Heidi Hofmann viser sin bolig frem

Se, hvor smukt kvinden bag Hofmann Copenhagen bor

I en bolig fra 1961, tegnet af arkitekt Mogens Lassen, bor designer og stifter af det danske tøjmærke Hofmann Copenhagen, Heidi Hofmann, hendes mand Claus Robenhagen, der er kunsthandler hos Lisson Gallery i London og New York, og deres lille datter Maude. De har indrettet sig med loppe- og auktionsfund, designklenodier, kunst og respekt for husets sjæl.

Beskriv dit hjem?

– Vores hjem er fyldt med ting, der har en historie. Jeg skal kunne gå på opdagelse i det. Jeg elsker farver og alt, der er quirky, og det afspejler sig i både mit hjem og i mit brand, Hofmann Copenhagen. Det stilrene er bare ikke mig.

Togo-sofaen af Michel Ducaroy for Ligne Roset sidder man godt i, og bordet af Paolo Piva er købt på auktion. Verner Panton-stolen er fundet i en vintagebutik og ombetrukket, tæppet er fra Ferm Living og speciallavet, og kunstværket af Jonathan Monk er en gave fra kunstneren. Lyserkronen er designet af Emil Stejnar i 70’erne. Foto: Brian Buchard
Taburetten er ombetrukket med stof fra Missoni, og skoene er fra Malone Souliers. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Togo-sofaen af Michel Ducaroy for Ligne Roset sidder man godt i, og bordet af Paolo Piva er købt på auktion. Verner Panton-stolen er fundet i en vintagebutik og ombetrukket, tæppet er fra Ferm Living og speciallavet, og kunstværket af Jonathan Monk er en gave fra kunstneren. Lyserkronen er designet af Emil Stejnar i 70’erne. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Taburetten er ombetrukket med stof fra Missoni, og skoene er fra Malone Souliers. Foto: Brian Buchard

Hvad skal der til for, at du føler dig hjemme?

– Jeg kan slå mig ned alle steder, så længe jeg har min mand og mit barn. Men mit hjem må for alt i verden ikke være så klinisk, at man ikke kan se, at der bor nogen. Det er ting og sager, der gør, at jeg føler mig hjemme.

Hvad er dit yndlingsrum i huset?

– Køkkenet. Det er unikt, at der i et hus fra 60’erne er lavet et samtalekøkken, og det er så dejligt. At vi kan tale sammen, tage en lur på sofaen, sidde i gyngestolen og lave mad, mens vores datter ligger på sit aktivitetstæppe.

Værket, der ligner en vimpel, af Daniel Buren, der også står bag de stribede søjler i Palais Royal i Paris, er en del af et større værk. Billedet er af David Shrigley. Foto: Brian Buchard
I køkkenet, som er familiens yndlingsrum, kan man både snakke, sove og spise. Glasbordet er designet af Vico Magistretti og stolene af Charlotte Perriand. Reolen fulgte med huset. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Værket, der ligner en vimpel, af Daniel Buren, der også står bag de stribede søjler i Palais Royal i Paris, er en del af et større værk. Billedet er af David Shrigley. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
I køkkenet, som er familiens yndlingsrum, kan man både snakke, sove og spise. Glasbordet er designet af Vico Magistretti og stolene af Charlotte Perriand. Reolen fulgte med huset. Foto: Brian Buchard

Hvad er din seneste investering til boligen?

– Værket i stuen, der ligner en vimpel. Det er af kunstneren Daniel Buren, der også står bag de stribede søjler i Palais Royal i Paris. Min mand har arbejdet med ham, og værket er en del af et større kunstværk, som du køber et lille stykke af. Det er lidt sjovt, fordi du får besked om, hvor mange cm fra gulvet og væggen det skal placeres, så det passer placeringsmæssigt med resten af værkets dele.

Hvad er det næste, du skal anskaffe dig?

– Jeg holder skarpt øje med finske gulvlamper fra 70’erne på diverse auktioner. Der er noget helt unikt over formgivningen på dem, og så er de stadig lidt uopdagede, hvilket jeg godt kan lide.

Over bordet af Eero Saarinen lyser lampe af Jean Prouvé fra 60’erne. Stolene fra Thonet er fundet på auktioner, og Vasen er fra Svenskt Tenn. Heidis mand. Claus .sælger kunst, og samlingen på væggen er en blanding af gaver fra kunstnere, de kender privat, og værker, de har samlet gennem tiden. Foto: Brian Buchard
Lamperne er fra Le Corbusier. Både spejl og skammel er købt på auktion, og skamlen er ombetrukket med uld fra det Milano-baserede stofmekka Dedar. Tasken fra Mark Cross bliver brugt hver eneste dag og er en gave fra Heidis mand, og støvlerne er fra Proenza Schouler. Foto: Brian Buchard
Vaser fundet på rejser i Frankrig og Mexico. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Over bordet af Eero Saarinen lyser lampe af Jean Prouvé fra 60’erne. Stolene fra Thonet er fundet på auktioner, og Vasen er fra Svenskt Tenn. Heidis mand. Claus .sælger kunst, og samlingen på væggen er en blanding af gaver fra kunstnere, de kender privat, og værker, de har samlet gennem tiden. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Lamperne er fra Le Corbusier. Både spejl og skammel er købt på auktion, og skamlen er ombetrukket med uld fra det Milano-baserede stofmekka Dedar. Tasken fra Mark Cross bliver brugt hver eneste dag og er en gave fra Heidis mand, og støvlerne er fra Proenza Schouler. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Vaser fundet på rejser i Frankrig og Mexico. Foto: Brian Buchard

Hvad er dit yndlingsmøbel?

