Hanne Gaby Odiele: "Jeg voksede op og havde svært ved at definere præcis, hvad og hvem jeg var"
Den belgiske model Hanne Gaby Odiele er kampagneansigt for John Gallianos første duft for Maison Martin Margiela. Vi mødte hende i Paris.
Mutiny er kreativ direktør John Gallianos første duft for modehuset Maison Martin Margiela. Og det går det ikke stille for sig. Duften trækker et maskulint og sensuelt slør efter sig og har Hanne Gaby Odiele, 29, som kampagneansigt.
Duften hedder Mutiny. Hvad er dit mytteri?
– Jeg havde det generelt svært med mit køn, da jeg voksede op og havde svært ved at definere præcis hvad og hvem, jeg var, men for to år siden definerede jeg mig som interkøn. Maison Martin Margiela har, under John Gallianos kreative ledelse, taget aktivt stilling til en bredere definition af køn, og det er jeg som interkøn lykkelig for. Mit eget mytteri har på en måde været at stå ved og offentligt erklære, hvem og hvad, jeg er.
Hvad er dit bedste duftminde?
– Jeg forbinder ofte dufte med oplevelser, jeg har haft, gode som dårlige. Mit første duftminde er min mor, der står i køkkenet og laver gryderetter. Duften af mad er tryghed og kærlighed. Da jeg var omkring syv år gammel, gav hun mig min første parfume. Jeg brugte den aldrig, men husker æsken og flakonen.
Hvad dufter du selv af?
– Jeg har længe brugt æteriske olier i stedet for klassisk parfume. Margielas duft Mutiny komplimenterer mine æteriske olier rigtig godt, så nu mikser jeg dem hver dag.
Mutiny, MAISON MARTIN MARGIELA, 740 kr.