Elisabeth Johs bolig Mexico

En ulykkelig forelskelse førte Elisabeth til Mexico City – nu er det her, hun føler sig mest hjemme

I Mexico City både bor og arbejder danske Elisabeth Johs omgivet af de kunstværker, som hun lever af at samle, sælge og anbefale – og ofte også de kunstnere, der skaber dem. Hendes hus er nemlig både galleri, atelier og kreativt mødested, og så er det der, hun føler sig mest hjemme.

En dybfølt passion for kunst. Det er drivkraften for den danske gallerist og kurator Elisabeth Johs, der ejer og driver galleriet JO-HS i Mexico City i et hus tegnet og opført af den verdenskendte mexicanske arkitekt Carlos Herrera.

Men hvor kærligheden til kunsten og det deraf følgende valg af profession gav sig selv, var hendes vej til huset i Mexico City, der i dag er hendes hjem, anderledes tilfældig.

“Jeg besøgte Mexico City sammen med min daværende kæreste under pandemien, hvor vi fandt huset. I sommeren 2021 besluttede vi os for at flytte hertil sammen for at starte et galleri og artist residency. Desværre endte det med, at min kæreste ikke dukkede op. Når jeg ser tilbage, er det et mirakel, at han ikke kom,” fortæller Elisabeth Johs om de omstændigheder, der viste vejen til hendes nuværende liv.

At hun kunne overtage huset, som blev opført i 1969, var endnu et lykketræf. Det stod tomt og ubeboeligt, efter arkitekten Carlos Herrera og hans firma havde forladt det og fundet andre lokaler, og Elisabeth Johs fik lov til at leje det. Foran hende lå imidlertid en større istandsættelse, før både hun selv og drømmen om et galleri kunne flytte ind.

Elisabeth Johs bolig6.jpg
Elisabeth Johs har istandsat den mexicanske arkitekt Carlos Herreras forhenværende tegnestue og hovedkvarter, som havde fået lov at forfalde, men som i dag fungerer perfekt som både bolig, galleri og atelier for de kunstnere, der bosætter sig i huset i perioder. Maleriet er af amerikanske Gordon Winarick, som arbejder som både billedkunstner og filmskaber.
Elisabeth Johs bolig3.jpg
Den helt enkle og næsten spartanske indretning gør plads til, at man for alvor kan fordybe sig i kunsten – her et værk over spisepladsen i køkkenet af den venezuelanske tekstilkunstner Cassandra Mayela, der bor og arbejder i New York. Møblerne er designet af Elisabeth Johs selv.
Elisabeth Johs bolig7.jpg
Husets indgang gemmer sig bag en stor gitterport af jern, der er omkranset af tæt bevoksning, som giver en forsmag på Elisabeth Johs’ forkærlighed for planter både ude og inde.

“Huset, der siden 60’erne havde fungeret som Carlos Herreras kontor og tegnestue, talte til mig og inspirerede mig til at følge en bestemt retning, da jeg renoverede og havde mulighed for at påtage mig rollen som arkitekt på projektet,” forklarer Elisabeth Johs, der er uddannet i bl.a. kunsthistorie og har arbejdet med kunst det meste af sit voksenliv så forskellige steder som London, Basel og New York.

Elisabeth Johs’ guide til Mexico City

Hvor spiser du allerbedst?

“Restauranten Makan er min personlige favorit. Stedets to kokke, Maryann fra Singapore og Mario fra Mexico, mødtes, da de arbejdede sammen på en restaurant og har nu fundet sammen om at kombinere mexicanske råvarer med smage fra Singapore – midt i Mexico City.”

@makanmx_

Hvor skal man lede efter sit næste kunstkøb?

“Hvis ikke jeg skal anbefale mit eget galleri, så elsker jeg selv at gå på opdagelse hos Masa Galería, hvor man finder en blanding af kunst og design med et kunstnerisk islæt. Jeg holder også af at komme hos Kurimanzutto, der også ligger i New York, og på Galería Mascoto, som repræsenterer kunstnere som unge franske Marie Hazard og amerikanske William Anastasi.”

