Har du svært ved at rydde op? Her er guiden til alle rodehoveder
Mange tror, at de er de eneste, der roder. Men det er et helt almindeligt problem, der kan gøres noget ved det, siger oprydningsekspert Caroline Eriksson, som her guider alle os rodehoveder til at få styr på bunkerne og de overfyldte skabe.
I løbet af livet akkumulerer vi flere og flere ting. Klædeskabet bliver fyldt med favoritter, der ikke længere passer. Vi beholder gaver, vi egentlig ikke har brug for eller bryder os om, da det føles hjerteløst at skille sig af med dem. Og arvestykker, som også kan omfatte mange generationers samleri, kan vi ikke få os til at smide væk. Resultat: Bunkerne hober sig op, og overblikket forsvinder.
"Den mest almindelige følelse hos dem, der kontakter mig, er, at de føler sig overvældede af rodet og faktisk ikke ved, hvor de skal begynde," fortæller organiseringskonsulent Caroline Eriksson.
Det at have mange ting er et almindeligt problem, og forskellige årsager kan have ført en derhen, hvor tingene bogstaveligt talt er vokset en over hovedet. Nogle er fx blevet skilt og har byttet et større hus ud med en mindre lejlighed.
"Andre klienter har været syge eller følt sig udmattede, hvilket har fået rodet til at hobe sig op. Når man er der, tager det også energi at føle sig mislykket, for man tror ofte, at man er den eneste med så megen uorden. Men det er en helt almindelig udfordring, som der kan gøres noget ved," forsikrer Caroline Eriksson, der har specialiseret sig i den såkaldte Konmari-metode, som har fået sit navn efter den verdenskendte japanske organiseringsekspert Marie Kondo.
"En meget almindelig opfattelse er, at man primært ser andres rolle i den uorden, man har derhjemme. Man kan derfor føle, at der ikke er nogen idé i at rydde op, fordi andre alligevel vil rode det til igen. Og så sker der ingenting. Men når du peger på en anden, peger resten af håndens fingre på dig selv. Derfor er det altid en god idé at fokusere på sig selv først og starte sin egen oprydning. Min erfaring er, at det siden ”smitter”, og at de personer, man bor sammen med, bliver inspirerede til også at rydde op," siger Caroline Eriksson.
En kategori ad gangen
En anden almindelig fejl er at forsøge at rydde op i et rum ad gangen. Det kan måske fungere for dig, og i så fald skal du selvfølgelig fortsætte, men det særlige ved Konmari-metoden er, at den deler ting op i kategorier. Alt tøj, alle køkkenredskaber, alt værktøj, alle kuglepenne osv. placeres derfor i hver sin bunke.
"Så ser man tydeligere, hvor meget man faktisk har af hver kategori, og den opdagelse bliver en del af processen. Har jeg brug for ti øloplukkere eller hundrede kuglepenne?"
"Vi arbejder også terapeutisk ved at tale om, hvorfor det er svært at rydde op i tingene. Mange af mine klienter har for eksempel en nedarvet programmering fra tidligere generationer, der oplevede krig og sult. Hjernen har ikke fulgt med til i dag, hvor vi lever i et overflodssamfund. Vi taler også meget om selvtillid. At man skal forsøge at stole på, at man faktisk vil kunne løse det, hvis man i fremtiden for eksempel behøver store samlinger af stegepander," siger Caroline Eriksson.
Netop tillid til ens egen evne spiller også en vigtig rolle, når det handler om ting, der gemmes, fordi der er knyttet et dejlig minde til dem. Men har du virkelig brug for dem for at huske?
"Du kan gemme, præcis hvad du selv ønsker, og hvad du holder af. Men tro på, at du stadig har mindet, uanset hvad. Du behøver ikke fysisk at have en genstand for at huske en person, du har mistet," siger Caroline Eriksson.