Liselotte Watkins med sine hunde

Sådan bor Liselotte Watkins – kvinden bag Prada og Miu Mius fantastiske prints

Hun har designet print og tekstiler for Prada og Miu Miu, har et stort samarbejde med Svenskt Tenn på vej og maler antik italiensk keramik i vilde mønstre og farver. Vi har besøgt den svenske kunstner Liselotte Watkins, 46, i hendes hjem og studie i hjertet af Rom, hvor hun bor med sin svenske mand og to børn.

Du har boet flere steder rundt omkring i verden. Hvorfor flyttede I til Rom?

– Jeg gik i highschool og på college i Texas, og derefter flyttede jeg til New York for at arbejde. Jeg mødte min mand, der arbejdede som kommunikationschef for Nina Ricci i Paris, vi flyttede til Milano, da han fik job hos Jil Sander, og da vi havde boet der i syv år, blev han tilbudt et job i Rom.

– Vi havde været på Sicilien hver eneste sommer og var enormt fascineret af Syditalien, så vi besluttede at tage springet og rykke videre. Nu har vi boet her i fire år.

Formiddagssolen falder ind på sofaer fra Børge Mogensen og puder fra Svenskt Tenn. Sofabordet er af Warren Platner for Knoll, og tæppet er vintage. Værket tv. for vinduet har hun selv kreeret. Foto: Andreas Stenmann.
Rumdeleren er en gave fra Liselottes lokale antikbutik i Rom. Den skulle smides ud, og det kunne hun ikke bære, så den kom hjem i stuen. Billedet over døren er af Blaise Reutersward, og skulpturen på reolen er hendes eget værk. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Liselotte Watkins bolig i Rom
Formiddagssolen falder ind på sofaer fra Børge Mogensen og puder fra Svenskt Tenn. Sofabordet er af Warren Platner for Knoll, og tæppet er vintage. Værket tv. for vinduet har hun selv kreeret. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Rumdeleren er en gave fra Liselottes lokale antikbutik i Rom. Den skulle smides ud, og det kunne hun ikke bære, så den kom hjem i stuen. Billedet over døren er af Blaise Reutersward, og skulpturen på reolen er hendes eget værk. Foto: Andreas Stenmann.

Beskriv dit hjem?

– Det er en blanding af alle de steder, vi har boet. Jeg har altid samlet og gået på jagt i vintagebutikker og på markeder. Nu lever alle de ting og minder, jeg har fundet gennem årene, side om side i glad harmoni.

Hvad skal der til for, at du føler dig hjemme?

– Min familie, mine hunde og mit studie, hvor jeg elsker at være omgivet af alt det arbejde, der ikke er færdigt endnu.

Bænken er købt vintage i New York, dengang Liselotte boede der, og er fyldt med magasiner, inspiration og egne værker. Lampen er vintage, og keramikken er hendes egen frembringelse. Foto: Andreas Stenmann.
Bordet, der samler familien, er lavet af Liselottes mand. Stolene er en blanding af vintage købt hos Rossana Orlandi i Milano og Thonet-stole fundet på markeder og eBay. Lampen er designet af Achille Castiglioni for Flos. Foto: Andreas Stenmann.
Børnene sover i gamle italienske senge, som Liselotte har købt på eBay.it. Puden er fra et tidligere designprojekt for Marimekko. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Bænken er købt vintage i New York, dengang Liselotte boede der, og er fyldt med magasiner, inspiration og egne værker. Lampen er vintage, og keramikken er hendes egen frembringelse. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Bordet, der samler familien, er lavet af Liselottes mand. Stolene er en blanding af vintage købt hos Rossana Orlandi i Milano og Thonet-stole fundet på markeder og eBay. Lampen er designet af Achille Castiglioni for Flos. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Børnene sover i gamle italienske senge, som Liselotte har købt på eBay.it. Puden er fra et tidligere designprojekt for Marimekko. Foto: Andreas Stenmann.

Både du og din mand er svenske. Savner du aldrig Skandinavien?

– Jeg savner naturen meget. Især skærgården udenfor Stockholm. Og så savner vi selvfølgelig venner og familie. Men flytter vi hjem? Nej, nok ikke! Vores børn er født i Milano og har kun gået i italienske folkeskoler, så de er helt integreret i Italien og føler sig meget italienske.

Beskriv din kunst?

– Jeg maler på italiensk keramik, som jeg finder alle mulige steder i Italien. Når jeg har en udstilling, plejer jeg at arbejde ud fra et tema. For nogle år siden begyndte jeg også at male på lærreder, og som regel passer keramikken og malerierne sammen og taler samme sprog.

– Jeg designer også vægtæpper, der bliver håndvævet af tre italienske damer i en lille by, der hedder Penne, og laver projekter for modehuse som Prada og Miu Miu, hvor jeg designer print og tekstiler. Jeg gør mig generelt meget i samarbejder, og til september lanceres et stort projekt, jeg har lavet sammen med Svenskt Tenn i Stockholm. Jeg har også haft en keramikudstilling på Capri her i sommer.

