i Frankrig.
Der er givet adgang til lidt flere farver i soveværelset, bl.a. med sengetæppe og puder, der er syet af stof fra Chiang Mai i Thailand, der spiller flot sammen med de øvrige pust fra Østen, som er fundet på rejser. Over sengen hænger – ud over de uundgåelige AJ-lamper – et japansk sværd. Det er Mettes og stammer fra dengang, hun gik til japansk sværdfægtning i Frankrig.
Det store smukke skab i soveværelset er designet af Børge Mogensen og Grethe Meyer og er fundet på Dba.dk.
Det store smukke skab i soveværelset er designet af Børge Mogensen og Grethe Meyer og er fundet på Dba.dk.

Hvem og hvor?

Hvem: Mads Odgård, arkitekt og formgiver, og Mette Lyng Hansen, arkitekt, og deres søn William.

Hvor: Helt byhus fra 1849 i Nyboder i indre København.