Annette Heick har gemt
en kæmpe skat. Gamle, håndskrevne breve
fra hele sit liv. Der er breve,
som hendes barndomsveninde og hun startede med at
udveksle fra syv-otteårsalderen, da veninden flyttede til
Sverige.
Og så er der hele korrespondancen mellem hendes
farfar og hans penneveninde,
som har givet Annette inspiration til at skrive forestillingen 'Pennevenner'.
– Meget af det, som er
oppe i tiden, kvindesagen, energikrise,
en præsident, der
skal for en rigsretssag, og så videre, er alt sammen noget, der
var i 1970’erne.
Historien gentager sig, og vi
håber, at publikum
vil grine, når vores
karakter i forestillingen siger: ”Det kommer vi heldigvis aldrig
til at opleve igen”.(Foto: Klaus Bo Christensen)
– Vi spiller to pennevenner, som
oprindeligt
stammer
fra samme
sted. Hun
bor i USA
sammen
med sin
søn,
som bliver spillet af
min søn.
Vi skriver
sammen
om livet,
og så tager
det en drejning, afslører
Caspar.(Foto: Klaus Bo Christensen)
– Min farfar, Egon, havde
en penneveninde, Virginia,
i USA, som han skrev med
i mange år, og jeg har læst
alle brevene. I den sidste
tid, inden han døde dagen
før nytårsaften i 1992, da
dikterede han brevene til
mig, mens han faktisk lå i
sin hospitalsseng. Så hun
sendte sine svar til mig, og
jeg kan se, at hendes svar
på hans død kommer i april
1993, hvor hun skriver, at det
gør hende ondt. Så skriver
jeg tilbage til hende, og så
kommer der et julekort. Der
gik et helt år bare med det,
fortæller Annette Heick, 51,
som skal spille forestillingen
i Tivoli sammen med Caspar
Phillipson og hans søn Silas
Phillipson i september.
– Det er sjovt at tage min
farfars breve frem igen og
læse dem med voksenbriller.
Jeg var 21 år, da min farfar
døde, og der tænker man jo
ikke så meget over tingene.
Nu er der kommet nogle
ekstra dybder på det, Virginia
skrev, og det skulle jeg måske
have dykket ned i dengang,
men det gjorde jeg så ikke.
Det handler ikke om min
farfar, men hans breve satte jo
bare en masse tanker i gang.
Caspars søn, Silas, bliver uddannet kandidat på musikkonservatoriet her til sommer, så musikken er i
gode hænder hos ham i forestillingen.(Foto: Miklos Szabo)
Caspar: – At skrive breve til
hinanden er jo en kunstart.
Jeg har ikke selv haft pennevenner, men jeg har skrevet
breve i stor stil. Da min kone
og jeg blev kærester som
17-årige i 1990, rejste jeg rundt
fire måneder i Afrika, og der
skrev jeg lange breve hjem.
Man lærte jo en masse om sin
egen sindstilstand, mens man
skrev brevene, og det bliver jo
lidt som en dagbog.
Annette: – At skrive breve
er noget, som forsvinder fra
os. Alting går hurtigere i dag,
vi sender sms’er, hvor meget
kan misforstås, og derfor
sender vi en masse emojis.
Men dengang, hvor vi skulle sætte os ned og formulere
noget, det tog jo tid. Og når
man så sendte sit brev, så gik
der måske 14 dage, inden det
nåede frem. Så der gik jo ofte
måneder imellem, at man fik
skrevet sammen. Det betyder,
at ting kan nå at udvikle sig,
og ting kan nå at rodfæste sig,
og man kan få nogle ekstra
tanker på.
Caspar: – Hvis jeg skulle
ud at rejse i dag, så ville jeg
ønske, at jeg skrev breve
hjem, men jeg ved jo, at jeg
bare ville Facetime. Eller
”bare”, for det er jo også en
tæt forbindelse. Vores yngste
datter, Rebecca på 20 år, har
lige været tre måneder i USA,
så vi har jo facetimet hver dag.
Det minder mere om at være
sammen, end hvis man skrev
et brev. Brevskrivningen er
en ensrettet kommunikation,
som virkeligt kan noget.