Oprydningsekspertens klare råd: Her skal du starte med at rydde op i dit hjem
Bunker af uspecificerede papirer på både sofabordet og spisebordet, et klædeskab fuld af tøj, du aldrig bruger, og et par poser med flaskepant på køkkengulvet. Lyder noget af det bekendt? Så får du her oprydningsekspertens råd til, hvor du skal begynde med at tage fat.
Hvis du tager et hurtigt blik rundt i dit hjem lige nu, vil du så kunne få øje på flere ting, som ikke ligger på sin plads? Måske kan du også spotte flere ting, som ikke en gang har en fast plads, og derfor ligesom bare…ligger og flyder lidt? Og hvad med huset skabe – bugner de af kaffestel og overfrakker, som du faktisk aldrig bruger?
Er svaret ja til alle tre spørgsmål, så kan du heldigvis være sikker på, at du ikke er alene. Det kan oprydningsekspert Marianne Gammelgaard som især er kendt fra TV 2-programmet ”Vi drukner i rod”, skrive under på.
”Vi lever i et samfund, hvor vi ikke er blevet opdraget til at skille os af med ting. Vi er tværtimod blevet opdraget til at samle, og det gælder både vores forældre, bedsteforældre og oldeforældre,” siger hun til alt.dk.
”Man har altid tænkt, at det er godt at beholde tingene for en sikkerheds skyld, og måske en dag er der nogle, der skal arve det. Samtidig glemmer vi bare, at vi også lever i et forbrugssamfund, og dem, der skulle arve tingene, har alligevel selv købt nye ting til den tid.”
Bruger du virkelig arvestellet?
Det kan virke utroligt uoverskueligt, hvis først rodet har spredt sig, og ifølge Marianne Gammelgaard giver det god mening, hvis du kender til følelsen af, at dine ejendele har sneget sig op på dig, næsten ubemærket.
”I sidste ende er det et regnestykke, der skal gå op. Hvis du har et hjem på 120 kvadratmeter, og der kommer små ting ind i hjemmet hele tiden, og hver sæson bliver der købt nyt tøj, så kommer der jo for mange ting til sidst.”
”Men når folk kommer til mig for at få hjælp, så har jeg ikke den tilgang, at jeg siger ’væk, væk, smid ud, smid ud!’. Jeg kan sagtens forstå, at vi har nogle ting, der betyder noget for os. Men det kan være en idé at tænke over, hvad tingene egentlig betyder, og hvordan du bruger dem,” siger Marianne Gammelgaard og fortsætter:
”Hvis du har et kæmpe stel i skabet, som du har arvet fra din farmor, men du kun bruger noget af det og måske kun til maden juleaften, så kan du måske bare beholde sovsekanden og sukkerskålen og inkorporere det i dit dagligdags stel. Så får du glæde af tanken om farmor hver dag, og du får alligevel aldrig brugt de silletallerkener, der er i arvestellet.”
Stil dig selv 3 spørgsmål
Når du skal i gang med at rydde op, så har Marianne tre meget konkrete spørgsmål, som du kan stille dig selv og få processen skudt godt i gang. Gå ind i det rum, du gerne vil rydde op i, og spørg dig selv:
- Ligger der noget her i dette rum, som ikke er mit? Noget, som jeg har lånt, og som jeg kan give tilbage? Hvis ja, så sørg for at få det afleveret tilbage.
- Ligger der noget, som skal ud af hjemmet? Måske biblioteksbøger, der skal afleveres, eller flasker, der skal pantes? Hvis ja, så sørg for at få det gjort.
- Ligger der noget, som er i stykker og bare optager plads? Så få det lavet eller smidt ud.
”Med de tre spørgsmål kan man faktisk opleve en kæmpe forskel med det samme, fordi man får en motiverende følelse af at være kommet godt i gang,” siger Marianne Gammelgaard.
I dette rum i huset skal du starte
Det kan virke utroligt uoverskueligt, hvis først rodet har spredt sig til hele hjemmet. Måske kunne køkkenskabene trænge til en omgang, men du burde også lige sortere i klædeskabet? Og burde du ikke også gennemgå badeværelseshylden for halvtomme og gamle produkter?
Ifølge Marianne Gammelgaard bør du tage ét rum ad gangen og faktisk tømme det helt.
”I virkeligheden er det en god idé at tage alting ud af det værelse, man vil have styr på. Ligesom vi gør i ”Vi drukner i rod’, hvor folk simpelthen får lagt alle deres ejendele ud foran sig. På den måde kan de hurtigt se, om de har mange af samme ting, og hvilke ting, de egentlig aldrig bruger,” siger Marianne Gammelgaard med henvisning til det populære TV 2-program, hvor hun er oprydningsekspert.
”Men vil man have et quickfix, så vil jeg anbefale, at man starter i husets forreste rum – entréen. Lige netop det rum er et form for visitkort for gæster, og det er også det rum, du selv ser som det første, når du kommer hjem, og det sidste, når du forlader huset,” siger hun og fortsætter:
”Så hvis du har en ryddelig og ordentlig entré, så er du allerede godt begyndt og kan bevæge dig længere ind i huset, et rum ad gangen. Det er også et nogenlunde lille rum at tage fat på, når du gerne vil starte en større omgang oprydning i hjemmet.”