Marina Raphael

Designer Marina Raphael: ”Jeg bliver ofte beskyldt for at være succesfuld, fordi jeg er Swarovski-arving”

Marina Raphael startede som 20-årig sit eget taskebrand, selvom hun kunne være gået ind i diamantimperiet Swarovski, som hun er arving til. ALT.dk har talt med den unge designer.

Designertasker fyldt med Swarovski-krystaller, der glimter om kap.

Det er, hvad den græsk-østrigske designer Marina Raphael har skabt i sit luksuriøse taskebrand under eget navn.

Hun er sjette generation til diamantimperiet Swarovski, men 23-årige Marina Raphael er meget mere end det. Hun er en benhård forretningskvinde, der som kun 20-årig gik i gang med at opbygge sit eget brand med designertasker, der allerede har fans som stilikonet Olivia Palermo, influenceren Chiara Ferragni og Hollands dronning Maxima.

ALT.dk har talt med den unge taskedesigner, der fortæller om, hvordan hun har opbygget sin egen virksomhed i så ung en alder, de fordomme hun møder ved at være Swarovski-arving, og hvorfor hun kalder sig selv for dronningen af fiaskoer.

Foto: PR.
Marina Raphael 2.jpg
Foto: PR.

Hvorfor har du startet din egen virksomhed, når det lå i kortene, at du skulle arbejde for Swarovski?

”Jeg er ikke klar til at gå ind i vores familieforretning endnu. Måske gør jeg det i fremtiden, men det var og er vigtigt for mig, at jeg har skabt noget selv og fået mulighed for at udleve mine drømme først. Det har dog været alt andet end nemt.

Jeg startede mit brand, da jeg var 20 år gammel og stadig gik på universitetet, så der gik et år fra, at jeg startede til, at taskerne blev lanceret. Jeg har nemlig ikke en baggrund fra en designskole, så jeg anede ikke, hvordan man tegner en skitse eller i det hele taget laver en taske.

Jeg brugte derfor det første år på at finde ud af alt, hvad jeg overhovedet kunne om tasker, og så lærte jeg italiensk for at kunne kommunikere med mine leverandører. Det har bestemt ikke været en overnight success, og det tog mig yderligere et år at skabe en god kontakt til forhandlerne og at blive vist i pressen.”

Hvordan er det at være leder for et team, når man kun er 23 år?

”Jeg har læst business management på Kings College i London, så jeg har en god forretningsforståelse, men det har været en kæmpe udfordring at være leder, fordi jeg ingen erfaring har på det område. Da jeg lancerede brandet, havde jeg kun en assistent ansat, og vi gjorde alt selv, men i dag har jeg 14 ansatte, der arbejder fuldtid, og som jeg skal skabe et godt arbejdsmiljø for. Når man er ung entreprenør, er det vigtigt, at dine ansatte respekterer dig og dit arbejde, men det er også vigtigt, at du er villig til at lære fra dem. Det er dog altafgørende, at vi deler den samme vision for virksomheden.

Jeg bestræber mig altid på at møde ind på kontoret med en god energi, der skal motivere og inspirere mine ansatte. Der er en fin balance mellem at være leder og venner med sine ansatte, men det er vigtigt for mig, at mine ansatte føler, at de kan betro sig til mig, hvis der sker noget i deres liv. Min største præstation er uden tvivl det team, som jeg har samlet. De er dedikerede og hårdtarbejdende, og så forstår de min vision og respekterer mig som leder.”

Har du oplevet, at du er blevet tvivlet på som iværksætter og leder?

”Om jeg har! Da jeg startede, var jeg så motiveret, men jeg stødte hele tiden på folk, der sagde, at jeg gjorde det forkert. Jeg blev også afvist gang på gang af indkøbere, der ikke kunne lide mine designs, og der var leverandører, der ikke ville arbejde med mig. På et tidspunkt indså jeg, at man ikke kan gøre alle glade. Der var jo kunder, der elskede taskerne, så de mange afvisninger betød ikke, at jeg eller mine tasker var en katastrofe.”

Marina Raphael 1.jpg
Foto: PR.

Møder du mange fordomme om, at du er Swarovski-arving?

”Jeg bliver ofte beskyldt for at være en succes, fordi jeg er datter af Swarovski. Men det er jo ikke sandheden, for der er fx ingen indkøbere, der vil købe et produkt, de ikke kan sælge – uanset hvem jeg er. Fordi jeg kommer fra en meget privilegeret familie, bliver jeg også konstant mødt af fordomme om, at jeg er forkælet, og at det her bare er en hobby.

Selvfølgelig er der nogle fordele, når Swarovski er dit efternavn, men det betyder ikke, at jeg ikke skal arbejde mindst lige så hårdt som alle andre for at lykkes. Jeg oplever også de problemer, der kan opstå, når man har en virksomhed; forsinkelser i produktionen, tasker i forkerte farver, ansatte der er syge osv. Den slags udfordringer har jeg selv håndteret for at bevise – også overfor mig selv – at jeg har skabt og driver en vellykket virksomhed på egen hånd. Men jeg kan godt føle, at presset er ekstra stort på mig, fordi jeg virkelig skal lykkes med det her for at modbevise alle de fordomme, jeg møder.”

Hvad betyder det for din virksomhed, at du er sjette generationsarving af Swarovski?

