Det er blevet ganske normalt, at influencere flittigt reklamerer på deres sociale medier, hvor der tales varmt om måltidskasser, skønhedsprodukter, ferier og smykker, og følgerne kan få rabat ved at klikke på et link. Når sådan et opslag markeres som reklame, skulle alt være i skønneste orden. Der er bare lige ét men.
Det populære influencer-par Jas og Mika, der har mange hundredtusindvis af følgere på blandt andet Instagram og TikTok, lagde i sidste weekend en video op af deres otte måneder gamle baby, Elina. Det skulle der som sådan ikke være noget i vejen for, dog brugte de lille Elina i en reklamesammenhæng, hvor de reklamerede for ure og smykker.
Problemet her opstår, da det ifølge Forbrugerombudsmanden er ulovligt at anvende børn og unge på under 15 år i reklamer på nettet - medmindre barnet indgår i en naturlig sammenhæng, der kan hjælpe med at vise produktet frem. Den paragraf skal være med til at sikre beskyttelsen af børn og unge.
Selve videoen, som SE OG HØR er i besiddelse af, er nu slettet. På videoen kunne man altså ifølge SE og HØR se Elina sidde i sin højstol, mens Jas og Mika seks gange lod barnet vælge imellem et stykke legetøj eller et smykke.
Til daglig laver Jas og Mik videoer til sociale medier, hvor de underholder særligt unge og børn, ligesom de til det årlige Simba Prisen, hvor der uddeles priser til indholdsskabere på sociale medier, er showets værter.
HER&NU/Realityportalen har forsøgt at få en kommentar fra parret, men det har i skrivende stund ikke kunne lade sig gøre.
Jasmin Lind og Mika Schultz til Simba Prisen 2024Foto: Janus Nielsen