Sarah Müllertzs farverige hjem er fyldt med kunst – og med plads til film og teenagere på tredje sal

Sarah Müllertzs farverige hjem er fyldt med kunst – og med plads til film og teenagere på tredje sal

I et rækkehus fra 30’erne tegnet af Louis Hygom, tæt på Svanemøllen Strand, bor arkitekt, designer og stifter af det bæredygtige smykkebrand Kinraden, Sarah Müllertz, 46, og hendes to teenagebørn. Hjemmet er fyldt med den kunst, som hun begyndte at samle på som 16-årig, og indrettet med en fin sans for farver. Og så kan familiens yndlingsrum på tredje sal rumme 10 teenagere til film og overnatning.

Hvordan har du sat dit præg på huset?

“Vi har boet her i seks år, og jeg faldt oprindeligt for huset, fordi indretningen var stort set, som jeg ønskede, og der ikke var meget, der skulle rettes til. Jeg har sat mit præg med farverne på væggene og min samling af kunst. Det er vigtigt for os, at vores hjem er en rolig base, hvor vi bare kan være. Vi har alle tre en pakket hverdag, så det er her, vi lader op.”

Værket We Always Carry Our Body af Sophie Dupont var en del af en performance på Statens Museum for Kunst og pynter nu på rækkehusets øverste etage.

Det store maleri er af tvillingebrødrene Gert & Uwe Tobias, der arbejder som kunstduo. Den Spanske Stol af Børge Mogensen er omringet af papirlamper af Isamu Noguchi. Skulpturen med rosa silke er af Tove Storch.

Sarah Müllertz1.jpg
Værket We Always Carry Our Body af Sophie Dupont var en del af en performance på Statens Museum for Kunst og pynter nu på rækkehusets øverste etage.
Sarah Müllertz22.jpg
Det store maleri er af tvillingebrødrene Gert & Uwe Tobias, der arbejder som kunstduo. Den Spanske Stol af Børge Mogensen er omringet af papirlamper af Isamu Noguchi. Skulpturen med rosa silke er af Tove Storch.

Er der nogle særlige perioder, du er inspireret af arkitektonisk og designmæssigt? 

“Jeg holder meget af modernismen, Luis Barragán, Mogens Lassen og Walter Gropius. Hele Bauhaus-perioden er meget inspirerende, og art déco kan helt klart også noget, fordi ornamenteringen er elegant uden at blive for krummeluret.”

Hvilken æstetik er dit hjem indrettet ud fra?

“Vores hjem har ingen overordnede retningslinjer eller dogmer. Jeg indretter efter mit indre æstetiske kompas. Men hvis jeg skal sige én ting, er det, at du altid skal købe kvalitet. Køb ting, der holder, og hvor du kan se, at skaberen har gjort sig umage.”

Sarah Müllertz har en baggrund som arkitekt og har startet sit eget bæredygtige smykkebrand, Kinraden. Tekstilværket er af Justin Morin.

Værket af Ed Templeton er interessant fra alle vinkler.

Gert & Uwe Tobias står bag vasen, der giver de smukke blomster kamp til stregen.

Sarah Müllertz2.jpg
Sarah Müllertz har en baggrund som arkitekt og har startet sit eget bæredygtige smykkebrand, Kinraden. Tekstilværket er af Justin Morin.
Sarah Müllertz11.jpg
Værket af Ed Templeton er interessant fra alle vinkler.
Sarah Müllertz7.jpg
Gert & Uwe Tobias står bag vasen, der giver de smukke blomster kamp til stregen.

Hvad skal der til for, at du føler dig hjemme?

“At der er rum og plads til os alle tre og fornemmelsen af liv i huset. Det er efterhånden sjældent, at vi alle er hjemme på samme tid, men vi holder fast i at spise sammen så ofte, vi kan.”

Hvor tilbringer I mest tid?

“Vi tilbringer mange timer øverst i husets lysegrå stue. Den var oprindelig indrettet som tegnestue for Hr. Bruun, husets oprindelige beboer, som var ingeniør for Louis Hygom, arkitekten bag huset. Det er der, jeg arbejder, og vi ser tv, og det kan rumme 10 teenagere til filmaften og overnatning.”

Sofaen fra Eilersen kan rumme teenagerne og alle deres venner. Daybeden er fra Skovshoved Møbelfabrik, papirlampen af Isamu Noguchi og værket på bagvæggen af Nils Erik Gjerdevik. 

Sarah Müllertz3.jpg
Sofaen fra Eilersen kan rumme teenagerne og alle deres venner. Daybeden er fra Skovshoved Møbelfabrik, papirlampen af Isamu Noguchi og værket på bagvæggen af Nils Erik Gjerdevik.

Hvor og hvordan samles I, når I har gæster?

“Jeg har en fantastisk vennekreds, der elsker at spille spil. Vi samles næsten altid om det store runde marmorbord i spisestuen, og det går ikke stille for sig, når vi spiller Cards Against Humanity.”