”Jeg er heldig at komme fra en familie, hvor der er så mange inspirerende individer, der har deres egen stil og stemme samt vigtige roller i Swarovski. Derfor er det også fantastisk at kunne inkorporere min families krystaller i mine kreationer, og lige nu er vi faktisk i gang med et samarbejde, hvor vi designer en taskekollektion sammen.

Tanken bag Swarovski var at kreere en diamant, der er for alle, og den vision har jeg taget med mig. Mit største mål var at lave et eksklusivt produkt, som kunne blive båret af alle – uanset køn eller kropstype – ligesom Swarovskis diamanter. Derfor var det også udelukket, at jeg skulle designe tøj, for der er det nærmest umuligt ikke at komme til at ekskludere nogen.”

Lad os snakke lidt om fiaskoer. Har du haft nogle?

”Om jeg har. Jeg er dronningen af fiaskoer!

Det første år, jeg var i gang, havde jeg nul erfaring, så her lavede jeg fejl på stribe. Jeg havde en vision, men det var svært at få lavet den om til en prototype. I den proces fejlede jeg på alle tænkelige måder – jeg arbejdede med de forkerte leverandører, brugte forkerte materialer og i min første kollektion fik jeg produceret fem til seks tasker, som jeg slet ikke var tilfreds med. De blev derfor ikke lanceret.

Min største fiasko er uden tvivl, da jeg havde designet en hel kollektion, som jeg skulle fremvise til Fashion Week (i København, red.), men produktionen endte med at være tre uger forsinket, så jeg missede, hvad der er årets vigtigste uge, når man arbejder i modebranchen. Av, det var en hård lærestreg. Men at begå fejl er en virkelig vigtig del af at lære. Hvis jeg ikke havde fejlet så mange gange, som jeg har, ville jeg helt sikkert ikke være, hvor jeg er i dag. De gange hvor jeg er kommet igennem og ovenpå efter en stor fejl, føles som en meget større succes, end når alt bare lykkes i første hug.”

Hvad motiverer dig, når du er ved at give op?

”Alt jeg har opnået, er takket været mit fantastiske team, og det er også dem, der har motiveret mig til at fortsætte, når der har været dage, hvor det hele virker håbløst. Selv efter tre år hvor min virksomhed rent faktisk er blevet en succes, havde jeg i sidste uge en kæmpe nedtur, fordi de sidste to uger har været sådan, at alt der kunne gå galt, er gået galt. Der havde jeg lyst til at smide det hele på jorden, fordi jeg var så udmattet.

Men når jeg reflekterer over mine fiaskoer, er de jo bare små bump på vejen i forhold til, hvor langt jeg er kommet. Jeg har gjort en stor forskel i mange menneskers liv – især for de velgørenhedsorganisationer jeg har doneret til, og det er også en stor motivation til at fortsætte.”

Selvom dine tasker er luksuriøse, er bæredygtighed en stor del af Marina Raphael. Hvorfor?

”Jeg tror, at bæredygtighed er et succeskriterie for en ny virksomhed. Det er også nemmere at implementere bæredygtige tiltag fra starten, end for en virksomhed, der er over 100 år gammel og stadig bruger de samme produktionsmetoder og materialer.

Jeg stræber efter at have så lidt spild som overhovedet muligt, og at få alle de bæredygtighedscertifikater, som virksomheden lever op til. Jeg har også lavet et samarbejde med miljøaktivisten Doina, der har designet tre tasker, som er produceret i vegansk læder, der er udvundet af rester fra industriel forarbejdning af æbler.”

Hvad betyder bæredygtighed for dig?

”For mig er bæredygtighed fremtiden. Hverken mit eller andre brands bliver 100 % bæredygtige, for det er umuligt i modebranchen, men vi har stadig et stort ansvar. Der sker rigtig meget nyt på den front lige nu, så arbejdet med bæredygtighed handler om, at vi i morgen skal være lidt bedre end dagen før. Som virksomhed skal man være klar til at omstille sig og inkorporere flere og flere tiltag, jo klogere vi bliver på det her.

For mig er det vigtigt at give tilbage, der hvor jeg kan, så velgørenhed er også en vigtig del af mit arbejde med bæredygtighed. Vi har doneret omkring 100.000 euro (750.000 danske kr.) til gode formål, hvilket er ret meget taget i betragtning, hvor ungt et brand vi er.”

Hvad er dit bedste råd til unge kvinder, der gerne vil starte deres egen virksomhed?

”Man skal være indstillet på, at det kræver virkelig hårdt arbejde. Jeg arbejder ofte 15-17 timer om dagen, og så er det bare vigtigt med et positivt mindset. Det mindset skal du også kunne bevare, når der opstår forhindringer på vejen, og der kun er dig selv til at løse dem.

En del af min succes skyldes også, at jeg accepterede det faktum, at jeg ikke vidste alt, da jeg startede. Jeg havde en masse at lære fra mit team og folk omkring mig, og jeg var ikke kommet igennem de sidste tre år, hvis jeg ikke havde været åben for at lytte og modtage andres inputs.

Mit bedste råd? Just keep going! Det er altid godt at lytte til andres mening, men i sidste ende så er det din egen intuition, du skal gå efter. Du skal gøre alt, hvad du kan for at forblive fokuseret og tro på det, du laver, hvis du selv ser et potentiale i det. Det kommer aldrig til at være let – især ikke når man arbejder med mode, for det er bare en hård branche. Men når du endelig lykkes, er det det hele værd.”