Mmaassaa.com, Kurimanzutto.com, Galeriamascota.com

Hvor drikker du byens bedste kaffe?

“På det lille fransk-inspirerede bageri ved navn Saint. Fantastisk brød, croissanter og kaffe – ganske enkelt!”

@saintpanaderia

Hvor ligger byens smukkeste bygning?

“Alle bygningerne i Roma-kvarteret er helt fantastiske. At gå rundt dér er som at blive taget tilbage i tiden. Det er her, man finder de gamle huse, hvor fine mexicanske familier boede. Kig indenfor på restauranten Rosetta, hvor du kan opleve, hvordan de er indrettet.”

Rosetta.com.mx

Hvor shopper du godt og billigt?

“Vintage-markedet Lagunilla er oplagt. Skal man købe ind til middag, skal man i stedet vælge det økologiske madmarked Mercado 100, som er åbent hver søndag.”

Mercadoel100.org

Hvad er byens største overraskelse?

“Midt i byen, på The Mercado Abelardo Rodríguez, er der et skjult vægmaleri, som stammer fra 1936, hvor den japansk-amerikanske kunstner og designer Isamu Noguchi kom til Mexico for at male sammen med Diego Rivera, der var gift med Frida Kahlo. Det endte med, at han havde en affære med Frida, og det gik helt galt, men tilbage står i det mindste et fantastisk vægmaleri af Isamu Noguchi.”

“Rummenes modernistiske elementer skulle bevares, bl.a. loftshøjden og dagslyset, der strømmer ind og gør dem oplagte til fremvisning af moderne kunst,” siger Elisabeth Johs.

I dag fungerer huset, der ligger blot et stenkast fra Mexico Citys store park, Chapultepec, som en smuk hybrid mellem privat hjem, galleri og samlingssted for kunstnere, der kan komme og arbejde, bo og finde fokus i rolige omgivelser.

De 500 beboelige kvadratmeter er omkranset af en frodig have, og inden døre er der indrettet med en unik blanding af kunst og design, som både sender en hilsen til Elisabeth Johs skandinaviske rødder, er påvirket af den lokale, mexicanske designarv og desuden inspireret af den mexicanske arkitekt og modernist, Luis Barragán. Men overalt er det alligevel kunsten, der spiller hovedrollen.

Elisabeth Johs bolig5.jpg
Bygningens oprindelige loftsbjælker blev bevaret, så de også i dag står frem i råt træ, der giver en smuk kontrast til de lyse vægge. I stuen hænger et værk af Melissa Rios, og loungestolen er designet af franske Pierre Paulin i 1975 og produceres af danske Gubi.
Elisabeth Johs bolig4.jpg
En af husets stuer er åbnet op, så man kan se direkte ind på etagen ovenover, hvor der står et arbejdsbord. Elisabeth Johs har selv udtænkt sofaen, som hun har givet voluminøse puder iført et ternet betræk. Stolen af træ er af tyske Rainer Daumiller og loungestolen er af franske Pierre Paulin – begge dele produceres i dag af Gubi. Den hvide pendel er en dansk klassiker, nemlig den ikoniske PH Lampe fra 1958.
Elisabeth Johs bolig2.jpg
Elisabeth Johs bolig9.jpg
Køkkenet er bygget af massive træelementer og er af eget design. Det var en særlig udfordring, fordi Elisabeth Johs ikke kun skulle forholde sig til det visuelle, men også alt det praktiske, der handlede om rør og elektricitet. Kunstværket på bagvæggen er af britiske Gabriela Maskrey, som bor og arbejder i Lima.

“Der er kunst i samtlige rum. Nogle værker er af lokale og internationale kunstnere, vi arbejder sammen med, og andet stammer fra min egen samling. Ideen med indretningen er bl.a., at der ikke er så klare skillelinjer mellem det private og det offentlige,” lyder det fra Elisabeth Johs.

Grundplanen passer perfekt til husets mange funktioner, så der trods de flydende grænser alligevel er områder, som bedst bruges til bestemte formål.

