Mathilde Torp Mader: "Jeg skal jo ikke være den nye Malene Birger, for så kan jeg kun fejle"
Mød den nytilkomne kreative direktør for By Malene Birger – det ene af tre stærke brands, der er nomineret til ALT for damernes Guldknap 2019.
Det internationale designtalent Mathilde Torp Mader omfavner arven fra sin forgænger Malene Birger, men har tilført brandet et ungdommeligt touch med sin sans for friske farver.
By Malene Birger er et fyrtårn i dansk mode. Hvordan er det at skulle løfte den arv – også fra kvinden bag brandet, der har været meget toneangivende i branchen?
"Sådan må man ikke tænke på det, for så får man jo ondt i maven. Hvis ikke man kan abstrahere fra det pres, kommer man hurtigt til at føle sig meget, meget lille i nogle meget store sko. Ham, der står for vores shows, siger altid, at der er den falske og den ægte Malene Birger, og jeg er så den falske. Haha. Men jeg skal jo ikke være den nye Malene Birger, for så kan jeg kun fejle. Jeg kommer aldrig til at være eller tænke som Malene Birger, men jeg har så meget respekt for det, hun har opnået. Jeg kan kun gøre det godt, hvis jeg sætter mig mine egne mål. Hvis jeg forsøger at efterligne Malene, så bliver det ikke oprigtigt," siger Mathilde Torp Mader.
Hvordan gør du designet til dit eget, samtidig med at du fastholder By Malene Birgers dna?
"Malene Birger har et meget genkendeligt visuelt univers, som hovedsageligt består af sort og hvidt, hvor jeg har en hang til farver, som jeg slet ikke kan styre. Jeg har arvet nogle meget karakteristiske signaturprint fra Malene Birger, som er vidunderlige, der er bare ikke blevet opdateret på dem, siden Malene rykkede ud. Jeg synes, de er superflotte, men også meget klassiske. Nu har jeg opdateret dem med friske farver som grøn og blå, der taler til et lidt yngre klientel. Det er en videreførelse af hendes arv, så jeg omfavner arven, men det skal også føles nutidigt," siger Mathilde Torp Mader.
Som noget helt nyt kan du nu leje et look hos By Malene Birger.
Hvad er det, du kan tilføre By Malene Birger?
"Min sans for farver. Malene og jeg har rigtig meget til fælles. Hun er den vildeste feinschmecker og kvalitetssnob, og det er jeg også. For mig handler det om produkterne. At du får lyst til at røre ved det og eje det, når du ser det i butikkerne. Hvor mange penge vi tjener på det – det har jeg allermest lyst til at sige kommer i anden række. Jeg vil gerne gøre noget mere ud af vores accessory-arv. Man sidder ikke hos Mulberry i fem år uden at opfange en ting eller to om, hvordan man laver tasker. Jeg elsker tasker. Det er så nemt at lege med farver på accessories, og det er så fedt, at jeg har fået en platform, hvor jeg kan få lov til at lege med de her ting," siger Mathilde Torp Mader.
Du har tidligere designet for store brands som Marni og Mulberry. Hvad tager du med fra den tid?
"Det er vigtigere, at du tager en beslutning og kommer videre, end at bruge tre måneder på at tale om, om du har valgt den rigtige stikning eller lynlåsbredde. I store firmaer skal tingene gå stærkt, og der skal hele tiden træffes beslutninger. Don't get me wrong, farven skal være rigtig, så sommetider er du nødt til at gå i petitesser, men du må ikke stirre dig blind på småting, for hvis du zoomer ind for længe ad gangen, mister du overblikket, og toget er kørt med noget, der var endnu vigtigere," siger Mathilde Torp Mader.
Dit bagland har ikke lagt skjul på, at de forventer, du bringer By Malene Birger ud over de skandinaviske grænser. Hvordan kan man se, at du henvender dig til et mere internationalt publikum med dit design?
"Mine farvede tasker, synes jeg, er ret udanske. By Malene Birger er også et af de eneste skandinaviske brands, der har så stor en accessory range. Min tilgang til farver er nok lidt atypisk i Skandinavien. Inden jeg kom til Mulberry, arbejdede jeg kun for brands med spektakulære farveuniverser. Hos Marni startede alt med print og farver – så skulle vi nok finde ud af, om vi ville lave frakker eller kjoler ud af det. Når du når til et vist niveau i design, så laver alle jo noget, der er flot og fedt, så det er dine print, dit materialevalg og din fornemmelse for farver, der gør, at du kan skille dig ud fra de andre. Print og farver er motoren," siger Mathilde Torp Mader.