– Vores to Togo-sofaer designet af Michel Ducaroy for Ligne Roset. Formgivningen er enkel, selv om de har et vildt udtryk, og så er de meget behagelige. Det er svært at finde en flot sofa, men de her kan virkelig noget.

Hvad inspirerer dig til din indretning?

– Både min mand og jeg arbejder med design og kunst og rejser meget med vores job, og det er meget inspirerende.

Glaslysestagerne fra finske Iittala har fulgt Heidi i 15 år. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Glaslysestagerne fra finske Iittala har fulgt Heidi i 15 år. Foto: Brian Buchard

Hvor køber du møbler og nips?

– Jeg bruger meget tid på auktioner. Bruun Rasmussen Kunstauktioner har mange gode ting, og så søger vi også meget på tyske og finske auktionssider. Ellers finder jeg småting på loppemarkeder og på rejser.

Hvad er dit bedste indretningstip?

– Det er vigtigt, at mit hjem afspejler min personlighed. Om det er arvestykker, loppefund eller noget, jeg har ledt længe efter på auktioner, skal man kunne fornemme, hvem der bor her. Et hjem skal være fyldt med minder, rejser og familieklenodier.

Sminkebordet i palisandertræ fra Aksel Kjersgaard er købt på auktion, tæppet fra Ferm Living er speciallavet, og stolen er fundet i en vintagebutik i London. Foto: Brian Buchard
Gyngehesten var en gave til datteren Maudes barnedåb og er så mør, at den kun er til pynt. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Sminkebordet i palisandertræ fra Aksel Kjersgaard er købt på auktion, tæppet fra Ferm Living er speciallavet, og stolen er fundet i en vintagebutik i London. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Gyngehesten var en gave til datteren Maudes barnedåb og er så mør, at den kun er til pynt. Foto: Brian Buchard

Har du altid vidst, at du ville være designer?

– Nej, slet ikke. Jeg var ikke god til at tegne som barn, men jeg begyndte at danse og designede og syede altid mine egne dragter eller bestilte dem hos min mor. Jeg blev ikke meget bedre til at tegne, men jeg har altid kunnet formidle mine ideer. Jeg søgte ind i på Designskolen Kolding, kom ind og har været hos Day, Chloé i Paris under Phoebe Philo, Malene Birger og en masse andre steder, før jeg startede mit eget mærke, Hofmann Copenhagen, i 2011.

Soveværelset har hvælvet loft, sengen er af Ilse Crawford, lamperne købt i Gubi, og sengetæppet og puderne er syet af et stykke stof fra Kasakhstan. Foto: Brian Buchard
Det smukke gardin er syet af stof fra Dedar, og morgenkåben fra Olivia von Halle købt hos Holly Golightly. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Soveværelset har hvælvet loft, sengen er af Ilse Crawford, lamperne købt i Gubi, og sengetæppet og puderne er syet af et stykke stof fra Kasakhstan. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Det smukke gardin er syet af stof fra Dedar, og morgenkåben fra Olivia von Halle købt hos Holly Golightly. Foto: Brian Buchard

Hvad er din designfilosofi?

– Jeg vil gerne designe klassisk tøj med personlighed. De former, jeg arbejder ud fra, er ret enkle, og derefter tilfører jeg personlighed som detaljer, vilde farvesammensætninger og mønstre, som jeg selv tegner. Jeg er meget inspireret af vintagetøj, og mit arkiv er efterhånden ret stort.

– Jeg vil gerne designe tøj, der kan være i skabet i flere år, og selv om min designæstetik er ret farveglad og langt fra helt klassisk, holder jeg mig hele tiden for øje, at mit design skal være langtidsholdbart. Når vi fx laver patchworkkjoler, bruger vi bl.a. materialer fra tidligere sæsoner, så vi får brugt metervarerne og undgår for meget spild.

Heidi Hofmann designer feminine kjoler og har et skab fyldt med dem. Foto: Brian Buchard
Hofmann bolig
Heidi Hofmann designer feminine kjoler og har et skab fyldt med dem. Foto: Brian Buchard

Hvad finder man meget af i din garderobe?

– Jeg går altid i kjoler, det klæder mig bare bedst. Og kan man have for mange sko? Og farver? Og så har jeg altid været vild med vintage.

Hvem er din yndlingsdesigner?

– Hvis jeg ikke er klædt i Hofmann Copenhagen, kan jeg godt lide alt fra Céline under Phoebe Philo. Fordi jeg selv designer spraglet og farverigt, bliver jeg tiltrukket af mere klassisk og enkelt design.