“Jeg bor selv på øverste etage, hvor jeg også har mit kontor. Garagerne og gården fungerer som atelier for de internationale kunstnere, der bor her for at få ro og inspiration til at skabe nye værker, mens underetagen fortrinsvis bruges som galleri og desuden rummer et fælles køkken, hvor vi laver mad og spiser sammen,” fortæller Elisabeth Johs, og fremhæver netop køkkenet som husets bankende hjerte.

“Jeg elsker det! Det er ikke hver dag, man midt i et galleri finder et fuldt funktionsdygtigt køkken, men det er den måde, jeg gør tingene på. Køkkenet er rummets centrum, hvilket passer mig fint, for jeg elsker at få besøg og samle mennesker omkring et måltid – både lokale og tilrejsende,” siger hun og tilføjer:

“Det var også mit første forsøg udi design af et funktionelt rum, og eftersom jeg ikke havde en arkitekt tilknyttet, var jeg undervejs nødt til også at lære en masse om at føre elektricitet og vand. Inspirationen kom fra japansk arkitektur og den enkelthed, man finder her, så jeg bevarede rummets originale trækonstruktioner og tilføjede kun et stort bord, stole og bænke.”

Husets beliggenhed i kvarteret San Miguel Chapultepec bidrager også til charmen og forekommer at være perfekt til netop dets dobbelte funktion som galleri og midlertidig bolig for arbejdende kunstnere, fordi – som Elisabeth siger – “området i forvejen er fuldt af gallerier og værksteder.”

“Naboerne er bl.a. de anerkendte, lokale gallerier Kurimanzutto og Labor Gallery, der er toneangivende på kunstscenen her. Vi bor dør om dør med blandt andre den amerikanske kunstner og designer Brian Thoreen og avangardisten Thomas Glassford, som især arbejder med skulpturer.

Huset ligger desuden tæt på parken, i nærheden af nogle af byens bedste restauranter, og kvarteret har tiltrukket byens kreative miljø. Det gør mig utrolig glad for at bo og arbejde netop her.”

Elisabeth Johs bolig10.jpg
Elisabeth Johs kom til Mexico City ved et tilfælde, men blev hængende og har i dag skabt et galleri.
Elisabeth Johs bolig8.jpg
Huset rummer en række værksteder, hvor kunstnere kan flytte midlertidigt ind og være produktive samtidig med, at de bor under samme tag.
Elisabeth Johs bolig1.jpg
Et figurativt værk af mexicanske Floria Gonzalez er det første, man møder, når man træder ind på betongulvet i stueetagens galleri. Husets oprindelige materialer og farver er bevaret, og de hvide vægge og robuste vinduesrammer i træ skaber et roligt bagtæppe for kunsten.
Elisabeth Johs bolig11.jpg
Det store, farvestrålende oliemaleri (tv.) er af unge, amerikanske Demitrius Omphroy, der har en baggrund som fodboldspiller, men i dag fortrinsvis arbejder som billedkunstner. Rummets to øvrige billeder er af den amerikanske konceptkunstner Neil Hamamoto og har titlen Bodega Paintings, og stolen af tyske Rainer Daumiller produceres af Gubi.

JO-HS Gallery

Danske Elisabeth Johs er uddannet fra University of the Arts London og Sotheby’s Institute i New York.

Hun har arbejdet på galleriet Gagosian i Basel i Schweiz og hos den italienske kunsthandler Massimo De Carlo og har kurateret udstillinger i bl.a. New York.

I dag driver hun JO-HS, der både er hendes hjem og hendes arbejdsplads, og ud over at huse et galleri tilbyder ophold i stedets atelier til arbejdende kunstnere.

Galleriet har seks udstillinger om året – både solo- og gruppeudstillinger – enten kurateret af Elisabeth Johs selv eller af skiftene gæstekuratorer og ofte med deltagelse af en af de kunstnere, der har afsluttet et længerevarende ophold i husets atelier.

Huset på 500 kvadratmeter er tegnet af den mexicanske arkitekt af Carlos Herrera og opført i 1969, hvorefter han i en årrække selv brugte det som bolig og tegnestue.