Liselotte i køkkenet, med udsigt over Roms gader. Bukser og pelssko er fra Prada. Foto: Andreas Stenmann.
Værker på væggen er lavet af Liselotte. Det tv. er fra en udstilling på Villa San Michele på Capri, det th. er fra et samarbejde med Hotel Il Pellicano i Toscana. Vasen er fra CristaSeya, lampen er vintage og designet af Achille Castiglioni for Flos, og bordet er vintage Eero Saarinen. Foto: Andreas Stenmann.
Sønnen Wim sover også i en antik italiensk seng, og portrættet over sengen faldt Liselotte for på et marked, fordi det ligner ham på en prik. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Liselotte i køkkenet, med udsigt over Roms gader. Bukser og pelssko er fra Prada. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Værker på væggen er lavet af Liselotte. Det tv. er fra en udstilling på Villa San Michele på Capri, det th. er fra et samarbejde med Hotel Il Pellicano i Toscana. Vasen er fra CristaSeya, lampen er vintage og designet af Achille Castiglioni for Flos, og bordet er vintage Eero Saarinen. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Sønnen Wim sover også i en antik italiensk seng, og portrættet over sengen faldt Liselotte for på et marked, fordi det ligner ham på en prik. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad inspirerer dig til din indretning?

– Loppemarkeder. Jeg plejer at tage af sted med et tema i baghovedet, for ellers kan jeg blive ved og ved. I to år har temaet været gamle malerier og stilleben, som jeg bruger i mit arbejde.

Hvad er det næste, du skal anskaffe dig?

– Flere gardiner. Solen i Rom er voldsom, og gardiner er det perfekte værn. Der er mange, der slår skodder for vinduerne, men det er lidt for dramatisk for mig.

Skabet er vintage Ikea, og værket med de to svampe af Liselottes ven, kunstneren Carsten Höller. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte samler på malerier af stilleben og finder dem i hele verden. Foto: Andreas Stenmann.
Træstolen er vintage, det øverste billede er en gammel plakat fra Moderna Museet, som er fundet på et loppemarked, og det nederste er Liselottes eget værk. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte laver sine keramiske værker (tv.) i samarbejde med kunsthåndværkere fra Bitossi i Firenze. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Skabet er vintage Ikea, og værket med de to svampe af Liselottes ven, kunstneren Carsten Höller. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Liselotte samler på malerier af stilleben og finder dem i hele verden. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Træstolen er vintage, det øverste billede er en gammel plakat fra Moderna Museet, som er fundet på et loppemarked, og det nederste er Liselottes eget værk. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Liselotte laver sine keramiske værker (tv.) i samarbejde med kunsthåndværkere fra Bitossi i Firenze. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad er særligt ved Rom?

– Byen giver mig energi, og når jeg går rundt i den og konstant bliver mødt af de helt store mesterværker, bliver jeg mindet om, hvor hårdt jeg skal arbejde for at få de færdigheder, jeg har brug for, hvis jeg hele tiden skal blive bedre. Jeg er især begejstret for Villa Borghese og Galleria Borghese, hvor jeg er fascineret af skulptøren Giovanni Lorenzo Berninis værker.

Du bruger mange farver i dit arbejde. Hvad er din farvefilosofi?

– De farver, jeg arbejder med, og har brugt de sidste syv år, er uden tvivl en gave fra Italien: blå, grøn, rosa og gul. Middelhavet, byerne langs havet, Palermo og Sicilien. Milano og Memphis-gruppens stærke og klare farver og leg med kombinationer og former inspirerer mig også i mit arbejde. Den skandinaviske hang til grå og beige er helt forsvundet.

Den gamle italienske seng er redt med sengetøj fra La DoubleJ. Foto: Andreas Stenmann.
Døren i værkstedet er beklædt med stof, som Liselotte har designet for Marimekko. Keramikken i reolen er signeret Liselotte Watkins. Foto: Andreas Stenmann.
It’s all about color! Liselotte i sit værksted i rød nederdel fra Prada. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Den gamle italienske seng er redt med sengetøj fra La DoubleJ. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
Døren i værkstedet er beklædt med stof, som Liselotte har designet for Marimekko. Keramikken i reolen er signeret Liselotte Watkins. Foto: Andreas Stenmann.
Liselotte Watkins bolig i Rom
It’s all about color! Liselotte i sit værksted i rød nederdel fra Prada. Foto: Andreas Stenmann.

Hvordan bruger du farver i dit hjem?

– Vildt og frit. Jeg holder væggene hvide og tilføjer farver med teksturer og kunst.

Du har designet print for Prada og Miu Miu. Hvordan kom det i stand?

– Prada kontaktede mig første gang for 10 år siden og ville have mig til at arbejde med en Miu Miu-kollektion, og siden da har jeg arbejdet for dem på både store og små projekter. Det er meget udfordrende og helt fantastisk at arbejde med de teams, der står bag.