En ulykkelig forelskelse førte Elisabeth til Mexico City – nu er det her, hun føler sig mest hjemme
I Mexico City både bor og arbejder danske Elisabeth Johs omgivet af de kunstværker, som hun lever af at samle, sælge og anbefale – og ofte også de kunstnere, der skaber dem. Hendes hus er nemlig både galleri, atelier og kreativt mødested, og så er det der, hun føler sig mest hjemme.
En dybfølt passion for kunst. Det er drivkraften for den danske gallerist og kurator Elisabeth Johs, der ejer og driver galleriet JO-HS i Mexico City i et hus tegnet og opført af den verdenskendte mexicanske arkitekt Carlos Herrera.
Men hvor kærligheden til kunsten og det deraf følgende valg af profession gav sig selv, var hendes vej til huset i Mexico City, der i dag er hendes hjem, anderledes tilfældig.
“Jeg besøgte Mexico City sammen med min daværende kæreste under pandemien, hvor vi fandt huset. I sommeren 2021 besluttede vi os for at flytte hertil sammen for at starte et galleri og artist residency. Desværre endte det med, at min kæreste ikke dukkede op. Når jeg ser tilbage, er det et mirakel, at han ikke kom,” fortæller Elisabeth Johs om de omstændigheder, der viste vejen til hendes nuværende liv.
At hun kunne overtage huset, som blev opført i 1969, var endnu et lykketræf. Det stod tomt og ubeboeligt, efter arkitekten Carlos Herrera og hans firma havde forladt det og fundet andre lokaler, og Elisabeth Johs fik lov til at leje det. Foran hende lå imidlertid en større istandsættelse, før både hun selv og drømmen om et galleri kunne flytte ind.
“Huset, der siden 60’erne havde fungeret som Carlos Herreras kontor og tegnestue, talte til mig og inspirerede mig til at følge en bestemt retning, da jeg renoverede og havde mulighed for at påtage mig rollen som arkitekt på projektet,” forklarer Elisabeth Johs, der er uddannet i bl.a. kunsthistorie og har arbejdet med kunst det meste af sit voksenliv så forskellige steder som London, Basel og New York.
“Rummenes modernistiske elementer skulle bevares, bl.a. loftshøjden og dagslyset, der strømmer ind og gør dem oplagte til fremvisning af moderne kunst,” siger Elisabeth Johs.
I dag fungerer huset, der ligger blot et stenkast fra Mexico Citys store park, Chapultepec, som en smuk hybrid mellem privat hjem, galleri og samlingssted for kunstnere, der kan komme og arbejde, bo og finde fokus i rolige omgivelser.
De 500 beboelige kvadratmeter er omkranset af en frodig have, og inden døre er der indrettet med en unik blanding af kunst og design, som både sender en hilsen til Elisabeth Johs skandinaviske rødder, er påvirket af den lokale, mexicanske designarv og desuden inspireret af den mexicanske arkitekt og modernist, Luis Barragán. Men overalt er det alligevel kunsten, der spiller hovedrollen.
“Der er kunst i samtlige rum. Nogle værker er af lokale og internationale kunstnere, vi arbejder sammen med, og andet stammer fra min egen samling. Ideen med indretningen er bl.a., at der ikke er så klare skillelinjer mellem det private og det offentlige,” lyder det fra Elisabeth Johs.
Grundplanen passer perfekt til husets mange funktioner, så der trods de flydende grænser alligevel er områder, som bedst bruges til bestemte formål.
“Jeg bor selv på øverste etage, hvor jeg også har mit kontor. Garagerne og gården fungerer som atelier for de internationale kunstnere, der bor her for at få ro og inspiration til at skabe nye værker, mens underetagen fortrinsvis bruges som galleri og desuden rummer et fælles køkken, hvor vi laver mad og spiser sammen,” fortæller Elisabeth Johs, og fremhæver netop køkkenet som husets bankende hjerte.
“Jeg elsker det! Det er ikke hver dag, man midt i et galleri finder et fuldt funktionsdygtigt køkken, men det er den måde, jeg gør tingene på. Køkkenet er rummets centrum, hvilket passer mig fint, for jeg elsker at få besøg og samle mennesker omkring et måltid – både lokale og tilrejsende,” siger hun og tilføjer:
“Det var også mit første forsøg udi design af et funktionelt rum, og eftersom jeg ikke havde en arkitekt tilknyttet, var jeg undervejs nødt til også at lære en masse om at føre elektricitet og vand. Inspirationen kom fra japansk arkitektur og den enkelthed, man finder her, så jeg bevarede rummets originale trækonstruktioner og tilføjede kun et stort bord, stole og bænke.”
Husets beliggenhed i kvarteret San Miguel Chapultepec bidrager også til charmen og forekommer at være perfekt til netop dets dobbelte funktion som galleri og midlertidig bolig for arbejdende kunstnere, fordi – som Elisabeth siger – “området i forvejen er fuldt af gallerier og værksteder.”
“Naboerne er bl.a. de anerkendte, lokale gallerier Kurimanzutto og Labor Gallery, der er toneangivende på kunstscenen her. Vi bor dør om dør med blandt andre den amerikanske kunstner og designer Brian Thoreen og avangardisten Thomas Glassford, som især arbejder med skulpturer.
Huset ligger desuden tæt på parken, i nærheden af nogle af byens bedste restauranter, og kvarteret har tiltrukket byens kreative miljø. Det gør mig utrolig glad for at bo og arbejde netop her.”