Rikke Skov

Rikke Skov: "Du bliver en lille smule lykkeligere af at børste tænder med de her tandpastaer"

Ejer af og direktør i parfumeriet Anabé i Vedbæk, Rikke Skov, 43, har en udtalt kærlighed til nicheparfumer og skønhedsprodukter, skabt af passionerede ildsjæle.

Hos Anabé er ingen kommercielle bestsellere på hylden, kun gennemnørdede specialiteter, og så dufter der tæt på magisk. 

Hvordan startede din kærlighed til nicheparfumer?

– Jeg har været i skønhedsbranchen siden 2003 og har tidligere beskæftiget mig med store kommercielle brands. En dag faldt jeg over biehl. parfumkunstwerke (nicheparfumer kreeret af nogle af verdens største parfumører, red.) i et udstillingsvindue i Berlin. Det så så interessant ud, at jeg var nødt til at undersøge det nærmere. I 2010 fik jeg det til Danmark.

Hvordan adskiller nichedufte sig fra de store brands?

– For det første er det fedt at få lov til at møde dem, der står bag nicheparfumerne. De er så passionerede! Når du har med de store huse at gøre, forholder de sig i højere grad til marketingplaner og Excel-ark. Det tager lidt af glæden af det. For det andet; når du først er begyndt at bruge nicheparfumer, er det svært at gå tilbage. Mange af de store kommercielle parfumehuse bruger de samme ingredienser fra de masseproducerende ingrediensfabrikker, og hvis du begynder at dufte nærmere til dem, dufter de ofte ens. Når du vælger en nicheduft, er det parfumøren bag, der har valgt hver eneste ingrediens. Det kan duftes. Nicheparfumer udvikler sig anderledes på huden.

Hvad gør parfumør-faget særligt?

– Det er en beskyttet titel, der er færre parfumører end astronauter i verden. Der er skoler, hvor du kan uddanne dig til at blive parfumør, og ofte kommer du i en slags mesterlærer. Så er der sådan én som Mark Buxton (engelskfødt parfumør bosat i Paris, der har skabt dufte for bl.a. Le Labo og Comme des Garçons, red.). Da han var teenager, gik han rundt og samlede på parfumeprøver og lærte sig selv at skelne duftene fra hinanden. Så stillede han op i et væddemål i et tysk tv-program, der gik på, at han med bind for øjnene kunne gætte en hel masse dufte. Efterfølgende blev han kontaktet af en af verdens førende ingrediensproducenter, om ikke han kunne tænke sig at teste sine evner som parfumør. Mange af parfumørerne har en baggrund som kemikere og er ofte også smadderdygtige til at lave mad, smage sig frem til gode vine og er kunstinteresserede. Det er deres sans for at forfine, som gennemsyrer deres personlighed.

Hvorfor er dufte interessante?

– Vi taler om at spise sundt og dyrke motion, men vi skal da også pleje vores sillage, vores duftende aura. Når du har en god parfume på, føler du dig godt tilpas. Når du tager et tørklæde på, hvor duften af din parfume stadig sidder i, bliver du glad. Dufte minder dig også altid om noget. Om hvordan der duftede på badeværelset, da du var barn, og hvordan din mor duftede. Min mor brugte Chanel No 5 og 4711 af Mäurer & Wirtz, den klassiske cologne med turkis etikette. Måske er det derfor, at jeg den dag i dag stadig elsker duften af appelsinblomst. Et af vores brands, de parisiske nicheparfumer fra Etat Libre d'Orange, har en duft, der hedder Divin'Enfant. Den er blød og varm med noter af kaffe og en anelse tobak. Min absolutte yndlingsduft er adr_ett fra Nomenclature, som er baseret på en særlig syntetisk musk.

Du har også andre skønhedsprodukter end nichedufte på hylderne?

– Ja, bl.a. hårserien fra den australske stjernefrisør David Mallett, der har saloner i Paris og senest har åbnet en på Hotel Ritz, og som er ude på at få håret til at bounce. Han har testet produkterne på sine kunder i salonen og har kun de produkter i serien, som han mener, er nødvendige; en linje, der giver fugt og én, der giver volumen. Så er der LEBON, som er den mest kompromisløse tandpasta, der findes. Det er det skønne, franske par, kunsthistorikeren Stephanie og farmaceuten Richard, der står bag. Alt er naturligt, økologisk og bæredygtigt, og smagene er udviklet af anerkendte parfumører. Sweet Extravagance smager af bl.a. rose og appelsinblomst, og deres seneste Rhytm is Love er med yuzu og ylang og ylang. Jeg vil vove den påstand, at du bliver en lille smule lykkeligere af at børste tænder med de her tandpastaer.

Og hvis vi skal vende tilbage til parfumerne. Hvilke gør det så særligt godt?

– Juliette has a Gun er skabt af parfumøren Romano Ricci, oldebarn af Nina Ricci, og hvis morfar, Robert Ricci, også var parfumør. Der er både noget fin fransk dame over duftene, samtidig med at de er ultramoderne med deres molekylære twist. Juliette Has a Gun er opkaldt efter Julie i Romeo og Julie, fordi en parfume er en kvindes vigtigste våben. Hvis en kvinde dufter godt, kan hun opnå, hvad hun vil.