Glaskunstner Nina Nørgaards designs skal helst være feminine, funktionelle og organiske
Fra barnsben har glaskunstneren Nina Nørgaard, 34, været tryllebundet af det alsidige materiale, der har givet hende mulighed for at forme sine fantasier til virkelighed. Vi har besøgt hende hjemme på husbåden, hvor hun bor med sin mand og sine børn, og i atelieret på Holmegaard Værk, der er et rent eventyrland.
Hvordan startede din kærlighed til glas?
“Jeg blev forelsket i materialet, da jeg var fem og gammel, og min tante tog mig under vingen på Bornholm, hvor hun er glaskunstner. Jeg er uddannet glaspuster fra Kosta Glasskola i Sverige. Før det gik jeg på atelierskolen Jules Romain i Paris. I årene 2005-2011 boede jeg i Frankrig, Sverige og USA, og både før og efter min studietid arbejdede jeg som assistent for danske, franske, italienske og amerikanske kunstnere.”
Hvordan er glas at arbejde med?
“Fantastisk! Det er et vildt materiale, der stadig vækker min nysgerrighed efter så mange år.”
Hvordan vil du beskrive dit design?
“Det er feminint, funktionelt og organisk med en stor kærlighed til materialet og detaljen.”
Hvilke farver gør du brug af?
“Da jeg var barn, var det 90’er-farver, jeg blev rullet ind i. Efter jeg selv lærte at mestre materialet, har jeg arbejdet meget i klart ufarvet glas. Men de seneste år er jeg begyndt at bruge farver. I starten var det transparente som rosa, hvid, sort og rav, men jeg har også haft en blå, brun og grøn periode. Jeg kan godt lide det klare glas, fordi jeg kan se alle fejl og det derfor udfordrer mig til at ramme teknik og design perfekt. Så stort set alle mine design bliver lavet i klart glas, inden jeg beslutter mig for det endelige farvevalg. Jeg er også blevet mere vild med at lave mønstre i glasset og holder meget af italiensk glas, så nogle af mine værker henter også teknik fra det.”
Og hvad med formerne?
“Jeg tror, mine former stammer fra min opvækst ved havet i Danmark, landskabet og farverne. Jeg føler mig helt i zen, når jeg besøger min barndoms strand og skov ved Kystvejen i Kalundborg. Den natur, tror jeg, har påvirket mig meget. At bo og leve blandt alle de danske møbelkunstklassikere, som mine forældre arvede fra mine bedsteforældre, har også haft betydning.”
Hvad og hvem inspirerer dig?
“Mennesker, dygtige kunstnere og stærke personligheder, særligt kvinder, historier og møder inspirerer mig meget. Jeg har altid haft en vild fantasi, jeg er en drømmer, og når jeg hører menneskers livshistorier, ser jeg dem straks som en film for mine øjne.”
Har du et yndlingsværk?
“Jeg er i gang med et nyt værk, som jeg virkelig tror på – det er meget powerfuldt og alligevel meget enkelt. Men jeg er også rigtig glad for det kaffestel, jeg tegnede til restaurant Noma i 2012. Og selvfølgelig de champagneglas jeg slog igennem med samt østerskollektionen, der nu også favner store vaseskulpturer.”
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
“Jeg kører til mit atelier på Holmegaard Værk med P1 i ørerne og forbereder mig mentalt. Eller telefonerer, jeg elsker at tale i telefon. Når jeg er fremme, tager jeg en espresso og sludrer med Bjørn Friborg i glasstudiet på Holmegaard. Enten producerer vi mine værker, eller også sætter jeg mig op og tegner og planlægger de kommende projekter. Der er meget forberedelse og efterarbejde, når det kommer til glas, da det er sådan et hurtigt materiale, hvor du skal være topfokuseret, når du er i studiet og arbejder. Hele teamet spiser varm mad sammen midt på dagen. Det er en stor fornøjelse og godt, fordi det tvinger mig til at holde en pause. Jeg deler mit liv mellem København og Holmegaard. For tiden passer det rigtig godt, da jeg holder af kontrasterne mellem by og land. Jeg føler, jeg får det bedste fra begge verdener. Og så kører jeg jo også imod trafikken.”
Hvad betyder Holmegaard Værk for dig?
“Rigtig meget. Det er blevet et samlingspunkt inden for dansk glas. Det er ikke for sjov, at jeg kører i bil to timer om dagen for at arbejde i Danmarks bedste studie. Teamet af folk er håndplukket fra hele Europa, så kvaliteten er den absolut bedste. Ud over den høje professionalisme er museet fuld af dygtige fagfolk.”
Hvad betyder dine omgivelser for din kreative proces?
“Det er selvfølgelig dejligt at have en masse plads og godt lys. Men jeg er en følsom person, så det vigtigste er, at jeg har gode relationer, at jeg føler ro, og at der er styr på økonomien. Jeg har altid haft mange ideer, men mit arbejdsflow er bedst, når jeg er omgivet af power fra folk, jeg er tæt på, og som inspirerer mig.”
Du har blandt andre samarbejdet med Sophie Bille Brahe om en serie vaser og øreringe. Hvad giver dine collabs dig?
“Jeg synes, det er vidunderligt at lære af andre og at arbejde med andre dygtige inden for deres felt, fordi man kan bygge noget større op. Der er noget fint ved at stå sammen i stedet for at tro, at du kan klare alt selv, og jeg har været heldig at arbejde med nogle meget dygtige og inspirerende personligheder.”
Hvornår er du mest kreativ?
“Om morgenen, når en ny dag begynder. Jeg elsker morgenkaffe! Og om aftenen, når alle i familien er gået til ro.”