Hvor meget flytter du rundt og skifter ud?

“De fleste ting i vores hjem er objekter og møbler, som jeg har samlet gennem årene. Det er alle ting, der har råbt til mig på den ene eller den anden måde. De er ikke indkøbt for at have et specifikt udtryk eller funktion, så på det område er jeg nok ikke så praktisk anlagt. De fleste af vores møbler har deres plads, og det mest flydende er nok min kunst, som jeg flytter rundt på, når der kommer nye værker til samlingen.”

Mads Gamdrups farvestrålende værker pynter på vej op til andensalen.

Hans J. Wegner-sofaen er fundet på Lauritz.com, og værket på gulvet er af Tove Storch.

Sarah Müllertz12.jpg
Mads Gamdrups farvestrålende værker pynter på vej op til andensalen.
Sarah Müllertz13.jpg
Hans J. Wegner-sofaen er fundet på Lauritz.com, og værket på gulvet er af Tove Storch.

Hvad er din seneste investering?

“Endnu et smukt værk af Justin Morin til Kinradens nyetablerede showroom på Store Strandstræde i København. Det er vigtigt for mig, at kunst er en lige så stor del af mit arbejdsliv, som det er i mit hjem. At opleve og være omgivet af kunst er essentielt for mig og inspirerer og ansporer mit arbejde. Jeg begyndte at samle på kunst allerede som 16-årig.”

Hvad er din bedste investering? 

“Jeg lyder måske som en ridset plade men: kunst, kunst, kunst.”

Hvad betyder bæredygtighed for dig?

“Jeg har arbejdet indgående med bæredygtighed i mange år. I mit tidligere virke som arkitekt har materialevalg og langsigtede løsninger altid været i centrum. Så jeg kommer fra en branche, hvor man talte bæredygtighed, længe inden det ramte smykke- og modebranchen. Bæredygtighed er for mig reelt ikke et valg. Jeg kan jo ikke forstå, at folk der starter virksomhed i dag, kan bygge deres business på andet end et bæredygtigt og cirkulært grundlag.”

Fotokunst af Ed Templeton hænger over serveringsvogn af Alvar Aalto for Artek. Lampen er fundet vintage i Paris og stod oprindeligt på læsesalen på Sorbonne- universitet.

Sengetæppet er fra Sarahs barndomshjem, og gulvtæppet er købt i Marrakech. Over sengen hænger kunstværker af Nils Erik Gjerdevik.

Køkkenets hyggekrog, hvor man kan hænge ud. Det sort-hvide værk er af Magnus Thierfelder.

Sarah Müllertz14.jpg
Fotokunst af Ed Templeton hænger over serveringsvogn af Alvar Aalto for Artek. Lampen er fundet vintage i Paris og stod oprindeligt på læsesalen på Sorbonne- universitet.
Sarah Müllertz17.jpg
Sengetæppet er fra Sarahs barndomshjem, og gulvtæppet er købt i Marrakech. Over sengen hænger kunstværker af Nils Erik Gjerdevik.
Sarah Müllertz19.jpg
Køkkenets hyggekrog, hvor man kan hænge ud. Det sort-hvide værk er af Magnus Thierfelder.

Hvad kan smykker?

“Smykker, der er godt håndværk, kan nedarves i generationer, fortælle en historie og bære et minde. Smykker er historisk blevet givet som bevis på hengivenhed og tænkt som noget varigt eller en mulighed for at bære sine værdier direkte på kroppen. Da jeg begyndte at skabe smykker, var det et vigtigt parameter, at vores produktion ikke tog mere fra naturen, og at smykkerne har et cirkulært afsæt. Vores smykker skabes af genanvendt 18 karat guld og sterlingsølv, og stenene slibes af de dyrebare rester af det Mpingo-træ, der bruges til fremstilling af klarinetter. Det er verdens hårdeste levende materiale og dyrkes i certificerede skove i Tanzania. Som med alt andet, er det vigtigste, at man køber smykker, der fortæller en historie og er skabt med omtanke og omhu.”

Sarah Müllertz mener, at der allerede er så meget ædelmetal i omløb, at hun har valgt udelukkende at producere smykker i genbrugssølv og 18 karat genbrugsguld.

I stedet for ædelsten og diamanter bruger Kinraden sorte ‘sten’ lavet af overskydende træ fra produktionen af klarinetter, som er verdens hårdeste materiale. Produktionen er både FSC- og WWF- certificeret.

Sarah Müllertz9.jpg
Sarah Müllertz mener, at der allerede er så meget ædelmetal i omløb, at hun har valgt udelukkende at producere smykker i genbrugssølv og 18 karat genbrugsguld.
Sarah Müllertz5.jpg
I stedet for ædelsten og diamanter bruger Kinraden sorte ‘sten’ lavet af overskydende træ fra produktionen af klarinetter, som er verdens hårdeste materiale. Produktionen er både FSC- og WWF- certificeret.