Effi Pingel er gået i sin svigermors fodspor: Hun var den sidste fleuriste i Danmark
Effi Pingel er noget så sjældent som fleuriste, eller professionel silkeblomst-skaber, og har sit eget værksted, hvor hun laver blomsterdekorationer til bl.a. teaterproduktioner og private opgaver.
Hvordan blev du fleuriste – et efterhånden sjældent erhverv?
Mit kendskab til blomsterverdenen fik jeg ved et tilfælde, da jeg mødte min daværende svigermor tilbage i 1995. Hun viste sig at være den sidste fleuriste i Danmark, og hun levede af at lave blomsterdekorationer til Det Kongelige Teater. Jeg blev straks inspireret og dykkede mere og mere ned i faget gennem årene. På opfordring af min svigermor rejste jeg til Paris, hvor jeg var så heldig at få arbejde hos Atelier Legeron, der laver silkeblomster og fjer- og perleaccessories til modehuse som Christian Louboutin, Dior, Galliano og Louis Vuitton.
Hvordan har dit arbejde med silkeblomsterne udviklet sig?
Fra tidligere kun at arbejde med blomsterudtryk i silke laver jeg i dag mange forskellige typer accessories i forskellige materialer, kunstinstallationer, særlige bestillingsopgaver til virksomheder og meget andet. For at kunne bevare kunsthåndværket er man nødt til at tænke nyt, afprøve materialer og eksperimentere med forskellige ideer. Jeg har eksperimenteret med alt fra sølv, messing og fjer til læder, perler, pels og meget andet.
Hvor finder du inspiration?
Naturen er selvfølgelig en inspirationskilde, men det kan også være materialer, der vækker nye ideer eller flotte kontraster. F.eks. kan sammensætningen af et transparent materiale med et helt tætvævet materiale skabe et meget levende udtryk i en blomst.
Hvilken opgave husker du som noget særligt?
Jeg ser det altid som en spændende udfordring at blive kastet ud i noget, jeg aldrig har prøvet før. Det gør, at jeg rykker mig rigtig meget, da jeg er nødsaget til at tænke i nye baner. Det var især sjovt at lave julebord for Royal Copenhagen i 2018, da der skulle skabes et helt specielt univers.
Hvad er dit næste store projekt?
Lige nu arbejder jeg på Det Kongelige Teater, indtil jeg går på barsel. Desuden skal jeg lave et sidste haute couture projekt i samarbejde med Kopenhagen Fur. Et spændende projekt, som jo desværre også bliver afslutningen på et samarbejde med nogle helt fantastiske håndværkere, der nok er tvunget til at se ind i en fremtid med mindre pels i fokus.
Hvordan har du indrettet dit værksted?
Jeg deler mit værksted med tre andre kunsthåndværkere i et baghus på Frederiksberg. Det betyder meget for mig at have et sted, hvor jeg kan koble fra og dykke helt ned i de ting, jeg nu skal arbejde med. En arbejdsboble hvor man kan være fri til at lave lige det, man har lyst til, og hvor det kun er en selv, der sætter grænser.