Mathilde Torp Mader.
Du har været kreativ direktør i By Malene Birger siden 2017. Hvad har været din største udfordring indtil nu?
"Det er nok et irriterende karaktertræk, men jeg er utroligt utålmodig. Jeg gider ikke holde et møde om noget, der skal laves, så hellere sørge for, det bliver lavet, så jeg kan se det om en halv time. Der er en særlig mødekultur her, som jeg ikke er vant til, fordi jeg har arbejdet i andre europæiske storbyer, hvor tingene foregår anderledes. Jeg flyver ind fra London nogle gange om måneden, så den tid, jeg har her, er så dyrebar. Jeg vil gerne have så meget ud af den som overhovedet muligt," siger Mathilde Torp Mader.
Hvad er tankerne bag A/W-kollektionen?
"Farvepaletten er ret romantisk med pudderblå, rosa, blid lavendel og guld op mod de mere maskuline tern. Kollektionen før den her lå ret langt væk fra noget, man tidligere har set fra By Malene Birger. Det var meget sporty, der var jersey, strik, mexicanske smykker, og modellerne gik i gummisko til showet. Det gjorde jeg med fuldt overlæg, for jeg havde brug for at distancere mig – jeg skulle bare væk fra det der sort/hvide univers. Men den feedback, vi fik bagefter, var, at det lå meget langt væk fra By Malene Birger. Det er ikke, fordi jeg har noget imod at lave glam, det skal bare være glam på mine præmisser. Det må godt være damet elegant, det skal bare have et overraskende tvist. Min stil er mere finurlig. Mere legende. Så jeg gik til A/W-kollektionen med det mindset, at jeg gerne ville have, det var sofistikeret, men bohemet. Det skulle være lidt ekstra med ekstra på. Derfor byder kollektionen også på store pufærmer og falsk pels," siger Mathilde Torp Mader.
Mathilde Torp Mader har tilsat et strejf af guld og rød til By Malene Birgers A/W-kollektion.
Mere end nogensinde er modebranchen blevet sit klimaaftryk bevidst. Hvordan indtænker I bæredygtighed i jeres forretning?
"Du kan slet ikke være i det her game, hvis ikke du tager den del alvorligt. Vi har folk, der sidder fulltime for at finde ud af, hvor vi kan optimere og finde løsninger, der er mere bæredygtige. Når vi sender vores produkter, gør vi det så vidt muligt uden bøljer og garderobestativer, for så kan vi sende flere produkter ad gangen og dermed mindske brugen af transport. Når vi vælger materialer, går vi efter rene materialer som 100 procent bomuld, viskose eller polyester, da de kan genbruges. Vi forsøger at mindske vores spild så meget som muligt, bruger mere og mere økologisk bomuld, og vores AW19-jeans er produceret på en måde, som minimerer brugen af vand, energi og kemikalier. Så vi prøver at sætte ind, hvor vi kan," siger Mathilde Torp Mader.
Mathilde Torp Mader.
3 hurtige til designeren
Mathilde Torp Mader har tidligere arbejdet for store internationale modehuse som Sonia Rykiel, Marni og Mulberry i en lang række europæiske storbyer. Er nu kreativ direktør i By Malene Birger. Uddannet fra Saint Martins College of Art and Design i London og bosat i London.
- Mathildes største modebesættelse... er lige nu patchwork. Det kan I måske nok forvente at se noget af i de kommende kollektioner.
- Mathilde største modekatastrofe... må være meget kort, lilla hår med grønne Dr. Martens og undertøj udenpå tøjet. Jeg ved ikke, hvad jeg tænkte. Min matematiklærer i folkeskolen hev mig en dag til side og sagde: ”Du kan altså ikke komme i skole med undertøj udenpå tøjet”.
- Mathildes bedste modefund til dato... er en orange Chanel-frakke, jeg fandt i en vintage coutureforretning. Der sidder et mærkat i, hvor der står, hvem den er blevet lavet til. Den kostede 3.000 kr., og det var lidt af et kup, for den har været dyr i sin tid.